Annons:
Etikettleksaker
Läst 1991 ggr
Maria
2015-03-05 13:05

Ess???

Är det någon som minns sådana där kartor med Ess. (Vi kallade dem så) Det var små platta plastbitar som satt ihop som man köpte kartvis. De fanns i alla former och färger men originalen var formade som bokstaven S. Man kunde sätta ihop dessa i långa kedjor.

Jag är visserligen född 62 men jag har för mig att de var populära på 70-talet också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Maria
2015-03-05 13:16
#1

Efter mycket letande på nätet har jag hittat bilder. De kallas tydligen Manicklar vilket jag aldrig har hört förut.

https://www.google.se/search?q=manicklar&sa=N&hl=sv&tbm=isch&tbo=u&source=univ&ei=2Ej4VObhFue7ygOxpoHwAg&ved=0CCcQsAQ&biw=1366&bih=643

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Cessy
2015-03-05 15:00
#2

Jodå jag hade sådana också, men kommer dock inte ihåg vad vi kallade dem för.

Tant Grön
2015-03-05 20:39
#3

Jag hade också sådana, men mins inte att vi kallade dem något. I alla fall inte manicklar.

Dioramabyggare
2020-04-07 06:44
#4

Sådana hade vi skolbarn när jag gick i kanske fjärde klass. Vi kallade de "bokstäver" (men det fanns inte bara bokstäver, utan det fanns dessutom cyklar, dödskallar och antagligen andra figurer som jag isåfall inte minns längre), och så satte vi ihop de i "kedjor" som vi spelade en sorts "poker" med på rasterna.

Vi ställde oss ett par meter från skolbyggnadens vägg, och så skulle vi kasta "kedjorna" så att de landade så nära väggen som möjligt. Den som vann fick de andras "kedjor".

Carmarino
2020-04-07 09:35
#5

Har ett vagt minne av att jag hade sådana, men minns inte vad vi kallade dem.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: