Annons:
Etikettermodeinredning
Läst 4541 ggr
Skorpion76
2015-01-24 11:40

Det mörka 70-talet

På 70-talet skulle allting vara väldigt mörkt. Jag minns att vi hade mörk matta i köket, mörka väggar, mörkt tak och till och med en mörk duk på köksbordet.  Bordet hade mörka ben och till det hörde mörka stolar, men det var ett dystert mode som inte släppte in särskilt mycket ljus.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
VildaVittra
2015-02-04 17:04
#1

Det håller jag inte med om, vi hade klarorangea schablontapeter i köket med en knallgrön matgrupp och vårt badrum var kornblått, till och med badkaret. Det fanns massor med olika färger, allt var långt ifrån mörkt. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Farwuq
2015-02-04 19:27
#2

Min syrra hade en smaklös toastol, den var brun.

😕

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Maria
2015-02-05 11:58
#3

Jag minns heller inte 70-talet som så mörkt mer än att brunt var poppis men även andra starka färger. 

Min bror hade en kompis som målade hela sin toalett knallgul och hade svarta detaljer till detta. Jag tyckte det var jättefräckt.😉 

Mina föräldrar hade en sommarstuga. Ett gammalt torp i Bohuslän och där hade vi rött i köket. Alla köksluckor var röda och t.om kylskåpet var rött.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Skorpion76
2015-02-05 12:30
#4

#3 Oh du milde skapare!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Ulla
2015-02-08 09:51
#5

Vi flyttade in i en kommunalgrå lägenhet där vi bodde några år innan vi gjorde uppror mot allt det gråbeiga. Vårat sovrum målade vi grönt och la in en varmgul heltäckningsmatta. Jag vet, det låter gräsligt, men färgerna passade bra ihop och sovrummet blev härligt varmt och soligt.
Inte heller köket var mörkt, vi hade också knallröda luckor och resten vitt. Har sett att IKEA numera har luckor i samma röda nyans.
Också gästbadrummet var färgglatt, så jag minns inte 70-talet som dystert även om det var mörkare färger och inte så mycket vitt i vitt som nuförtiden. Resten av 3:an gav vi oss inte på utan den fick vara fortsatt färglös ända tills vi flyttade.

Visst, barnkläderna gick i brunt och marin. Första babyn hade på sig sparkdräkt med bruna och gula ränder, som en geting.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

OlgaMaria
2015-02-08 11:44
#6

Men däremot var det inte pasteller som gällde utan alla färger var klara och mättade. Så lite åt det mörka hållet ändå.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Maria
2015-02-08 11:47
#7

Det beror kanske på hur man definierar "mörk"

För mig är  färger som rött, gult, grönt, "brandgult" som man sa då, inte mörka färger utan klara färger.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OlgaMaria
2015-02-08 12:00
#8

Ja jag förstår, men kan hålla med om att 70-talet var lite mörkt om man jämför med 80-talet t ex. "Murrigt" kanske är rätt ord. Haha. Men jag har ju bara ett perspektiv som jämför med senare årtionden. 60-talet var väl ganska likt 70-talet när det gäller färger. Sen har jag inte så bra koll.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria
2015-02-08 12:01
#9

På 80-talet hade jag min rosa period och sonen älskade mintgrönt när han var liten😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Shaman Wolf]
2015-02-08 14:41
#10

Diggar än idag dom där 70-tals färgerna men har dom inte i mitt hem men nog var dom bra gäll,murrig och härliga på sin tid.

Hade också en rosa period under 80-talet,herregud så man gick runt och såg ut i en del kläder 😂

Rosa väggar hade jag också,men fy jag tror jag blir åksjuk bara jag tänker på det 😃

Maria
2015-02-08 15:16
#11

Vi hade t.om rosa julgranskulor när det var som värst🤢

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Farwuq
2015-02-08 16:16
#12

😮

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Skorpion76
2015-02-08 16:22
#13

Håller med Draken!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
[Shaman Wolf]
2015-02-08 16:56
#14

Ha ha ha,herre jösses rosa julgranskulor så jag instämmer med Draken i😮😃

Men det var ju snyggt då på den tiden och vi var hypermoderna då 😎

Tarotstollan
2015-02-08 19:38
#15

Min första lägenhet som jag flyttade in i 1980, var "nytapetserad" sen några år bakåt av ett par bekanta som skulle flytta, därför var lägenheten i 70-tals tema! 😎
Hallen var i ljusbeige trådtapet och sovrummet i mörkblå trådtapet (min katt som jag köpte senare älskade att klättra på väggarna😃), köket hade mörkbruna tapeter med orange krusiduller på, även luckorna hade denna tapet! 🤫Vardagsrummet hade bruna tapeter med något randigt brunt mönster i, tyvärr kommer jag inte säkert ihåg hur det såg ut i badrummet men vet att det var något stort mönstrat!😂
Bodde där i 10 år och trivdes jättebra!😍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[GIKmio]
2015-02-09 20:20
#16

Vi hade bruna tapeter i köket  i mitt barndomshem. Och ljusbruna heltäckningsmattor i sovrummen.

Intehärutandär
2015-02-10 16:41
#17

Uppväxt på 80-talet (och 1979) med en ung mor som var tonåring. I den lägenhet vi bodde då jag var 3-5 år hade vi mörkgrön heltäckningsmatta i v-rum, orange soffa, röda snurrskinnfåtöljer, hembyggd stereobänk och en liiiiten skogsgrön svartvit frukost-tv. Plastmatta i hall och kök var brun medaljong. 70-tal på 80-tal.

Ghosthunter
2015-02-10 21:53
#18

Fanns dom som hade heltäckningsmatta på toaletten…..måste ju vara väldigt ohygieniskt🤮😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Farwuq
2015-02-11 17:07
#19

🤢

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Ria74
2015-02-12 11:31
#20

Vi hade det färgglatt hemma hos mina föräldrar.

I hallen fanns en riktigt turkos medaljongtapet, den riktigt lyste 🤪

I köket fanns det orange tapet, gröna skåpluckor och en orange plastmatta på golvet.

I vardagsrummet hade vi bruna blommiga tapeter, en brun heltäckningsmatta, grön hörnsoffa och klarorange snurrfotölj.

Sängkammaren hade en brun/beige vävtapet som katten formligen älskade att klättra på. Man kunde hitta henne halvvägs upp för väggen. Till det var det en brun heltäckningsmatta.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
Skorpion76
2015-02-12 12:36
#21

#20 Höstlikt, skulle jag kalla det.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Ghosthunter
2015-02-12 16:49
#22

Ria74 - hahaha….katter är för roliga😂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Upp till toppen
Annons: