Annons:
Etikettertvradio
Läst 970 ggr
[GIKmio]
2017-06-11 13:36

Tre Kronor ( tv-serien)

Någon mer än jag som följde Tre Kronor på TV4 under åren 1994-99?  Jag gillade Reine skarpt 🙂Mest irriterad var jag på surgubben Verner som var inhyst hos familjen Gustavsson.

Annons:
Aleya
2017-06-11 13:59
#1

Japp. Jag har fortfarande svårt för Sten Frisk. 😂ser jag han(skådespelaren) känner jag bara ilska. Gunvor tål jag inte. Hon var som en tapet på väggen. Smälte in. Hade crush på Taggen. Han är lika snygg än idag. 💖 Sen var Larry en favorit. Och Clark var ju inte ful heller. 😉

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[GIKmio]
2021-04-27 20:20
#2

Jag har sett dom första säsongerna nu igen efter flera år och nu har Sten Frisk intagit Mälarviken med sin församling 🙂 Vi är flera som vet vad som väntar från honom..
#1 Jonatan Rodriguez var senare med i Saltön och andra stora produktioner. Den argentinska främlingen i Tre Kronor som var hans biologiska far spelades av hans far i verkligheten Juan Rodriguez som föddes i Spanien. Juan Rodriguez var även med i 80-talssåpan Varuhuset. Tre Kronor är sann 90-talsnostalgi..

  • Redigerat 2021-04-27 20:27 av [GIKmio]
[GIKmio]
2021-04-30 20:30
#3

Det fanns en del skådespelare från den äldre stammen i den här serien. Per Ragnar som psykopaten Sten Frisk, Christina Schollin som Birgitta Westberg, Björn Bjelfvenstam som surgubben Verner, Mona Andersson som Gunvor Gustafsson, Börje Ahlstedt som Norton, och Bengt Blomgren som Ernst Haglund.

[GIKmio]
2021-04-30 22:09
#4

Alla lever fortfarande förutom Bengt Blomgren som gick bort 2013. Han spelade pappa till en väldigt ung Lena Nyman i en film på 50-talet. Mona Andersson var gift med skådespelaren Olof Thunberg som hade rösten till Bamse och är farmor till Greta Thunberg..

  • Redigerat 2021-04-30 22:12 av [GIKmio]
Moon AppleGrey
2021-04-30 23:11
#5

#2: Kan ju också tilläggas att skådespelerskan som spelade Bimbo i de tre första säsongerna är Jonatans syster.


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

  • Redigerat 2021-04-30 23:11 av Moon AppleGrey
[GIKmio]
2021-04-30 23:58
#6

#5 Det stämmer. Bimbo omkom i en bussolycka och många ansåg detta var den hemskaste händelse någonsin i en svensk såpa.. Kanske det ingick i manus eller så ville tjejen bli kvitt rollen och gå vidare.

Annons:
Moon AppleGrey
2021-05-04 00:11
#7

#6: Precis.
Säkerligen för att det var rätt så tragiskt, förutom det att karaktären Bimbo var så pass ung. Nygift och mamma…
Minns att man blev illa berörd av avsnittet. Men det var nog även för körstämman.

Hmm, minns inte hur det var, men jag har iallafall för mig att det var så att hon inte ville vara med längre.
Kan tänka mig hur påfrestande det kan ha varit att bli igenkänd på stan och så där.

Började egentligen följa serien när Tanja hade flyttat in till Mälarviken och sedan ända till sista säsongsfinalen 1999.
Sedan spelade man in repriserna som visades tidigt 2000-tal.
Har de första 4 (och en halv) säsongerna på dvd, och nog var det något speciellt med de tidigaste avsnitten. :)


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

Syntium
2021-05-14 18:59
#8

Men självklart :)
Vill se den igen, den kom väl ut på dvd tror jag, undrar om den går att hitta nånstans. Ska kolla lokala secondhand ställen.

Så många minnen av scener och handlingar. Gjordes ju en spinoff film med, Reine och Mimmi i fjällen, har inte vågat se den dock. Inget skyhögt imdb-betyg…

Bonusinfo: när jag skrivit "Reine och" så föreslog mobilen Mimmi.


"I'm too old for this shit."


[GIKmio]
2021-05-14 19:18
#9

#8 Första och andra säsongen tror jag finns på Youtube. Sedan finns flera avsnitt på Youtube när Larry "the king" finns med.. Det bästa vore nog att få hela serien på DVD.

Syntium
2021-05-14 20:12
#10

#9 Tack alla goda makter för youtube ;)


"I'm too old for this shit."


[GIKmio]
2021-05-14 20:17
#11

#10 Tre Kronor lär finnas på DVD.. Däremot ska inte en annan såpa Andra Avenyn finnas eftersom man använde sig av massa musik. Handlade förmodligen av en del upphovsrätt..

Syntium
2021-05-14 20:24
#12

#11 Säkert. Såpan Beverly Hills (originalet alltså) hade ju bra musik i serien men på dvdsläppet så byttes det ut mot mer intetsägande okänt. Hade väl kostat pengar annars 🙄


"I'm too old for this shit."


Upp till toppen
Annons: