Annons:
Etikettmusik
Läst 1889 ggr
Hoseok
2/26/15, 7:06 AM

Låtar dina föräldrar lyssnade på

Med inspiration av mamma/pappa-låtar-tråden. 

Har du några låtar som du starkt eller svagt kommer ihåg att dina föräldrar lyssnade på när du växte upp? Posta dem här!

Annons:
Hoseok
2/26/15, 7:07 AM
#1

Tänker direkt på pappa när jag hör Ted. Pappsen satt alltid ute på verandan på sommaren och lyssnade på honom.

Hoseok
2/26/15, 7:08 AM
#2

Och den här kommer jag ihåg att mamma älskade!

Sugar Mist
2/26/15, 7:20 AM
#3

En låt som även jag tycker om, påminner om far min väldigt mycket😃

-

Maria
2/26/15, 11:36 AM
#4

Roligt att ni har sådana minnen. Mitt hem var ganska musiklöst men jag minns att min bror som flyttade hemifrån innan jag började skolan spelade mycket Elvis.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[GIKmio]
2/26/15, 9:06 PM
#5

#4 Säger som dig att mina föräldrar inte var så mycket för att spela skivor. Däremot stod radion på mycket i köket. Men det berodde mer på att morsan ville ha ljud omkring sig medan hon lagade mat eller bakade.

[Daisy-Moa-Elsa]
2/26/15, 9:41 PM
#6

Oboy min mamma hade nog alla vinylvolymer av Ingmar Nordströms Saxparty….då drog hon upp volymen i de nivåerna vi som barn fick skäll på å så åkte man på att svänga runt med henne i dåtidens dans 😃

Annons:
Tarotstollan
2/26/15, 11:05 PM
#7

Det var inte så mycket spelande av musik när det gällde de äldre i min familj / släkt (växte upp med 3 generationer i samma hus). Kommer ihåg att mormor lyssnade på andliga sånger någon timma i veckan, mamma hade skivor med Göingeflickorna, Boris, Tova Carlsson och Siv Malmqvist, (det är de jag kommer ihåg).
Däremot hörde jag Elvis och Hep Stars från morgon till kväll av mina mostrar och morbror, när de var hemma!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Cessy
2/26/15, 11:21 PM
#8

Mina föräldrar lyssnade mycket lite på musik. Kanske ibland typ Hotenany Singers, Burt Bacharach, Alf Hambre o the seekers. Det var jag som drog in mer musik i huset vilket de inte fanns så "trevligt" - i alla fall inte när jag spelade vinylskivorna högt 😉 o så lyssnade jag på radio luxemburg varje kväll på en mycket dåligt radio. Lovar att ingen idag hade orkat lyssna på musik med så dålig mottagning o ljud. Nå föräldrars favvos var det ju o här är en. Hootenany Singers - Omkring tiggarn från Loussa

[Sabina]
2/26/15, 11:26 PM
#9

Jag kommer inte ihåg att mina föräldrar lyssnade så värst mycket musik, mamma gillade Elvis och lyssnade ibland.
Ibland var det någon klassisk musikkonsert på TV:n som var på mer kommer jag inte ihåg.

[Torpedtass]
2/27/15, 8:01 PM
#10

Varenda veteranbilsträff gick denna i högtalarna i bilen.

Hoseok
2/27/15, 8:03 PM
#11

Blev ledsen över att skivan som denna låt fanns på inte finns på spotify! Min pappa lyssnade mycket på den.

Inkanyezi
2/27/15, 9:15 PM
#12

Min pappa brukade sjunga mycket. Vi hade ingen grammofon, så annars lyssnade vi mest på radio. Men ett par av pappas sånger fick jag höra igen för några år sedan, i Santiago de Cuba, där några av mina vänner framförde dem mästerligt. Potpurriet innehåller två av pappas favoritsånger, Natalí och La Nave del Olvido. Jag minns inte texterna pappa sjöng i de här låtarna, men jag vill minnas att han sjöng dem på svenska. Han sjöng också en hel del annat ur bland annat Jussi Björlings repertoar, som Till Havs etc.

När jag fick höra dem igen i Santiago, mindes jag hur pappa sjöng när jag var liten. Han hade en underbar röst och var mycket tonsäker, men en helt annan stil än Viqui. Pappa lät mer som Jussi Björling. Men jag minns pappa när jag hör de här sångerna.

Potpurriet finns på skiva med Julio Iglesias, men Viqui och el Cuarteto 5 Estrellas är väldigt mycket bättre. Natali, Tenía una Guitarra och La Nave del Olvido:
http://web.comhem.se/~u77479609/03-Natali.mp3

Lucifer Sam
3/3/15, 10:36 PM
#13

Det var mest pappa som spelade musik hemma och det var en del av det som var populärt på 60-70-talet, likt The Doors, Simon and Garfunkel, Byrds, Savage Rose, men också svenskt likt Monica Zetterlund och hederlig progg - framförallt HoolaBandoola-Band. Speciellt skivan "Fri information" gick varm minns jag och en av de mest spelade låtarna var Victor Jara som fortfarande spelas ofta, även hos mig.

Shine On You Crazy Diamond

Annons:
Upp till toppen
Annons: