Annons:
Etikettertvradio
Läst 1851 ggr
Cessy
2/15/15, 10:26 PM

Fem myror ..................

Från wikipedia: "Fem myror är fler än fyra elefanter var ett svenskt barnprogram från 19731974 med Magnus HärenstamBrasse Brännström och Eva Remaeus. Programmet underhöll barnen med sketcher och sånger, där undervisning om bland annat bokstäversiffror, lägesangivelser alltid förekom. Fem myror är fler än fyra elefanter sändes i TV2 (nuvarande SVT2) med start den 19 november1973 och våren 1974.

Programmen har sänts i repris ett stort antal gånger och finns tillgängliga på VHS och DVD och som PC-spel utgivet av Pan Vision. Första PC-spelet vann årets barnspel och årets svenska spel på Dataspelsgalan 2000.[1] 1977 var programmet Sveriges Televisions julkalender.[2] Serien började senast repriseras i juni 2012 i SVT:s Barnkanalen."

Min son är född -94 o han o jag älskade att titta på dessa programmen trots att de då redan var 20 år gamla o de är ju riktiga klassiker som hjälpt många barn att börjar erövra bokstäver o siffror m.m.

Serien kan ff. ses på SVT:s öppet arkiv: http://www.oppetarkiv.se/etikett/titel/Fem%20myror%20%C3%A4r%20fler%20%C3%A4n%20fyra%20elefanter/

Annons:
Cahira
2/15/15, 10:40 PM
#1

Det är nog bästa barnprogrammet som någonsin skapats för det drog verkligen in en som barn och man sjöng med om bokstäverna och de höll en engagerad och intresserad. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Hoseok
2/15/15, 11:09 PM
#2

Eva har varit min crush sedan barndomen. 🤐

Älskar programmet , för övrigt. Det behövdes verkligen på svensk tv.

Cessy
2/15/15, 11:29 PM
#3

Ja detta måste vara en av de bästa svenska barnprogrammen genom tiderna o att den ff. lever kvar lite mer än 40 årefterprogramserien  skapades är ju ganska unikt.

Andorr
2/15/15, 11:31 PM
#4

Eva vart tydligen fleras crushesses (stavning?)

Sötnos, med sin skönhetsprick. 😍

SegerSims
2/18/15, 3:35 PM
#5

Ja och nu är dom bara en levande kvar, Magnus. Brasse dog ju nyss och Eva dog väl för en herrans massa år sedan.

Detta är nog det enda barnprogram som fortfarande gillas av dagens barn. Skulle mina barn se tårtan och vilse i pannkakan så skulle dom tycka synd om mig som fick växa upp med dom. 🙂

Cessy
2/18/15, 3:37 PM
#6

Jo fem myror är allt unikt på så sätt att det är ett program som ff. kan roa barn efter så många år.

Annons:
Fridaaaa
2/18/15, 3:58 PM
#7

Jag tittade ofta på det :D
(född -90) :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fornöga
11/19/23, 8:36 AM
#8

2023 I dag fyller Fem myror är fler än fyra elefanter 50 år- grattis!


Re:tired.

Den 19 november firar barnprogrammet Fem myror är fler än fyra elefanter 50 år.Ett program som, efter vad vi från forskningen vet om barns tidiga läsande, ...
Carmarino
11/19/23, 11:21 AM
#9

Grattis! 💐


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
3/10/24, 4:54 PM
#10

Alla som sett "Fem myror" känner igen Owe Gustafsons animationer även om man inte vet att det är han som skapat dem. Expressen har hälsat på hemma hos honom.


Re:tired.

Kändast är han för de kultförklarade animationerna till tv-serien Fem myror är fler än fyra elefanter. Vi hälsar på i allkonstnären Owe Gustafsons funkishem.
Upp till toppen
Annons: