Annons:
Etiketterspellekar
Läst 2545 ggr
[GIKmio]
2/18/15, 2:56 PM

Sällskapsspel/Sällskapslek

Namnet säger sig självt. Att spela spel i ett sällskap, gärna med flera stycken. Monopol och Fia med knuff lär vara några av dom mest populära. Men hur var det för er? Själv spelade jag Yatzy och kortspelet Uno med mina kompisar. Och ibland hände det att vi spelade Geni som var en frågesport som jag minns var ganska svårt ibland.

Annons:
Cessy
2/18/15, 3:34 PM
#1

Ja Yatzy, Uno, Skip-Bo, Trivial Pursuit, Geni, Mah Jong -alltså med brickor-inte på datorn spelade vi en hel del innan datorspelandet tog mer över. La också en hel del patienser men det skulle jag aldrig orka idag för man får ju blanda o blanda o blanda. Mycket bekvämare att använda datorn till detta i så fall.

Maria
2/18/15, 3:42 PM
#2

Monopol, Yatzy, Svarte Petter, Fia, Kinaspel är väl de jag kommer ihåg så här med en gång.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

sofie292
2/18/15, 7:09 PM
#3

Jag saknar sällskapsspel! 

Den försvunna diamanten, Vem där, Uno, TP, Geni, kalaha, och en himla massa annat!

frozentwilight.blogg.se

Intehärutandär
2/18/15, 7:34 PM
#4

Jag och sonen spelar brädspel, kort och tärning regelbundet. Fragglarna är favoriten, sedan Loppan/Lusen tror jag. Och så kortspel.

Det åker upp varje gång det åskar. I somras satt vi på verandan med tända ljus och lyssnade på åskan och spelade. Det är en tradition jag växt upp med. Att dra ur all el, tända ljus och dra fram spel.

Andorr
2/18/15, 11:39 PM
#5

Det blev väl mest monopol, yatzy och olika kortspel.

[GIKmio]
6/26/15, 8:07 PM
#6

Plockepinn får nog räknas också. Man hade ett flertal smala pinnar med spetsiga ändar i olika färger som man hällde ur en burk ut över bordet eller golvet. Sedan gällde det att dra  så många pinnar som möjligt ur högen utan att dom andra pinnarna rörde sig. Det var riktigt svårt minns jag.. Extra svårt när man försökte att störa dom andra också samtidigt 🙂

Annons:
Vixxen
6/27/15, 9:30 AM
#7

Cluedo! 🙂

Dioramabyggare
6/29/15, 9:09 PM
#8

Yatzy, Uno, Monopol, Rack-O, Fiaspel, Risk, Lusen, "loppspel"… är de spel jag kommer på nu

Anterrabae
7/9/15, 10:23 AM
#9

Yatzy, monopol, kortspel ffa 500.. Och på senare år RISK. Så sjukt roligt. :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Ravynsfair
7/11/15, 11:50 PM
#10

Åh.. Bondespelet! ❤️

Annars var det Svarta Diamanten, Undo, Monopol, Yatzy, Kalaha och steka ägg .. ahaha!

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

[ludgopelle]
9/27/19, 9:52 PM
#11

Rappakalja är ett väldigt roligt sällskapsspel. Spelet går ut på att hitta på trovärdiga förklaringar till svåra ord.😊

[Ludgor]
4/30/20, 10:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Jag har ett gamalt Afrikanskt schackbräde av marmor. Pjäserna är också av marmor. Ett fantastiskt konstverk. Jag fick det i födelsedagspresent för ca 25 år sedan.😊

Carmarino
5/1/20, 3:42 AM
#13

Så vackra pjäser. Brukar du spela med dem, eller är de mest till "pynt"?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Ludgor]
5/1/20, 10:00 AM
#14

Dom används bara som prydnadsföremål. Jag har aldrig spelat med dem.

Carmarino
5/1/20, 10:46 AM
#15

Det är nog säkrast så att det inte går av någon flisa under spelets gång.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
5/1/20, 10:51 AM
#16

Själv försökte jag mig på att skapa ett frågesportspel när jag var barn. Men det var inte så lätt då. Fanns ju ingen Google eller Wikipedia. Bara att försöka få tag i Lexikon och uppslagsböcker.

Carmarino
5/1/20, 10:55 AM
#17

#16 Ja, det var inte så lätt då. Plus att Lexikon och uppslagsböcker ofta blir inaktuella efter några år.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
6/28/20, 12:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#18

Har en del gamla spel undanstoppade i ett skåp i hallen. När jag kollade hittade jag bl.a. det här, som min bror och jag spelade flitigt (och ibland tillsammans med kompisar också).

Det går ut på att man ska hitta ett svar på frågan på kortet, och svaret ska börja på bokstaven som kommer fram på snurran. Svarar man rätt får man kortet. Svarar man fel måste man ge bort ett kort till motståndaren. När alla korten är slut är spelet slut, och den som har flest kort vinner.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
6/28/20, 12:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Hittade även det här, som är en variant av Mastermind. Tror att jag fick det som någon sorts reklam, men minns inte säkert. Har spelat det en hel del, men det var längesedan nu.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
6/28/20, 12:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Så här ser spelplanen ut.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Tarotstollan
7/1/20, 12:13 AM
#21

Hade en massa och har fortfarande kvar alla sällskapspel sen jag var liten. Tyvärr hade jag nästan aldrig någon att spela med varken då eller nu, så de ligger bara i en garderob och samlar damm.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Dioramabyggare
7/1/20, 7:14 AM
#22

Schack, ishockeyspel, kortspelet "Femhundra" (det är liknande "Canasta"), "Twister" (https://en.wikipedia.org/wiki/Twister_%28game%29)…

Carmarino
7/1/20, 8:24 AM
#23

#21 Det är samma för mig numera. När jag var barn var det lättare, för då fanns det en hel del som ville spela spel.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
7/1/20, 8:25 AM
#24

#22 Twister har jag aldrig spelat. Det är förmodligen tur, för jag är inte vig nog för det. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Vixxen
7/2/20, 3:47 AM
#25

Älskade sällskapsspel!! Master mind, Cluedo, Försvunna diamanten, Metropol, löjliga familjen, 5-kort, Finns i sjön, Kasta gris, Uno, Fia med knuff, Rävspelet, Mahjong. Kommer säkert på fler senare!

[GIKmio]
7/3/20, 2:48 PM
#26

#22 Ishockeyspel brukade vi spela och ha turneringar. Spelet utvecklades rejält genom åren. Från början gick det inte att styra en gubbe bakom målet, och senare gick det att köpa lag med matchtröjor från riktiga lag. På mitt spel gick det först endast att spela Sverige mot Finland. En gång var pucken borta men det löste vi med en svart legobit.

Carmarino
7/3/20, 2:55 PM
#27

Så här i coronatider så kan jag berätta att vi ofta spelade couronne (även kallat korron eller Corona). Vad jag minns hade vårt spel nätkorgar under hålen i hörnen, så man kunde inte ställa det på ett vanligt bord. Minns dock inte vad vi använde att ha det på.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Couronne


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[GIKmio]
7/3/20, 3:01 PM
#28

#27 Vi spelade både ishockeyspel och couronne på konfimationsträffarna. På den tiden hade vi ingen fungerande ungdomsgård här som det finns idag.

Carmarino
7/3/20, 3:03 PM
#29

#28 Någon ungdomsgård fanns inte när jag växte upp. Vi brukade hänga nere vid kiosken på somrarna och vid isbanan på vintrarna - eller hemma hos oss. Vi hade gott om plats så det kunde vara rätt mycket folk där emellanåt. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Dioramabyggare
7/8/20, 4:07 PM
#30

#24: jaa, det spelet kräver verkligen "en viss smidighet" 😉!

[GIKmio]
7/8/20, 4:41 PM
#31

Sätta knorren på grisen. Vi låter sällskapslekar också vara med 😊 🐷

[GIKmio]
7/8/20, 4:57 PM
#32

Namnet på tråden Sällskapsspel är numera omdöpt till Sällskapsspel/Sällskapslek.

[GIKmio]
7/10/20, 10:54 AM
#33

På låg- och mellanstadiet brukade vi avsluta fredagarna med " roliga timmen". Med åren så övergick det mer till att man fick göra egna farser/sketcher och roa klasskamraterna med. Men innan det så var det mest lekar som kurragömma, gömma nyckeln och ryska posten.

Carmarino
7/10/20, 11:16 AM
#34

Roliga timmen hade vi också på fredagarna. Rätt ofta var det några av mina kompisar och jag som fick ha hand om den. Vi var väldigt kreativa på den tiden. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
9/16/21, 4:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Hittade ett spel jag tror är från 1970-talet. Åtminstone om man ser till klädseln på killen på kartongen. 😊 Möjligen kan det vara slutet av 1960-talet. Det är Sänk skeppen, fast vi kallade det alltid för Sänka skepp. Tror de flesta har spelat det här någon gång, fast kanske då bara på rutat papper. Det går ju att göra rätt enkelt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
9/16/21, 4:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Så här ser det ut inuti.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
9/16/21, 4:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Hittade även det här Bingo-spelet. Från början fanns det hos min farmor och farfar, och släkten brukade samlas där och spela tillsammans på 1960-talet. Insatsen var en 10-öring per person. Vi barn slapp betala vill jag minnas, men om vi vann så fick vi pengarna. Bra fördelning tycker jag. 😄


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
9/16/21, 4:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Lådan innehåller spelplaner och en påse med nummerbrickor" samt spelmarkörer.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 9/16/21, 4:25 PM av Carmarino
Carmarino
9/16/21, 4:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Innehållet i påsen. En del av nummerbrickorna har försvunnit under årens lopp och ersatts av de gula plastbrickorna. Det syns inte på bilden, för alla har hamnat upp-och-ner, men de saknade numren står på brickorna. Metallbrickorna är spelmarkörerna.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 9/16/21, 4:26 PM av Carmarino
[GIKmio]
9/17/21, 11:38 AM
#40

#35 Det omslaget ser bekant ut. Jag tror jag sett den i någon katalog med spel och leksaker.

Carmarino
9/17/21, 11:52 AM
#41

#40: Konstigt om de inte har bytt omslag sedan dess. Det är ju ändå ett bra tag sedan spelet tillverkades. 😊

Spelet finns i många versioner och även som online-spel. Där heter det dock Sänka skepp, så varför just det här spelet kallades Sänka skeppen vet jag inte. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[GIKmio]
9/17/21, 11:55 AM
#42

#41 Det är minst 35 år sedan jag såg den.

Carmarino
9/17/21, 11:56 AM
#43

#42: Aha, då kanske den fortfarande fanns kvar med samma omslag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
3/18/22, 3:43 PM
#44

Jag hade många spel i barn- och ungdomen men dom skänktes bort till släkt, grannar och vänner när man växte upp. Det enda jag äger numera i form av sällskapsspel är en vanlig kortlek 😎

Carmarino
3/18/22, 4:05 PM
#45

#44: Har gett bort en del av mina spel till min svägerska (bl.a. Pim pam pet, Logic och Sänk skeppen). Hon brukar spela med barnbarnen när de är på besök. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
3/18/22, 4:33 PM
#46

Jag hade ett mindre labyrintspel och inte så stort som syns i bild på Wikipediasidan. Det var något man kunde roa sig med i föräldrarnas sällskap också, och ingen frågesport om musik och film som dom inte hade någon aning om.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Labyrintspel

Carmarino
3/18/22, 5:01 PM
#47

#46: Vi fick använda ett sådant på gymnasiet. Det var en övning där vi skulle försöka ta oss igenom banan med förbundna ögon. Vissa lärde sig det på ett par minuter. Jag lärde mig det aldrig. Men så har jag ett otroligt dåligt lokalsinne också. Kan inte alls orientera mig utan ögonbindel och ännu mindre om jag har en på.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
3/18/22, 5:35 PM
#48

UNO var ett kortspel som vi spelade på rasterna i skolan som jag nämnt tidigare. Både i uppehållsrummet och på skolbiblioteket ( om vi inte förde för mycket oväsen ) Vi spelade även på fritiden. Numera har jag glömt vad det går ut på. Ett kortspel man även spelade hemma med närstående och vänner var Löjliga familjen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/UNO

Annons:
Carmarino
3/19/22, 4:11 AM
#49

#48: Hörde mycket talas om UNO, men har aldrig spelat det. Har inte ens sett det mer än på bild. Tror inte någon av mina kompisar hade det.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
3/19/22, 8:23 AM
#50

#49 Var ett kortspel som var populärt under 80-talet främst.

Vixxen
3/19/22, 8:41 AM
#51

UNO var kul!

[GIKmio]
3/19/22, 9:17 AM
#52

När det gäller sällskapslekar så hade vi en lek på roliga timmen där en person fick ta på sig ögonbindel. Sedan fick dom andra sprida ut sig i klassrummet och då gällde det när man fick tag i någon att försöka lista ut vem det var genom att röra vid den. Det var svårt eftersom praktiskt taget alla tjejer hade långt hår. Jag var nog lättast att lista ut. Dels var jag längst i klassen, dels är jag extremt kittlig så jag började fnissa om någon petade mig i sidan 🙂

Carmarino
3/19/22, 12:21 PM
#53

#50: Jo, jag känner till det, men av någon anledning så spelade jag det aldrig, och kände ingen annan heller som spelade det.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
3/19/22, 12:21 PM
#54

#52: Den leken hade nog inte fått förekomma idag. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
11/17/23, 7:27 AM
#55

2023 Läge att lyfta upp den här tråden, när sällskapsspel "officiellt" utsetts till Årets julklapp.


Re:tired.

Oro i omvärlden och ekonomisk kris – då ska vi samlas med nära och kära och spela spel. Sällskapsspelet är årets julklapp 2023. – Sällskapsspel är en klassisk
Annons:
Fornöga
11/28/23, 9:13 AM
#56

Ett av de spel som omnämnts oftast tidigare i tråden är Monopol. Ikväll sänder SVT2 (kl.20:00) dokumentären "Spelet bakom Momopol".

Introtext: "Det folkkära spelet har förgyllt många hemmakvällar runt om i världen. Men få vet att skapandet av Monopol kantas av girighet, besatthet och falskhet. Bakom tillkomsten hittar vi en radikal feminist, en grupp kväkare i Atlantic City, USA:s största spelbolag och en arbetslös ingenjör. Det är en berättelse om ohämmad makt och rikedom. Med en ensam vinnare på slutet."

Programmet kan ses på SVT Play till 29 nov 2025.


Re:tired.

Det folkkära spelet har förgyllt många hemmakvällar runt om i världen. Men få vet att skapandet av Monopol kantas av girighet, besatthet och falskhet. Bakom tillkomsten hittar vi en radikal feminist, en grupp kväkare i Atlantic City, USA:s största spelbolag och en arbetslös ingenjör. Det är en berättelse om ohämmad makt och rikedom. Med en ensam vinnare på slutet.
Upp till toppen
Annons: