Annons:
Etikettertvradio
Läst 2481 ggr
Zyperior
2/13/15, 12:36 PM

Lite udda barnprogram från sent 80 - tidigt 90.

Länkarna nedan är till youtubeklipp från diverse barnprogram som präglade min barndom som man inte hör det pratas om så mycket längre.
K-TV på dåtidens FilmNet va ett dagligt morgonprogram med barn från flera nordiska länder som programledare. De presenterade flera olika lite mer alternativa barnprogram än de Disneydags gjorde.

Ewoks baserades på karaktärerna från Star Wars.

Pirates of Dark Water va en av de bästa story-mässigt och bäst tecknade barnprogram som någonsin gjorts enligt mig. Tyvärr fick de lägga ner för att det blev för dyrt att producera. Skulle gärna se att de återupptar och avslutar storyn eller gör filmer baserat på storyn.

Captain N The Gamemaster, baserad på karaktärer från Nintendo, däribland Megaman, Castlevania, Kid Icarus och Prinsessan Zelda.

The Legend of Zelda, baserad på spelet till Super Nintendo helt enkelt.

Några bubblare;
Young Robin Hood
James Bond Jr.
Dino Riders
Denver The Last Dinosaur

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
[Jimmy.L]
2/14/15, 2:37 PM
Fornöga
8/8/23, 9:18 AM
#2

(Klipp från 1989.)

"Sommarmorgon" var inget udda program, däremot var valet av programledare omdiskuterat på sin tid. Kalle Lind minns när TV-programmet 1987 leddes av Thomas Di Leva, och vilka reaktioner det väckte. Han skriver i Expressen (ännu ej betalartikel):

"Di Leva ledde alltså programmet sammanlagt fem vardagsmorgnar. Det var tillräckligt för att Siewert Öholm, svenskt åttiotals okrönta kung av indignationsteve, på torsdagskvällen skulle kalla till krismöte i sitt debatt- och underhållningsprogram ”Nattkafé”. Där ställdes den ansvariga de Ruvo mot väggen av en ”barnavårdslärare och trebarnsmamma” och av programledaren själv."---

"Det är lätt att glömma bort hur provocerande Di Leva var när han dök upp på den allmänna radarn. Han hade konstiga kläder, en lock fasttejpad i pannan och sjöng på gällt gävlemål. Det räckte för att han skulle mötas av stenkastning under sin folkparksturné 1988. Hans stora genombrott kom med lp:n ”Vem ska jag tro på?” hösten 1987, men innan dess dök han upp ibland i de få ungdoms- och musikbaserade teveprogram som fanns. Varje gång blev det skolgårdsdiskussion om exakt hur knäpp han var."---

"Vi är många 70-talister som minns 1980-talet som en enda räcka av moralpaniska attacker. Det slår mig ofta när samtiden anses vara för lättkränkt. Mitt mesta intryck av 80-talet var att allt som var skoj prompt möttes med bekymmersrynkor. Lika lätt som det måste ha varit för Di Leva att sticka ut i det konforma klimatet, lika svårt måste det ha varit att bära utstickandet.

Intervjun i April avslutas med att Di Leva får frågan vad som är ”utmärkande för en tönt”. Di Leva får sista ordet, där som här: ”Siewert Öholm är en utmärkt tönt”.


Re:tired.

Kultursidans sommarserie om sommarlovsprogram landar i dag i året 1987. Kalle Lind minns när en improviserande Thomas Di Leva retade upp vuxengenerationen.
  • Redigerat 8/8/23, 9:20 AM av Fornöga
Carmarino
8/8/23, 10:44 AM
#3

#2: Ja, han har visserligen alltid varit "lite eljest", men han har ju blivit mindre provocerande med åren. Minns inte så mycket av honom från den tiden, men så tittade jag inte på barnprogrammen heller.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: