Musik

Mellominnen

2015-03-14 19:43 #0 av: GIKmio

Varför inte dela på gamla musikminnen från melodifestivalen en finalkväll som denna från 70-80 och 90-talen. Och ja, ni får även ta med utländska bidrag om ni vill Glad

Chips- Mycké Mycké Mer 1980. Slutade på fjärde plats i den svenska uttagningen.

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2015-03-18 19:27 #1 av: Ford -57

1964. D va tider d då hördes den som sjöng, å inte en massa datortillrättalagt heller. Tummen upp

Anmäl
2015-03-19 22:10 #2 av: GIKmio

En favorit från den klassiska svenska uttagningen i melodifestivalen 1986. Hamnade inte bland  dom fem bidrag som på slutet gjorde upp om segern av totalt tio bidrag.

Baden Baden-Jag har en dröm

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2015-03-20 07:30 #3 av: Maria

Denna låten med Salem Al Fakir skulle ha vunnit. Så jättebra...minns inte vilket år men det måste ha varit på 2000-talet

Keep on walking

Såg nu att det var 2010.

/Maria

Anmäl
2015-03-20 19:04 #4 av: GIKmio

Göteborgaren Jim Jidhed som sjöng i rockbandet Alien som hade några stora hits i slutet av 80-talet gjorde debut 1991, ett av dom åren då den svenska vinnarlåten gått hela vägen i Eurovision Song Contest. Jim slutade på tredje plats i den svenska uttagningen.

Jim Jidhed-Kommer du ihåg mig?

Anmäl
2015-03-20 23:18 #5 av: GIKmio

Djingis Khan,  Dåvarande Västtysklands bidrag i Eurovision Song Contest 1979. En fjärdeplats blev det.. Och låten blev en klassiker.

Djingis Khan (1979)

Anmäl
2015-03-20 23:36 #6 av: GIKmio

En femteplats i melodifestivalen 1989 blev det för norrmannen och sedan flera år tillbaka Karlstadsbon, Haakon Pedersen här tillsammans med operasångerskan Elisabeth Berg.

Haakon Pedersen & Elisabeth Berg- Nattens drottning (1989)

Anmäl
2015-03-21 09:33 #7 av: Cessy

Ett mellominne för mig var när sonen var 9 månader o inte hitentills hade brytt sig ett dyft om musik, men då Jan Johansen sjöng "Se på mig"  så satt han som ett ljus i famnen o bara tittade o log hela låten igenom. Han struntade blankt i alla andra mellolåtar o den låten som många ansåg skulle han vunnit då -95 Cecilia Vennersten - Det vackraste brydde han sig inte alls om, men vi kunde spela "Se på mig"  massor med gånger på vår gamla VHS o han kunde inte få nog av denna låten o eftersom det är rätt fascinerande att se en baby bli så "förtjust" i något, så är det ett minne som kommer upp varje gång det är dax för ett nytt melllo.SkämtarSkrattar

Anmäl
2015-03-27 03:11 #8 av: GIKmio

Ein bisschen Frieden (1982) Västtysklands vinnande bidrag med en version av en äldre Nicole från 2008. Det är tack vare Nicoles seger 1982  som många pratar om Carolas tredjeplats med "Främling" i München 1983Glad

Anmäl
2015-03-29 16:51 #9 av: Anterrabae

När jag var liten vann denna mitt hjärta! Jag älskade att han spelade fiol, och att melodin är så enkel och fängslande

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anmäl
2015-04-05 22:19 #10 av: [Sabina]

Ne partez pas sans moi av en ung Celine Dion år 1988 är en låt som verkligen fastande hos mig. Det var det årets vinnarlåt i ESC som hölls i Dublin och Celine tävlade för Schweiz.
Jag kommer ihåg att jag tyckte om hennes röst väldigt mycketGlad

Anmäl
2015-04-09 00:56 #11 av: GIKmio

Ett av dom vinnande bidragen jag minns genom åren och en favorit tillsammans med Lordi och Finlands seger 2006. 

Katrina & and The Waves- Love shine a light (1997) Storbritannien

Anmäl
2015-04-09 01:22 #12 av: Tant Grön

En låt jag minns är Didai didai dai som var Turkiets bidrag 1985. Jobbade på en fabrik då, och vi hade en radio på hela dagen. Jag gick alltid och höjde volymen när den låten kom. https://www.youtube.com/watch?v=YyCnfW8I8tE

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.