Annons:
Etikettertvradio
Läst 2278 ggr
Lucifer Sam
2015-03-24 19:42

Twin Peaks!

Jag hoppas och tror att det finns fler här som såg denna (med rätta) kult-förklarade TV-serie som sändes för första gången i början av 1990-talet. Den stora frågan som alla ställde sig under den första säsongen var: ”vem mördade Laura Palmer?”

Mystik, surrealism och kuslighet varvades med humoristiska (ibland rentav burleska) inslag och i bakgrunden var det ett vardagsdrama där karaktärerna skulle hantera sina liv och relationer medan ondskan hade kommit till orten. Vänskap ställdes på prov och folks obehagliga sidor började avslöjas; alla verkade bära på hemligheter.  BOB skrämde slag på en halv generation.

Kyle MacLachlan (senare bekant via bla. "Sex and the City") gör sig för evigt  känd som FBI-agenten Dale Cooper som via  drömmar och uppenbarelser får kontakt med andra sidor av tillvaron – bland annat med en dansande dvärg som talar baklänges. Andra minnesvärda karaktärer är the ”Log-lady” med sin stubbe, den enögda Nadine som är fixerad vid gardiner, den känslomässige polisen Andy som gråter då han bevittnar brottsplatser och som är hemligt kär i receptionisten Lucy.  Samt - givetvis - många andra. På ortens cafe arbetar Norma som bakar den numera berömda körsbärspajen som agent Cooper äter med förtjusning.

Serien är som sagt ”kult” men vissa anser att säsong 2 urartade på grund av alla övernaturliga och konstiga händelser medan den första förenade psykologisk thriller och drama på ett fängslande sätt. Framförallt lämnar det brutala slutet en del att önska. Det roliga är emellertid att ryktena om en fortsättning har bekräftats och nio nya avsnitt kommer att sändas 2016 (i USA)

Lika känd som själva serien blev ledmotivet ”Falling” med sång av Julee Cruice som ni hör i klippet.     

Vad är era tankar om serien? Vem/vilka karaktärer är era favoriter? Vilka händelser/scener har fastnat? Har ni sett filmen Fire walk with me som utspelar sig innan mordet på Laura Palmer? Ordet är fritt! 🙂

Shine On You Crazy Diamond

Annons:
Rita-S
2015-03-24 19:50
#1

inte bara såg jag de.. jag har allt på dvd! *stolt*

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Tarotstollan
2015-03-24 20:01
#2

Jag älskar Twin Peaks, en av de mest spännande och bästa serier som gått på tv. Synd bara att det inte blev något riktigt slut på den.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[GIKmio]
2015-03-24 20:55
#3

Jag gillar ledmotivet "Falling"..

Lucifer Sam
2015-03-24 22:24
#4

#1  En hel box med serien finns även i mitt filmotek (eller vad det heter) - SÅKLART! (man måste ju återuppleva denna legendariska serie ibland). 🙂Dessutom CD med musiken!

#2 Visst var den bra! Ja slutet är ju lite för abrupt (minst sagt) och inte alls vad man hade hoppats på. Det ska bli spännande att se vad Lynch, Frost  och Co kommer att ge alla TP-fans  i och med fortsättningen som tydligen ska utspela sig 25 år efter den förra säsongens slut.  

Karaktärer jag var rädd för var (förutom Bob naturligtvis) Leo vars onda blick gav mig rysningar men han fick väl vad han förtjänade…. Oj, vad mycket man skulle kunna skriva om denna serie och alla karaktärer!  (vet inte om det finns regler om "spoilers" i trådar som dessa eller om man kan räkna med att folk har sett.)

#3 Om du gillar "Falling" så tycker du säkert också om ”Into the night” som verkligen exemplifierar den suggestiva stämningen som genomsyrar serien.

Och alla – kom ihåg: "the owls are not what they seem…."

Shine On You Crazy Diamond

Skorpion76
2015-03-26 06:41
#5

#3 Det gör jag också!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Ghosthunter
2015-03-26 08:21
#6

Oja…..Twin Peaks var suveränt bra. Älskar David Lynch´s bisarra, märkliga, drömlika och mörka humoristiska filmskapelser.

Även Eraserhead och Mullholland Drive är ju suveräna!!🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Maria
2015-03-27 06:17
#7

Jag vet en kille som hade en T-shirt där det stod Vem f*n är Laura Palmer?

Det tyckte jag var kul 😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ghosthunter
2015-03-27 08:49
#8

😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Intehärutandär
2015-04-02 19:07
#9

Kan rekommendera att läsa Lauras dagbok, innan man ser serien. Den har jag läst många gånger, och likväl sett serien.

Skorpion76
2015-04-03 09:12
#10

#9 Är den grunden till serien?


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Intehärutandär
2015-04-03 09:59
#11

#10 Det vågar jag inte svara på, men den är skriven av henne med start flera år innan hon dog. Sista dagbokbladen är innan.

Upp till toppen
Annons: