Annons:
Etikettmusik
Läst 1232 ggr
Andorr
2/16/15, 8:53 PM

Swedish Music Hall of Fame

Den 12 februari 2015 offentliggjordes 2015 års invalda musikskapare och artister i Hall of Fame:

Jussi Björling, Neneh Cherry, Anders Burman, Peps Persson, Alice Babs, Ulf Lundell, Carola Häggkvist, Yngwie Malmsteen, Gullan Bornemark och Robyn

.

Källa: http://smhof.se/om/hall-of-fame/

Annons:
[GIKmio]
2/17/15, 11:26 AM
#1

Gullan Bornemarks barnsånger minns man även om det var länge sedan nu och jag tror säkert att barnen sjunger dom fortfarande.

Sudda, sudda, sudda, sudda bort din sura min.

Sudda, sudda, sudda, sudda bort din sura min.

Munnen den ska skratta och va’ gla’.

Munnen den ska sjunga tra la la.

Munnen har du fått för du ska tralla, la la.

Sudda, sudda bort din sura min.

Cojimar
6/15/22, 10:26 AM
#2

Invalda 2022: The Soundtrack of our lives, Petter, Monica Törnell, Lars Gullin och Brita Borg. 66 namn har valts in sedan starten 2014.

Tidigare invalda: ABBA, Jan Johansson, Roxette, Eva Dahlgren, The Latin Kings, Evert Taube, Ebba Grön, Nationalteatern, Cornelis Vreeswijk, Entombed, Stina Nordenstam, Monica Zetterlund, Jussi Björling, Neneh Cherry, Anders Burman, Peps Persson, Alice Babs, Ulf Lundell, Carola Häggkvist, Yngwie Malmsteen, Gullan Bornemark, Robyn, Siw Malmkvist, Karl Gerhard, Kent, Leila K, Sven-Ingvars, Owe Thörnqvist, Monica Dominique, Denniz Pop, Barbro Hörberg, Lill-Babs, Looptroop Rockers, Britt Lindeborg, Magnus Uggla, Calle Jularbo, The Cardigans, Merit Hemmingson, Ola Håkansson, Ted och Kenneth Gärdestad, Kai Gullmar, Europe, Marie Bergman, Titiyo, Doris Svensson, Broder Daniel, Pugh Rogefeldt, Lill Lindfors, Infinite Mass, Håkan Hellström, Povel Ramel, Tant Strul, Karin Dreijer, Georg Riedel, Ingela ”Pling” Forsman, Max Martin, Björn Skifs, Py Bäckman, Bathory, Lisa Nilsson och Timbuktu.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Fyra artister – och ett rockband – tar plats bland den svenska musikhistoriens största. The Soundtrack of our lives, Pet
  • Redigerat 6/15/22, 10:28 AM av Cojimar
  • Redigerat 10/7/22, 1:54 PM av Fornöga
Carmarino
6/15/22, 10:53 AM
#3

#2: Det har hunnit bli en del. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Cojimar
6/15/22, 11:16 AM
#4

#3 Ja, många som åtminstone inte jag känner till: Entombed, Stina Nordenstam, Looptroop Rockers, Infinite Mass och Bathory är okända storheter för mig, även om namnen kanske skymtat förbi någon gång.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Carmarino
6/15/22, 11:19 AM
#5

#4: Känner inte heller till alla. Vissa har jag hört namnet på, men inte hört deras musik.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Cojimar
6/15/22, 11:54 AM
#6

Andra saknas, som Thore Skogman och Lasse Berghagen t.ex.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

  • Redigerat 6/15/22, 11:54 AM av Cojimar
Annons:
Carmarino
6/15/22, 1:33 PM
#7

#6: De kanske kommer så småningom.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
6/16/22, 7:41 PM
#8

#4 Hade du sagt att Bathory tillhör dina favoriter hade jag nog blivit en paff och kanske rentav chockad 😁

Cojimar
6/16/22, 7:50 PM
#9

#8 Tar det som att det inte är knätofs med andra ord…😏


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Fornöga
10/7/22, 9:50 AM
#10

Tacka vet jag Calle Jularbo!😉

Calle är förstås medlem i Hall of Fame (#2)


Re:tired.

Livet i Finnskogarna, Avestaforsens brus, Flickan från Finnskogarna. Dragspelslåtar som än idag berör oss som finner vårt kulturarv i granskogens vemod och de böljande sädesfältens soliga glädje, och som odödliggjordes av vår förste, och kanske också vår främste, dragspelskung Calle Jularbo. En del har han skrivit själv, annat har han lånat - kanske rentav stulit…
GikMio
10/7/22, 9:27 PM
#12

Väldig variation från Bathory till Calle Jularbo. Från Hin Håle till Dragspel 🙂

Fornöga
10/7/22, 9:51 PM
#13

#12 Steget kan vara kortare än vad man tror, åtminstone enligt Sten Broman, som lär ha sagt att "Dragspelet är ett djävulens instrument med vidriga harmonier." 😉


Re:tired.

Annons:
GikMio
10/7/22, 10:09 PM
#14

#13 Sten Broman i Robert Gustafssons skepnad när Orsa spelmän besökte Skansen.. Skall ni mööurda publiken ? 😁

Fornöga
9/13/23, 10:20 AM
#15

2023 Nytillkomna artister i Swedish Music Hall of Fame: Tomas Ledin, Ann-Louise Hanson, Olle Adolphson, Jenny Wilson, Lena Willemark och Mando Diao. Totalt finns nu 72 soloartister och grupper invalda i den illustra församlingen.

Källa.


Re:tired.

Tomas Ledin, Olle Adolphson, Mando Diao och Lena Willemark är några av de artister som nu träder in i den svenska musikens Hall of Fame. De nya namnen presenterades på onsdagen i Mando Diaos hemstad Borlänge.
  • Redigerat 9/13/23, 10:23 AM av Fornöga
Fornöga
9/15/23, 10:35 AM
#16

En EPA-pionjär?😉

Kulturnyheternas musikkritiker Tali da Silva saknar lite överraskande en kategori artister i invalet till Swedish Music Hall of Fame. "Det värsta av allt är att det verkar vila något slags osynlig finkulturstämpel över Swedish Music Hall of Fame", säger hon.

"Märkligast är väl ändå att det inte valts in ett enda dansband sedan 2016. Var är Lasse Stefanz, Kikki Danielsson och de andra inom den genre som kanske är allra bredast just nu, påhejad av EPA-dunken och tagen i arv av stjärnskott som Lucianoz? Inte de kreddigaste namnen kanske, men musik fungerar inte så. Det är vad som får dig att stanna till och lyssna och kanske allra helst dansa till som är värt att hyllas."


Re:tired.

Årets invalda i Swedish Music Hall of Fame förtjänar sina platser, men det är omöjligt att inte tänka på vilka som saknas, tycker Kulturnyheternas musikkritiker Tali da Silva.
  • Redigerat 9/15/23, 10:36 AM av Fornöga
Upp till toppen
Annons: