Helger och traditioner

Påsken i nostalgins tecken

2015-04-01 18:10 #0 av: GIKmio

Vad har ni för nostalgiska minnen av påsk? Jag själv är aprilbarn och har vid några tillfällen fyllt år under påskhelgen ( dock inte i år ) och därför fått paket precis som på jul. Ett minne man har är när familjen åkte till sommarstugan för att vi skulle få skjuta smällare. Ett  perfekt alternativ för att undvika smällare i tätorten. 

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2015-04-02 19:10 #1 av: Snovit79

Att var påskkärring som barn med sotigt ansikte, katt, kvast, kaffepanna och handgjorda kort på skärtorsdagen.

Ölsoppa på långfredagen.

Påskmiddag och skattjakt efter påskägg på påskaftonen.

Anmäl
2015-04-02 19:13 #2 av: GIKmio

#1 Det glömde jag ju Glad Att gå påskkärring. Man tävlade om vem som lyckades få mest godis i korgen.

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2015-04-02 19:13 #3 av: Maria

Mina roligaste nostalgiska minnen är när sonen var liten och var ensam påskgubbe för ingen av de andra killarna ville varaSkrattar

/Maria

Anmäl
2015-04-03 08:50 #4 av: Skorpion76

jag gick påskhäxa som liten och det var roligt! 

Energy Pethead
Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel

Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Anmäl
2019-04-05 18:40 #5 av: GIKmio

Om bara några veckor är det påsk. Väcker liv i denna tråd då vi har en liknande när det gäller julen som blev populär i vintras..

Anmäl
2019-04-05 18:46 #6 av: GIKmio

Som jag skrev i #0 så har det hänt att jag fyllt år under påskhelgen. Årets påskhelg är en sådan. Annars firar jag inte påsk i samma utsträckning längre. Som barn var det annorlunda eftersom man sprang påskkärring, sköt smällare och vi fick berättelser ur bibeln upplästa av lärarinnan i skolan. Dessutom fanns en tradition kring stora högtider i familjen med värme och gemenskap där bara vi umgicks. I år firar jag och katten påsk med lite mat som tillhör helgen och han får lite lyxigare mat.. Men det är fint det också Glad

Anmäl
2019-04-06 15:15 #7 av: Ghosthunter

Påsken har alltid känts lite magiskt för mig. Det hänger nog kvar sedan jag var liten, med påskkärringar, häxor, påskbrasa och smällare och att leta efter ägg..etc..etc. Gillar chokladäggen, påskmaten och att det är en helg, jämfört med julen, så är påsken mycket lugnare och avslappnande och som dessutom ligger rätt i tiden....nämligen på våren. Mera påsk, tack!!Tummen uppGlad

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"

Anmäl
2019-04-06 19:32 #8 av: Carmarino

Numera firar jag inte påsken så mycket, fast jag tar fram lite pynt åtminstone. När min mor levde, och fortfarande hade ork till att laga mat, så hade vi som tradition att äta makrill-låda hos henne någon av påskdagarna, oftast långfredagen. Eftersom jag äter ägg varje dag året om, så blir det inga extra under påsken.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2019-04-06 21:51 #9 av: GIKmio

Julen är vårt största högtid. Men Påsken är den största religiösa högtiden. Eftersom allt mer svenskar slutat gå i kyrkan så har inte Påsken samma betydelse längre. 

Anmäl
2019-04-07 07:05 #10 av: Tarotstollan

Kommer ihåg att det pyntades med påskris som hade småkycklingar och fjädrar i, påsk gardiner hängdes upp i köket.
Åt ägg på påskafton och vi barn fick väl varsitt påskägg med godis men det var väl "firandet". Vi klädde aldrig ut oss till påskkärringar, vad jag kommer ihåg.
Detta var innan jag fyllde 8-9 år.

Första året jag bodde ensam och hade katt hade jag påskris med fjädrar och små plast ägg i, det var första och enda gången jag hade det!Gapskrattar

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anmäl
2019-04-07 07:11 #11 av: GIKmio

#10 När jag var tonåring så hade vi två katter. Morsan hade också påskris med fjädrar och små plastägg.. Till slut var det bara påskriset kvar.. En tröst var att dom inte var där och norpade det också Skrattar 

Anmäl
2019-04-07 10:05 #12 av: Ghosthunter

#11 Hahaha...påskriset är som gjort för lekfulla katter😁

Anmäl
2019-04-07 10:08 #13 av: GIKmio

#12 Julgranar och påskris är alla katters favoriter Glad

Anmäl
2019-04-07 13:53 #14 av: Carmarino

#10 När jag hade flyttat hemifrån så köpte jag ett påskris och hängde lite plastägg och fjädrar i det. Katterna gillade äggen men fjädrarna brydde de sig inte lika mycket om.

Däremot var den ena av katterna tokig i de späda, gröna bladen på riset. Förstod först inte varför det aldrig blev grönt, men sedan såg jag när hon satt och tuggade i sig "grönsakerna". Skrattar Sedan dess har jag aldrig brytt mig om att köpa något påskris.

När jag var barn så lekte vi "rulla ägg", eller vad det nu hette. Min far tog fram en takpanna och ställde den så att ena änden vilade på några tegelstenar (har jag för mig). Sedan skulle man rulla äggen nedför takpannan.

Minns däremot inte om det gick ut på vilket ägg som rullade längst, eller om man skulle försöka pricka de andra äggen med sitt eget. Tror det var vilket ägg som rullade längst.

Vi brukade även ha varsitt ägg och slå dem mot varandra. Tror att det gick ut på att den vars ägg inte gick sönder fick det andra ägget, men jag minns inte säkert där heller. Det är länge sedan vi lekte de lekarna. Generad

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2019-04-13 11:47 #15 av: GIKmio

Vi pratade på jobbet häromdan. Var har påskkärringarna tagit vägen? Förvisso så har jag inte varit hemma så mycket under påsk tidigare. Men hemma hos morsan syntes dom inte till heller..Men man såg alltid påskkärringar genom fönstret. Det var minst 10 år sedan jag fick besök..Nere i byn arrangeras en påskparad varje år. Det verkar som den traditionen också är på väg att tunnas ut.

Anmäl
2019-04-13 13:11 #16 av: Maria

Här hemma brukar vi ha påskkärringar varje år.

/Maria

Anmäl
2019-04-13 13:26 #17 av: GIKmio

#16 Min mor är dement.. Senast ifjol så frågade hon- Är det påsk nu? Varför kommer det ingen påskkärring och ringer på dörren, för det har väl inte varit någon här redan? Förr var det ett evigt ringande på dörrklockan..

Anmäl
2019-04-13 13:31 #18 av: Maria

Jag tror mycket har ändrats sedan Halloween blivit vanligare. Men som sagt så har vi alltid haft påskkärringar och en och annan gubbe här hemma men det kanske ändras i framtiden.

Jag tänker som så att tiderna alltid har förändrats och jag tycker inte det är negativt utan jag försöker se det som det är och jag försöker hänga medSkämtar

/Maria

Anmäl
2019-04-13 20:14 #19 av: GIKmio

#18 En anledning kan även vara att vi har ett helt annat samhälle än för 30 år sedan. Jag minns när jag var barn och tog min lillebror med och gick påskkärring. Då visste man att det bodde en arg och alkoholiserad gubbe på ett visst ställe och då lät man bli att ringa på hos honom. Numera bor det oberäkneliga personer lite varstans. Men mest möttes man av snälla tanter och farbröder.

Anmäl
2019-04-13 20:22 #20 av: Maria

19 Vad jag minns så stötte man på en hel obehagliga personer som barn. Det värsta var att på den tiden tog man inte alltid barnen på allvar så där tycker jag att det blivit bättre. Man lyssnar mer på barnen.

/Maria

Anmäl
2019-04-13 21:27 #21 av: ludgopelle

Jag minns när jag som barn gick påskgubbe, och delade ut hemmagjorda påskkort.
Jag hade en likadan hatt som Brasse Brännström hade i Fem myror är fler än fyra elefanter.
I den gamla begagnade 60-tals hatten hade jag en gul påskfjäder.
I ansiktet brukade jag måla snurrmustasch och pipskägg.😊

Anmäl
2019-04-13 22:02 #22 av: GIKmio

#21 Du och jag är i samma ålder.. Det var bara prat om att gå påskkärring, och nu kommer du 35-40 år senare och säger att du gick påskgubbe. Hade jag vetat benämningen påskgubbe då så hade jag också gått det och inte klätt ut mig till fruntimmer Skrattar

Anmäl
2019-04-13 22:58 #23 av: ludgopelle

Traditionerna kunde nog variera, beroende på var i landet man bodde.
Där jag växte upp fanns benämningen påskgubbe.
Det fanns ingen speciell regel över hur en påskgubbe eller en påskkärring skulle se ut. Var och en fick använda sin fantasi.

Påsken var något man verkligen såg fram emot.
Redan flera veckor innan påsk började jag och mina kompisar att rita påskkort.

Påskelden, påsksmällarna och raketerna var också något som man längtade efter.😊

Anmäl
2019-04-13 23:05 #24 av: GIKmio

#23 Påsksmällar hörde man flera dagar innan påsk.. Kinasmällarna sköt man fastän man inte hade åldern inne..

Anmäl
2019-04-13 23:29 #25 av: ludgopelle

Ja, jäklar vad skoj man hade med smällare.
Villka härliga minnen.

Anmäl
2019-04-14 00:02 #26 av: ludgopelle

Jag brukade lägga kinasmällare i farsans brevlåda.
Den var av plåt, så det hände inte så mycket med den, som tur var.😂

Anmäl
2019-04-14 07:10 #27 av: Ghosthunter

#26 Hahaha😁

Anmäl
2019-04-19 17:41 #28 av: GIKmio

Jag försöker kombinera ett nostalgiskt påskbord inför morgondagen. Potatis, köttbullar, prinskorv, Janssons frestelse, kalvsylta, löksill och givetvis ägg. Funderar på att köpa lax i morgon bitti också.  Det där med påskbord precis som julbord varierar för alla..Mycket var man kommer ifrån i Sverige

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.