Annons:
Etikettertvradio
Läst 1850 ggr
Skorpion76
1/29/15, 8:10 PM

Fem myror är fler än fyra elefanter

Under det tidiga sjuttiotalet skulle trion Magnus Härenstam, Brasse Brännström och Eva Remaeus lära barn i skolåldern att läsa, skriva och räkna i programserien som hette Fem myror är fler än fyra elefanter. Varje program  handlade om en särskild bokstav och en speciell siffra.  De sjöng en särskild sång om bokstaven som var temat för varje avsnitt i programmet. Det fanns även sånger om vissa siffror och tanken bakom det här är att sång och lek är ett lätt och roligt sätt att lära sig nya saker på. 1977 gick programserien som julkalender i Sveriges Television. Här kommer ett slumpvis valt avsnitt ur serien:

Edit: låst 231119, hänvisar till tråden "Fem myror…" i samma ämne. /Medis.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 11/19/23, 9:06 AM av Fornöga
Annons:
Tarotstollan
2/8/15, 8:08 PM
#1

Det hände att jag satt och slötittade på dessa program. De var ju bra och barnen har ju aldrig varit så bra på att läsa och skriva i skolan som på den tiden sägs det!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Skorpion76
2/8/15, 8:17 PM
#2

Jag tyckte bättre om Fem myror än från A till Ö med Hedvig och Helge.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Pysslan
2/9/15, 9:55 AM
#3

Fem myror är underbara, jag köpte de på dvd till min son när han var liten. Fantastiskt hur många av melodierna och ramsorna man känner igen.

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  🌺

[Shaman Wolf]
2/9/15, 11:22 AM
#4

Fem myror var ju för härlig,synd bara att Magnus är den enda kvar i livet av det gänget.Många barn lärde sig en hel del tack vare det programmet😎

[Sabina]
2/9/15, 2:22 PM
#5

Jag kan tänka mig att både syrran och jag lärde oss grunderna i läsning och räkning när vi tittade på Fem myror. Vi hade turen att det gick på TV precis innan vi började skolan.
Även min dotter älskade programmen när hon gick på förskolan (jag köpte DVD:erna)

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: