Annons:
Etiketterfilmteater
Läst 1545 ggr
Lucifer Sam
2015-03-04 20:18

Tillsammans (Moodyssons film)

Denna film är förvisso inte från 70-talet (kom 2000) men en större nostalgitripp tillbaka till detta årtionde kan knappast fås i så många andra filmer.

Här snackar vi verkligen nostalgi! Kollektivboende, klasskamp, hippiemålad folkabuss, fri kärlek, håriga armhålor, politiskt engagemang, tidstypisk musik och mycket mer – Lukas Moodysson har verkligen inte sparat på krutet!

Självfallet är det stereotyperna som regerar här. I huset bor en övertygad kommunist (Erik) tillsammans med ett gröna-vågen-par som förbannar TV och konsumtion. De anser att Pippis är olämplig som barnlitteratur – inte för att böckerna innehåller ordet n---er utan på att hon var en "kapitalist med habegär" (hon hade ju en kappsäck med pengar och älskade sakletande) – ingen bra förebild med andra ord. Här finns också gay-killen Klas, det före detta paret Anna och Lasse vars son heter "Tet" efter en offensiv i Vietnamkriget. Sen finns den mes-snälle skäggige Göran som aldrig kan säga nej, flickvännen Lena som vill vara fri. Hit kommer Görans syster Elisabeth med sina två barn då hon flyr sin alkoholiserade misshandlande man.

Under tiden spanar de traditionella men måttligt lyckliga grannarna på storfamiljen med kikare och muttrar att sådär kan man ju bara inte bo!  De varnar sin son för att umgås med dessa underliga människor Men sen händer det saker!

Fler Tillsammans-fans här? Om någon mot förmodan inte sett den så gör det – en perfekt  feel-good-film med mycket skratt, en del sorg, jäklar-anamma, värme samt lite naket - med andra ord något för alla.

Shine On You Crazy Diamond

Annons:
[GIKmio]
2015-03-04 20:29
#1

Den här filmen har jag på DVD 🙂 Tycker det är roligt när grannarna står i fönstret med kikare och kollar. "Kan det verkligen vara tillåtet att bo så många i samma hus " 😃

Lucifer Sam
2015-03-04 20:35
#2

En Tillsammans-DVD står även i min hylla och den ses då och då. Flera fin-fina citat finns här. Scenen när en arg kommunist-Erik försöker övertyga högvakten om att denne borde gå med i KPML-r är fantastisk! Hans kommentar till den skeptiske vakten att ”alltså ta inte det här personligt nu men du är så jävla dum i huvudet” är obetalbar. 😃

Seså alla – se och njut!

Shine On You Crazy Diamond

[GIKmio]
2015-03-04 20:55
#3

Michael Nyqvist har en biroll som den misshandlande maken Rolf. Lägg märke till grannpojken som spelas av Henrik Lundström som vi sett i Göta Kanal 2- Kanalkampen, Ondskan och Kocken..

Lucifer Sam
2015-03-04 21:05
#4

Jo, Nyqvist gör sin roll bra. Gillar även hans vän Birger som väl kläcker ur sig  ett av de mer centrala citaten i filmen då han lyfter fram ensamheten som det mest förgörande i en människas liv. Hans barndom var fattig och enkel (mycket gröt) men varm med massa gemenskap. Med andra ord - "hellre äta gröt tillsammans än fläskfilé ensam".   

Detta ska ses ihop med Görans kommentarer då han i kollektivets kök kokar gröt och liknar havregrynen vid människor som först är ensamma och kalla, sen klibbar de ihop och blir mjuka, varma och gosiga i sin gemenskap….

Shine On You Crazy Diamond

Maria
2015-03-04 22:11
#5

Jag tycker det är kul när grannen snickrar (bankar) i källaren😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

GikMio
2024-02-10 22:24
#6

Filmen hade premiär på bio i höstas. Men såg när jag bläddrade mellan filmkanaler på tv att den släpps i dagarna. Ser fram emot Tillsammans 2, eller Tillsammans 99 där handlingen från 1975 nu flyttats fram till 1999.

https://www.filmstaden.se/film/NCG302413/tillsammans-99

Annons:
GikMio
2024-02-26 15:21
#7

#6 Är en hyrfilm. Hoppas den dyker upp på dom filmkanaler jag har så jag kan se den gratis. Dom börjar se gamla ut i den ensamblen. Såg en ung Shanti Roney häromveckan när jag såg mästerverket Hammarkullen från 1990-talet på SVT Play..Michael Nyqvist finns inte med oss längre. Men han spelade en biroll, men ack så bra i den första filmen.

Carmarino
2024-02-26 15:32
#8

Har inte sett den filmen än. Får se om den kommer på SVT Play någon gång.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

GikMio
2024-02-26 15:49
#9

#8 Den kommer säkert men det dröjer. Hade en förhoppning att att jag skulle få se den den på TV4 play (gamla Cmore) eller Viasat film. Jag kan se den till helgen, men den kostar 59 kr och Telia har ökat mitt pris per månad med hundra kronor så om jag beställer den så får jag betala 900 kronor nästa månad. Och det verkar vara en sammankomst där dom träffas och kanske inget att se i slutändan ändå.

Upp till toppen
Annons: