Annons:
Etikettergodisglass
Läst 11521 ggr
[Sabina]
4/23/15, 6:22 PM

Godis- nostalgi

Igår köpte jag ett cerat med mintsmak som jag så väl kände igen doften av.
Efter ett tag kom jag på att det doftade exakt som tuggummit ["Riff"](https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10201106789704537&set=o.497079050319776&type=1&theater ""Riff"") som fanns att köpa som lösa tuggummin i smakerna mint, lakrits och tuttifrutti ( eller om det var hallon?)

Sen kom jag att tänka på en massa annat nostalgiskt godisrelaterat; de små godispåsarna som man fyllde med plockgodis som man pekade till sig, där man stod utanför godiskiosken, mint-choko, nickel, tuggummit TOY med socker tillsatt (som alla andra tuggummin var på den tiden) mm

Vad har ni för nostalgiska godisminnen från er barn - och ungdom?

Annons:
[Heike]
4/23/15, 6:29 PM
#1

Jaaa kommer så bra ihåg Riff 😎 gött som fasen var det också 😛

Men minns även en speciell citron kola som man hade på 70-talet i våran pappershandel som var en blandning av tobak,godis och en massa annat med kontor,papper och prylar och den där kolan,halleluja får man säga så😂 för gudars skymning den var god den 😎

VildaVittra
4/23/15, 6:31 PM
#2

Jag kommer ihåg ett vitt fyrkantigt tuggummi där det fanns jordgubbssylt i mitten. Och tefaten som man köpte styckvis. Och gammeldags nickel..🤤

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

JMW
4/23/15, 6:36 PM
#3

Jaa tefaten med något slags pulver i. Hemkola givetvis, tror den finns än. Minns också chokladprickar med färgat strössel på.

[Heike]
4/23/15, 6:42 PM
#4

Ååå den goe raketosten 😛den där goa mummiga som man idag saknar till tusen😛

[Sabina]
4/23/15, 6:47 PM
#5

#4 Din bild får mig att tänka på sunkist-drickan som fanns i sådana trekantiga tetror 🙂

[Heike]
4/23/15, 6:54 PM
#6

# 5 Du menar festis men så även filmjölk och mjölk,grädde  fanns i dom där på den tiden i speciella backar som på den tiden var dom bästa backarna i världen 😎

Annons:
JMW
4/23/15, 7:05 PM
#7

#6 Jag minns när mjölken kom i sådana tetror. (Minns också glasflaskan.)

[Sabina]
4/23/15, 7:37 PM
#8

#6 Ja, både sunkist och festisen fanns som trekantga tetror 🙂. Mjölken och grädden kommer jag också i håg 🙂

VildaVittra
4/23/15, 7:43 PM
#9

Bara för några år sedan så fanns kaffegräddstetrorna som var trekantiga kvar hos restauranggrossister, det är inte omöjligt att de fortfarande gör.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[GIKmio]
4/23/15, 10:16 PM
#10

Jag åt Kalle Anka-kex när jag var barn. Det fanns en liten disneyfigur i förpackningen och på baksidan en mask av detsamma som man kunde klippa ut och sätta på sig med hjälp av en gummisnodd.

Cessy
4/23/15, 11:20 PM
#11

Älskade RIFF-tuggummina med lakrits smak o så fanns det hallonklubor som såg ut som hallon. Riktig fest var det när jag dessutom fick en stor röd gelekrokodil (var inte så gammal då o det var innan jag ens börjat skolan) Sedan kunde man köpa 1-öres kaninlortar o tänk att tanten i godisaffären stod o räknade upp dem (då vägdes inget utan räknades för hand) o  stor fest var ju om man t.o.m. hade fått en hel krona att köpa godis för. Fast det var nog mindre festligt för henne😉😃

Tant Grön
4/23/15, 11:39 PM
#12

Riff med lakritssmak gillade jag också. Så fanns det en rund karamell som ändrade färg när man sög på den. Minns inte vad den hette.

Tarotstollan
4/25/15, 12:52 AM
#13

Älskade Riff tuggummit, det är väl det enda tuggummit som smaken finns kvar i så länge man orkade tugga på det! Nuförtiden så smakar det kanske i 2-5 min och sen är inte tuggummina goda längre!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Anterrabae
5/3/15, 4:02 PM
#14

Krokodiltårarna! Fanns sura, salta och med fruktsmak. De kostade 10öre (mitten avåt åttiotalet) man köpte för minst 50öre, när tio-öringarna försvunnit.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

VildaVittra
5/3/15, 11:32 PM
#15

Blev sugen på en sak häromdagen och vet inte om de finns kvar fortfarande. Det var som havrebollar med de var beigea och fyllningen var fluffig, men inte fluff som mums-mums och man köpte dom styckvis i godisaffärer. Någon som vet vad jag menar?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anterrabae
5/4/15, 12:01 PM
#16

Ja, jag vet. De kallas havre pölar och smakar vanilj. De finns fortfarande på vissa ställen. Nära mina föräldrar säljs de på bla Statoil. De är inte jättesvårt att få till själv heller. :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

VildaVittra
5/4/15, 1:09 PM
#17

#16 Tack, havrepölar. Det var så länge sedan jag åt en, så tänkte ta en köpt först så jag vet hur de smakar. Statoil? Ja det förklarar varför jag inte sett någon, var väl en 7-8 år sedan jag var på en bilmack.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anterrabae
5/5/15, 10:11 AM
#18

#17 haha, förlåt mig! Jag avskyr autocorrect! HavreBOLLAR ska det vara, precis som du skrev. De brukar säljas vid kassan. Kan tänka mig att de finns i tobaks- godis- och tidningsbutiker också.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Heike]
5/5/15, 4:29 PM
#19

På tal om Godis Nostalgi,googlade lite och kolla här vad mycket gottiga minnen 😎

Intehärutandär
5/28/15, 6:14 PM
#20

Det lättaste sättet att göra havrebollar på är att göra som jag kallar barn-chokladbollar.

Dvs följd standard-receptet för chokladbollar:

3 dl havregryn

1 dl strösocker
100 g smör/marg.
1 tsk vaniljsocker
2 msk kakao
2 msk kaffe

Men byt ut kakao, emot O'boy och kaffet emot mjölk. Kör gärna sönder havregryn med smöret innan. Eller mixa havregrynen innan. 

Eller gör en variant på Delicato-bollar:

**[Delicatobollar

](https://byhelle.wordpress.com/2014/02/09/chokladbollar-bast-i-test/)**100 gram rumsvarmt smör
1,5 dl florsocker
2 msk vatten (el kaffe)
25 gram smält ljus choklad
1,5 tsk kako
1 msk vaniljsocker
4 dl havregryn

1. Vispa smör och florsocker med en elvisp.

2. Tillsätt vatten och vispa tills det blandas.
3. Vispa i kako, vaniljsocker och havregryn. Vispa till en fin smet.
4. Smält chokladen och häll sedan ner den i smeten.
5. Vispa tills allt är ordentligt blandat och ställ i kylen en halvtimme.
6. Rulla till bollar och ställ därefter i frysen en halvtimme.
7. Avsluta med att rulla bollarna i smält choklad och kokos.
100 gram smält choklad

Annons:
Tant Grön
5/28/15, 11:53 PM
#21

#20 Eller följ första receptet, men byt ut kaffet mot rom och hälften av smöret mot torkade fikon. 🙂

[Sabina]
5/29/15, 3:45 AM
#22

#21 🤤 Oj, vad gott det lät.

Anterrabae
5/29/15, 10:40 AM
#23

På Risentas påsar med havremjöl finns också recept :) ska se om jag kan fixa fram det.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Tant Grön
5/29/15, 10:44 AM
#24

#22 Dom är farligt goda. Glömde skriva att man kör allt i mixer till en smet. Sedan kan man, om man vill, doppa dom i smält mörk choklad. 😃
Har man inga fikon så kan man ta russin blandat med katrinplommon istället. Lite torkade tranbär skulle man också kunna blanda med.

Cessy
5/29/15, 10:47 AM
#25

Hu vad jag blir chokladbollssugen nu🤤 Nå ikväll är det ju "fredagsmys" så något gottigt får det väl bli då😇

Tant Grön
5/29/15, 10:52 AM
#26

Chokladbollar är ju väldigt gott, även dom vanliga.

catcult
5/30/15, 11:45 PM
#27

Under hela högstadiet bestod min lunch av sura S-märken och en burk Cola. Ibland en KitKat om jag var riktigt hungrig. Godiset var i alla fall inte bättre förr, då fick man betala 1-2 kr per S-märke, nu kan man köpa dessa fantastiska smaksensationer i lösvikt istället! 😃

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Annons:
Carmarino
4/15/17, 10:48 AM
#28

Hemmets veckotidning har gjort en lista på över "10 godissorter vi kommer ihåg från när vi var små". Nummer 1 är Riff-tuggummit. Minns fortfarande smaken på det.🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Ghosthunter
4/21/17, 9:16 PM
#29

Jag minns Bridgeblandningen som finns kvar ännu. Det sägs att några arbetare, under en lunchrast, satt och spelade Bridge, och då vart det döpt…det var en perfekt blandning…de hade de rätta sakerna framför sig för att må bra!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Carmarino
2/12/19, 7:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Brukade äta salta bildäck i min barn- och ungdom. Hade dock inte sett några sådana på länge när jag upptäckte att en lakritsaffär här i stan sålde sådana i påsar. Köpte en påse i slutet av november, och den är nästan slut.

Eftersom de inte alltid har sådana hemma så passade jag på att köpa två påsar när jag var nere i stan idag. Så nu har jag så jag klarar mig några månader. Brukar bara äta högst 1-2 stycken per dag, och ibland äter jag ingen alls.

Tycker fortfarande de är lika goda. 🤤

(Jo, det blev en burk med chokladöverdragen lakrits också, men den är helt ny för i år så den är ingen nostalgi för mig.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: