Annons:
Etikettergodisglass
Läst 19784 ggr
Hoseok
2/15/15, 12:05 AM

Glassar genom tiderna

GB har sedan några år tillbaka haft denna fina sida med massa posters från 60, 70, 80, 90 och 2000-talet. Jag valde denna bild för den slog mig mest, så att säga. Jag är ju en liten 90talist bara, haha.

Jag kommer ihåg Solero och den där blåa skattkistan. Glassen som var grön och orange doppad i choklad kommer jag ihåg också!

Har också minne av en glass som var som en kanin med ett tuggummi som näsa, men det var kanske inte GB. Plus glassen som var en clown, med en visselpipa .

Vilken/Vilka glass(ar)  kommer du ihåg mest? 

**Ni kan kolla igenom nostalgibanken på:
http://www.gb.se/nostalgi
http://mittkok.expressen.se/wp-content/uploads/2014/04/1991_big.jpg
**

Annons:
Andorr
2/15/15, 12:07 AM
#1

88:an

Bill&Bull
2/15/15, 12:14 AM
#2

Jag kommer ihåg en glass jag åt ofta. Gul och skulle nog föreställa en gitarr, kommer inte ihåg om själva handtaget var en visselpipa eller ej.. men tror det.

||My Love For Animals Is Immortal||

[Sabina]
2/15/15, 12:26 AM
#3

Mitt allra första glassminne är nog puckstång, jag gillade jordgubbssmaken och min syster vaniljsmaken.

Tarotstollan
2/15/15, 12:29 AM
#4

Jag saknar Cassatapinnen.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Leffe
2/15/15, 12:30 AM
#5

Mitt första glassminne är en smal rund pinne med rund glass utmed den. Träpinnen stack ut på båda sidor så man kunde hålla den med bägge händer. Har för mig att den kostade 25 öre. Fanns i vanilj-, pistage- eller jordgubbssmak

Andorr
2/15/15, 12:36 AM
#6

Nostalgi rules!

Annons:
Leffe
2/15/15, 12:43 AM
#7

#6 Förlåt

men rubriken lyder "Glassar genom tiderna och en fråga var "Vilken/Vilka glass(ar)  kommer du ihåg mest?" och det är för mig den glass jag talar om. 

Sedan trodde jag det här var en sajt där man skrev på svenska.

Bryter mitt inlägg mot reglerna får väl någon i admin ta bort det

Marr
2/15/15, 7:57 AM
#8

I mina trakter åt man Klings glass mest. Min favorit var Pop 64 som sen blev Pop 74. Den finns än och åt den redan på 60-talet.

http://www.vastsverige.com/sv/mariestad/artiklar/Artiklar-mat/Klings-glass/

Den glass jag saknar hos GB är Ananassplit…😛

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Skorpion76
2/15/15, 8:12 AM
#9

Storstrut och Dajmstrut.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Andorr
2/15/15, 1:12 PM
#10

#6 var ett spontant hyllningsutrop till sajten. Inget annat! 🙂

[GIKmio]
2/15/15, 4:01 PM
#11

Dajmstrut var en favorit och är fortfarande.

Cessy
2/15/15, 5:56 PM
#12

För mig var det 88:an som var den godaste. Antagligen för att mina föräldrar alltid åt den, men jag ansågs för liten för att klara pinnglass så jag fick nöja mig med någon form av minibägare o var jättesur på detta. Nu finns ju 88:an ff men jag äter den sällan då jag ju eg. är en Magnum-fantast numera😃

Skorpion76
2/15/15, 6:19 PM
#13

Vänta lite nu. Om jag inte  är alldeles ute och cyklar var det väl debatt om Magnum Black för att den skulle verka kränkande mot svarta människor från Afrika.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
Maria
2/15/15, 6:32 PM
#14

#13 Nogger var det väl😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Skorpion76
2/15/15, 6:51 PM
#15

** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
2/15/15, 7:00 PM
#16

Japp, den var det. Himla god glass.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Skorpion76
2/15/15, 7:01 PM
#17

Det kan jag tänka mig. Den smakar lakrits, va?


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
2/15/15, 7:03 PM
#18

Ja och de hade en rund glass en period som hette Lakritzpuck. Den saknar jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Cessy
2/15/15, 7:17 PM
#19

Ja Lakritzpuck var god, men jag älskade ändå Noggerlakritsen mer, för jag är lakritsoman o där är mer lakrits i den än i pucken.😉

Surpan
2/16/15, 1:17 PM
#20

Spirellon (numera twister) var ju självklara favoriten fram tills Soleron kom. Jag ser att den mörka soleron kom -97 när jag var 6 år gammal, och den kommer jag ihåg att vi åt hur mycket som helst.

/Surpan

Annons:
Surpan
2/16/15, 1:21 PM
#21

Det här fick mig att tänka på att mina föräldrar (födda 67) ofta har livliga diskussioner om när piggelin blev "platt" istället för cylinderformad. I länken ser man ju tydligt att detta var 75. Spännande! 🙂

/Surpan

[Sabina]
2/16/15, 1:37 PM
#22

Åh, Lakrizpuck, den var god! Skulle den komma i min väg så skulle jag köpa på mig ett lager. Garanterat 😛

Vaargen
2/17/15, 5:13 AM
#23

#7 Väldigt många använder engelska uttryck, och man får väl skriva på  engelska på iFokus. Däremot kanske personens kommentar var lite off topic från tråden.

Andorr
2/17/15, 6:10 AM
#24

GB sandwich var inte heller så dum. 🙂

Carmarino
1/27/17, 5:19 PM
#25

Den glass jag minns mest från min barndom var en som hette Caravelle, men jag verkar vara rätt ensam om att komma ihåg den. Vet inte vilken tillverkare det var, och man får ingen träff om man söker på nätet efter den. Jo, en hittade jag, men där var den bara med i en uppräkning av saker.

Det var en vaniljglass täckt med choklad och hackade nötter, och så var den formad som ett Caravelleflygplan. Nåja, den såg nog mer ut som en rymdskyttel, fast utan stjärtfena, men den skulle föreställa ett Caravelleflygplan.

Sedan kommer jag ihåg när Nogger lanserades 1978. Den har varit min favorit sedan dess (dock inte Nogger Black).


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 9/8/20, 4:12 PM av Carmarino
[GIKmio]
1/27/17, 6:15 PM
#26

Isglassen pop-up med smak av coca cola var en höjdare på 80-talet..

Tant Grön
2/12/17, 4:11 PM
#27

När jag var barn fanns det en isglass som hette Djungelpinne. Den var gul och brunmelerad, tror det var banan och cocacolasmak. Väldigt äcklig tyckte jag först, men det var lite tufft att äta den. Sen lärde jag mig att gilla den, men då försvann den tyvärr. Någon mer som kommer ihåg den?

Annons:
mangemani4
2/23/17, 12:12 AM
#28

djungelpinnen räddade mig genom många heta somrar. banan och cola smak var bara några, fanns päron, citron, nån konstig(men min favorit) trocadero smak, hallon, jordgubb och jag har svaga minnen utav att äpple fanns med. jag var först ute i kön när glassbilen kom på fredagarna, bara för att köpa denna glassen. inte nog med att den var god att äta, men eftersom den var så lång så kunde man lägga några stycken på kroppen och svalka sig när det var för hett.

men vi kanske pratar om olika glassar här, har för mig att de jag menar hette djungelpinne.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Tant Grön
2/23/17, 8:41 AM
#29

#28 Det kan inte vara samma glass. Den fanns bara i en smak och glassbil fanns inte på den tiden, 60 talet.

Cessy
2/23/17, 10:13 AM
#30

Nej det behöver inte vara samma glass, men jo glassbil fanns på 60-talet. Jag är född -61 o vi flyttade ifrån vår lgh -68 o jag minns mycket väl när glassbilen kom o stannade på gården. Kommer däremot inte ihåg vad bolaget hette, men tror inte det var hemglass. De startade -68 så det kan inte vara de men kanske var det GB-glass som hade glassbilar då. Kommer tyvärr inte ihåg vem, men fanns det gjorde de.

Här är en länk till GB-glassar som fanns 1968 o där finns en glasspinne som hette Regnbågspinne, men det är nog inte den du menar.
http://www.gb.se/wp-content/uploads/2014/07/1968_big.jpg

mangemani4
2/23/17, 10:26 AM
#31

aha, 60 talet, nej då pratade vi inte om samma glass:)

men vad hette de där långa isglass pinnarna? de var populära på 80/90 talet, fanns i en massa smaker?

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Tant Grön
2/23/17, 11:14 AM
#32

#30 Djungelpinne gjordes av Trollhätteglass. Jag hittar ingen bild på den.

Cessy
2/23/17, 11:29 PM
#33

Aha - ja då var det ju en annan femma.😉

[ludgopelle]
2/14/18, 9:10 PM
#34

Jag kommer ihåg en god glass på 80- talet som hette monster glass. På omslagspappret var det monster motiv av Hans Arnold. Min största favorit någonsin var Frasse glassen. Synd att den försvann. Någon som minss dessa två?

Annons:
[ludgopelle]
6/26/18, 8:55 PM
#35

Det var siaglass som gjorde Frasse glassen, kommer jag ihåg nu. Monster glassen var hemglass.

[GIKmio]
8/15/18, 5:41 PM
#36

När jag var barn på 80-talet så fick vi varsin peng jag och brorsan för att springa ut och köpa glass när Hemglassbilens  trudelutt ekade genom bostadsområdet. Måste säga att jag  känner en varm känsla av  minnen från min barndom när jag än idag hör samma trudelutt.

Fransu
8/16/18, 6:23 PM
#37

Jag har inte läst igenom hela tråden. Men jag saknar en glass som hette Marco Polo. Tror det var Triumhglass som gjorde den. Det var en strut med bland annat choklad och jordnötter. Så god!

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Carmarino
8/18/18, 3:00 PM
#38

När jag var barn så fick min bror och jag ofta dela en halvlitersförpackning med tre olika smaker. Minns inte vad den hette, men jag har för mig att det var GB som gjorde den. Numera finns det ju en 2-liters bytta med jordgubb, päron och vanilj, men då var det ett halvliterspaket.

Har för mig att smakerna var choklad, päron och jordgubb, men jag är inte helt säker. Vi delade paketet på mitten med en kniv, och sedan åt vi glassen med sked direkt ur pakethalvan.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Aleya
8/18/18, 5:18 PM
#39

Jag saknar carlshamns pistage och punch. Dom var så goda. Jag saknar även denna: https://www.hemglass.se/sv/produkter/glassiga-mixar/jubileumsmix-pralin/

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Vixxen
8/18/18, 5:22 PM
#40

Brorsan älskade TipTop och här gällde 88:an!

Carmarino
8/18/18, 5:22 PM
#41

#39 Dem har jag nog inte smakat. Pistage och punch låter jättegott. 🤤


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Aleya
8/18/18, 6:59 PM
#42

#41 pistagen var som en röra i glassen. Och punschen som en gelé. Så god och jag hoppas att den i framtiden kommer tillbaka

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Tant Grön
8/18/18, 9:58 PM
#43

Hemglass hade en väldigt god vaniljglass med bitar av körsbär och körsbärslikör. Den var doppad i mörk choklad. 🤤
När det gäller glass så var det mycket bättre förr.

Aleya
8/18/18, 10:09 PM
#44

#43 vad hette den?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Tant Grön
8/18/18, 10:28 PM
#45

#44 Minns inte vad den hette. Dom tog bort den för dom ville inte sälja glass med alkohol. Har för  mig att dom hade en glass till med likör.

Aleya
8/18/18, 10:36 PM
#46

#45 lät ju så gott

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Tant Grön
8/18/18, 10:49 PM
#47

Så fanns det en väldigt god isglass som såldes av Konsum. Märket var Winner. Det var apelsinglass och toppen var doppad i mörk choklad. Den var väldigt läskande, inte alls som isglassarna är nu. http://mo-ped.se/bike/em_jim2.htm

Aleya
8/18/18, 10:56 PM
#48

#47 dom minns jag

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Vixxen
8/19/18, 1:02 PM
#49

#47 Ja, just dom ja! Dom var jättegoda!

Cessy
8/19/18, 1:45 PM
#50

#47 Ja den var jättegod😍

[Göstage]
6/3/21, 1:47 PM
#51

Mera glassnostalgi.

Glasskartan från GB är en del av ens uppväxt. Här har vi samlat alla gamla godingar som gärna får komma tillbaka när som helst!
  • Redigerat 6/3/21, 1:50 PM av [Göstage]
Carmarino
6/3/21, 2:57 PM
#52

#51: Väntar fortfarande på att få se en bild på en caravelleglass. Har för mig att den fanns under några år i slutet av 1960-talet, men jag vet inte om det var GB eller något annat märke som hade den. Tror det var GB, men de har inte kvar några planscher från den tiden har jag fått veta.

Det verkar inte vara många som minns den, men det var min favoritglass och jag köpte alltid den de gånger vi fick köpa pinnglass. Vanligtvis fick min bror och jag ett halvliterspaket tresmak att dela på. Paketet skars av på mitten, och vi åt med tesked direkt ur paketet. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
6/3/21, 4:58 PM
#53

#52: Nu har jag letat och letat - kom du ihåg var det var för variant typ choklad/vanilj och kan det vara ngn ”utdöd” tillverkare?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
6/3/21, 6:08 PM
#54

#53: Har också letat och letat och bara hittat några nostalgisajter där glassen nämns, men ingen vet något om glassen. Det var en vaniljglass doppad i choklad med hackade nötter så att det blev crisp, typ noblesse men lite större nötbitar. Den var formad som ett flygplan med sidovingar, därav namnet Caravelle.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sud_Aviation_Caravelle

Tror inte det var någon "utdöd" tillverkare, utan jag tror det var GB. De har dock inga listor kvar från den tiden, så jag har inte kunnat få det bekräftat. (Har frågat dem.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 6/3/21, 6:09 PM av Carmarino
[Göstage]
6/3/21, 7:13 PM
#55
Köp online WEZÄTA Photoprint Ge Ge Gla.. (459358470) • Skyltar - Samlarsaker • Avslutad 10 apr 18:30. Skick: Begagnad ✓ Utropspris 75 kr ✓ Auktion • Tradera.com
  • Redigerat 6/3/21, 7:14 PM av [Göstage]
Annons:
Carmarino
6/3/21, 7:13 PM
#56

#55: Du glömde nog bilden. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
6/3/21, 7:15 PM
#57

#56 Nja, det gick inte att skapa infälld länk av bilden så jag löste det genom att ta med hela annonsen.

  • Redigerat 6/3/21, 7:16 PM av [Göstage]
Pyttelite
6/3/21, 10:35 PM
#58

#57: Härligt med en äkta spypåse - här har vi en alldeles äkta Caravelle till beskådande. 😃


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
6/4/21, 1:20 AM
#59

#55: Ja, exakt den är det. 👍😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
6/4/21, 7:00 AM
#60

#55 GeGe Glass var tydligen stora i södra Sverige, till dess de slukades av GB.

"H. Larssons Mejeriaktiebolag, Malmö, registrerades den 21/6 1909. Verksamheten skulle bestå i att driva handels- och tillverkningsrörelse med mejeriprodukter i Malmö."---

*Vid stämma 1943 beslöt mejeriaktiebolaget att ändra sin firma till Malmö Glassaktiebolag. Dess uppgift blev att handha Malmö Nya Mejeriför­enings hela glassrörelse. Bolaget bedrev såväl tillverkning som försäljning av glass. Två av de företag som ursprungligen ingick i Malmö Nya Mejeriförening u.p.a. produ­cerade glass vid sidan av sin mejeriverksamhet, nämligen Kyrkheddinge Mejeriförening u.p.a. och Malmö Mjölksteriliseringsaktiebolag (märket "Affa" resp. "GeGe"). Därtill inköptes 1943 Iscrêmefabriken Premier, Malmö, och Dösjöbro Glassfabrik (märket "Trifolium") samt 1948 Ambrix Glassfabrik, Malmö, med nederlag i Jönköping. Genom nedläggningar, om- och till­byggnader rationaliserades produktionen samt centraliserades år 1944 till fabriken i Kyrkhed­dinge"---

"Äganderätten till Malmö Glassaktiebolag övergick 1966 till Skånemejerier, ek. för., efter dess fusion med moderföretaget. Den 1/7 s.å. överlät Skånemejerier hela glassrörelsen till Glace-Bolaget AB Kom­manditbolag, Stockholm."---

  • Redigerat 6/4/21, 7:00 AM av [Göstage]
Carmarino
6/4/21, 9:09 AM
#61

#60: Då mindes jag inte helt fel när jag trodde det var GB som gjorde glassen. 👍😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
6/4/21, 10:21 PM
#62

Tänk vad mycket små bensinmackar och andra försäljningsställen det fanns förr. Det dök upp en ny plötsligt ute i obygden som jag och mina föräldrar stannade till vid under bilresorna i sommarvärmen och kylde ned oss med varsin glass.

Annons:
[Göstage]
6/5/21, 11:36 AM
#63

Trots att stora livsmedelskoncerner tagit över den större delen av glassmarknaden, man kan ju i princip köpa samma glassorter "från Venedig till Haparanda", så finns det dock små familjeägda glassfabriker kvar. Bland andra Noraglass, som snart kan fira hundraårsjubileum. Visserligen inte inom samma släkt, men ändå…🍨

  • Redigerat 6/5/21, 11:36 AM av [Göstage]
Pyttelite
6/5/21, 12:33 PM
#64

#63: Ja det är bra att även gamla familjebolag och andra aktörer kommer in på marknaden.

Det är sällan jag köper glass numera för den smakar inte speciellt bra.

Ser fram emot fler mikromejerier med glasstillverkning.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
6/5/21, 12:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#65

#63: SIA Glass är också ett lite mindre glassföretag som gör god glass. Deras nyaste glass med smak av chokladboll är riktigt smarrig - om man gillar chokladbollar förstås. Den smakar nämligen väldigt mycket chokladboll. 😋

För egen del har jag börjat fundera på om det inte är dags att plocka fram glassmaskinen snart. Har tänkt testa den enkla glassen man gör på enbart grädde och kondenserad mjölk, och sedan smaksätta den på lite olika sätt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
6/5/21, 2:14 PM
#66

#65: Sia är fortfarande ätbar och god glass. Glassmaskinen vilar fortfarande i skåpet.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
6/5/21, 2:52 PM
#67

#66: Min glassmaskin får inte plats i något av köksskåpen, så den är nerpackad i sin låda och står på golvet i arbetsrummet. Hyfsat lättillgänglig åtminstone. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

F
8/26/22, 10:02 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

#25: Angående ditt intresse för Caravelle: även jag har letat efter information och bilder på glassen, och nu när jag såg ditt inlägg letade jag igen och hittade denna bild. Jag har mycket starka minnen av glassen sedam sent 50-tal och tidigt 60-tal. En stor favorit!

Carmarino
8/26/22, 10:09 AM
#69

#68: Exakt den är det. 👍😊
Jag minns den mest från mitten av 60-talet, men jag tror den försvann någon gång 1966 eller 1967. Tyckte den var så god.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Fornöga
2/3/24, 4:44 PM
#70

2024 Lätt att bli nostalgisk över gamla glassar- inte minst när de nya pinnglassarna kostar upp emot trettio kronor…😏


Re:tired.

Årets uppställning i frysdisken ser lovande ut.
Carmarino
2/3/24, 4:52 PM
#71

#70: Inte en enda av dem som jag känner att jag skulle vilja testa. 😏


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2/3/24, 4:56 PM
#72

#71 "Sommarbär" skulle jag väl kunna tänka mig- till halva priset…🙄


Re:tired.

Carmarino
2/3/24, 4:58 PM
#73

#72: Jag gör egen istället. Då får jag de smaker jag vill ha och glassen kostar inte så mycket.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2/3/24, 5:22 PM
#74

#73 Jag kanske får plocka fram min gamla glassmaskin ur gömmorna också då. Måste ha varit minst tio år sedan jag använde den senast…😏


Re:tired.

Carmarino
2/3/24, 5:32 PM
#75

#74: Jag använde min i somras. 😋

https://choklad.ifokus.se/discussion/1481568/hemgjord-glass
(Från #19.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Choklad iFokus är ett gratis disskussionsforum för alla som gillar choklad, oavsett om det är vanlig marabou eller exklusiv Valhrona.Alla är välkommna att dela med sig och ta del av chokladrecept, kunskaper och allt som har med denna mörka läckerhet att göra!
Upp till toppen
Annons: