Annons:
Etiketterhelgertraditioner
Läst 2707 ggr
[GIKmio]
4/1/15, 6:10 PM

Påsken i nostalgins tecken

Vad har ni för nostalgiska minnen av påsk? Jag själv är aprilbarn och har vid några tillfällen fyllt år under påskhelgen ( dock inte i år ) och därför fått paket precis som på jul. Ett minne man har är när familjen åkte till sommarstugan för att vi skulle få skjuta smällare. Ett  perfekt alternativ för att undvika smällare i tätorten.

Annons:
Intehärutandär
4/2/15, 7:10 PM
#1

Att var påskkärring som barn med sotigt ansikte, katt, kvast, kaffepanna och handgjorda kort på skärtorsdagen.

Ölsoppa på långfredagen.

Påskmiddag och skattjakt efter påskägg på påskaftonen.

[GIKmio]
4/2/15, 7:13 PM
#2

#1 Det glömde jag ju 🙂 Att gå påskkärring. Man tävlade om vem som lyckades få mest godis i korgen.

Maria
4/2/15, 7:13 PM
#3

Mina roligaste nostalgiska minnen är när sonen var liten och var ensam påskgubbe för ingen av de andra killarna ville vara😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Skorpion76
4/3/15, 8:50 AM
#4

jag gick påskhäxa som liten och det var roligt!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[GIKmio]
4/5/19, 6:40 PM
#5

Om bara några veckor är det påsk. Väcker liv i denna tråd då vi har en liknande när det gäller julen som blev populär i vintras..

[GIKmio]
4/5/19, 6:46 PM
#6

Som jag skrev i #0 så har det hänt att jag fyllt år under påskhelgen. Årets påskhelg är en sådan. Annars firar jag inte påsk i samma utsträckning längre. Som barn var det annorlunda eftersom man sprang påskkärring, sköt smällare och vi fick berättelser ur bibeln upplästa av lärarinnan i skolan. Dessutom fanns en tradition kring stora högtider i familjen med värme och gemenskap där bara vi umgicks. I år firar jag och katten påsk med lite mat som tillhör helgen och han får lite lyxigare mat.. Men det är fint det också 🙂

Annons:
Ghosthunter
4/6/19, 3:15 PM
#7

Påsken har alltid känts lite magiskt för mig. Det hänger nog kvar sedan jag var liten, med påskkärringar, häxor, påskbrasa och smällare och att leta efter ägg..etc..etc. Gillar chokladäggen, påskmaten och att det är en helg, jämfört med julen, så är påsken mycket lugnare och avslappnande och som dessutom ligger rätt i tiden….nämligen på våren. Mera påsk, tack!!👍🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Carmarino
4/6/19, 7:32 PM
#8

Numera firar jag inte påsken så mycket, fast jag tar fram lite pynt åtminstone. När min mor levde, och fortfarande hade ork till att laga mat, så hade vi som tradition att äta makrill-låda hos henne någon av påskdagarna, oftast långfredagen. Eftersom jag äter ägg varje dag året om, så blir det inga extra under påsken.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
4/6/19, 9:51 PM
#9

Julen är vårt största högtid. Men Påsken är den största religiösa högtiden. Eftersom allt mer svenskar slutat gå i kyrkan så har inte Påsken samma betydelse längre.

Tarotstollan
4/7/19, 7:05 AM
#10

Kommer ihåg att det pyntades med påskris som hade småkycklingar och fjädrar i, påsk gardiner hängdes upp i köket.
Åt ägg på påskafton och vi barn fick väl varsitt påskägg med godis men det var väl "firandet". Vi klädde aldrig ut oss till påskkärringar, vad jag kommer ihåg.
Detta var innan jag fyllde 8-9 år.

Första året jag bodde ensam och hade katt hade jag påskris med fjädrar och små plast ägg i, det var första och enda gången jag hade det!😂

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[GIKmio]
4/7/19, 7:11 AM
#11

#10 När jag var tonåring så hade vi två katter. Morsan hade också påskris med fjädrar och små plastägg.. Till slut var det bara påskriset kvar.. En tröst var att dom inte var där och norpade det också 😃

Ghosthunter
4/7/19, 10:05 AM
#12

#11 Hahaha…påskriset är som gjort för lekfulla katter😁

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
4/7/19, 10:08 AM
#13

#12 Julgranar och påskris är alla katters favoriter 🙂

Annons:
Carmarino
4/7/19, 1:53 PM
#14

#10 När jag hade flyttat hemifrån så köpte jag ett påskris och hängde lite plastägg och fjädrar i det. Katterna gillade äggen men fjädrarna brydde de sig inte lika mycket om.

Däremot var den ena av katterna tokig i de späda, gröna bladen på riset. Förstod först inte varför det aldrig blev grönt, men sedan såg jag när hon satt och tuggade i sig "grönsakerna". 😃 Sedan dess har jag aldrig brytt mig om att köpa något påskris.

När jag var barn så lekte vi "rulla ägg", eller vad det nu hette. Min far tog fram en takpanna och ställde den så att ena änden vilade på några tegelstenar (har jag för mig). Sedan skulle man rulla äggen nedför takpannan.

Minns däremot inte om det gick ut på vilket ägg som rullade längst, eller om man skulle försöka pricka de andra äggen med sitt eget. Tror det var vilket ägg som rullade längst.

Vi brukade även ha varsitt ägg och slå dem mot varandra. Tror att det gick ut på att den vars ägg inte gick sönder fick det andra ägget, men jag minns inte säkert där heller. Det är länge sedan vi lekte de lekarna. ☺️


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
4/13/19, 11:47 AM
#15

Vi pratade på jobbet häromdan. Var har påskkärringarna tagit vägen? Förvisso så har jag inte varit hemma så mycket under påsk tidigare. Men hemma hos morsan syntes dom inte till heller..Men man såg alltid påskkärringar genom fönstret. Det var minst 10 år sedan jag fick besök..Nere i byn arrangeras en påskparad varje år. Det verkar som den traditionen också är på väg att tunnas ut.

Maria
4/13/19, 1:11 PM
#16

Här hemma brukar vi ha påskkärringar varje år.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[GIKmio]
4/13/19, 1:26 PM
#17

#16 Min mor är dement.. Senast ifjol så frågade hon- Är det påsk nu? Varför kommer det ingen påskkärring och ringer på dörren, för det har väl inte varit någon här redan? Förr var det ett evigt ringande på dörrklockan..

Maria
4/13/19, 1:31 PM
#18

Jag tror mycket har ändrats sedan Halloween blivit vanligare. Men som sagt så har vi alltid haft påskkärringar och en och annan gubbe här hemma men det kanske ändras i framtiden.

Jag tänker som så att tiderna alltid har förändrats och jag tycker inte det är negativt utan jag försöker se det som det är och jag försöker hänga med😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[GIKmio]
4/13/19, 8:14 PM
#19

#18 En anledning kan även vara att vi har ett helt annat samhälle än för 30 år sedan. Jag minns när jag var barn och tog min lillebror med och gick påskkärring. Då visste man att det bodde en arg och alkoholiserad gubbe på ett visst ställe och då lät man bli att ringa på hos honom. Numera bor det oberäkneliga personer lite varstans. Men mest möttes man av snälla tanter och farbröder.

Maria
4/13/19, 8:22 PM
#20

19 Vad jag minns så stötte man på en hel obehagliga personer som barn. Det värsta var att på den tiden tog man inte alltid barnen på allvar så där tycker jag att det blivit bättre. Man lyssnar mer på barnen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[ludgopelle]
4/13/19, 9:27 PM
#21

Jag minns när jag som barn gick påskgubbe, och delade ut hemmagjorda påskkort. Jag hade en likadan hatt som Brasse Brännström hade i Fem myror är fler än fyra elefanter. I den gamla begagnade 60-tals hatten hade jag en gul påskfjäder. I ansiktet brukade jag måla snurrmustasch och pipskägg.😊

[GIKmio]
4/13/19, 10:02 PM
#22

#21 Du och jag är i samma ålder.. Det var bara prat om att gå påskkärring, och nu kommer du 35-40 år senare och säger att du gick påskgubbe. Hade jag vetat benämningen påskgubbe då så hade jag också gått det och inte klätt ut mig till fruntimmer 😃

[ludgopelle]
4/13/19, 10:58 PM
#23

#22 Traditionerna kunde nog variera, beroende på var i landet man bodde. Där jag växte upp fanns benämningen påskgubbe. Det fanns ingen speciell regel över hur en påskgubbe eller en påskkärring skulle se ut. Var och en fick använda sin fantasi. Påsken var något man verkligen såg fram emot. Redan flera veckor innan påsk började jag och mina kompisar att rita påskkort. Påskelden, påsksmällarna och raketerna var också något som man längtade efter.😊

[GIKmio]
4/13/19, 11:05 PM
#24

#23 Påsksmällar hörde man flera dagar innan påsk.. Kinasmällarna sköt man fastän man inte hade åldern inne..

[ludgopelle]
4/13/19, 11:29 PM
#25

#24 Ja, jäklar vad skoj man hade med smällare. Villka härliga minnen.

[ludgopelle]
4/14/19, 12:02 AM
#26

Jag brukade lägga kinasmällare i farsans brevlåda. Den var av plåt, så det hände inte så mycket med den, som tur var.😂

Ghosthunter
4/14/19, 7:10 AM
#27

#26 Hahaha😁

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
[GIKmio]
4/19/19, 5:41 PM
#28

Jag försöker kombinera ett nostalgiskt påskbord inför morgondagen. Potatis, köttbullar, prinskorv, Janssons frestelse, kalvsylta, löksill och givetvis ägg. Funderar på att köpa lax i morgon bitti också.  Det där med påskbord precis som julbord varierar för alla..Mycket var man kommer ifrån i Sverige

Carmarino
4/19/19, 6:26 PM
#29

Apropå påsktraditioner. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Cojimar
4/10/22, 10:10 AM
#30

Traditionella ägg på påskbordet i år?


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Det finns inte mycket som är så starkt förknippat med påsken som just ägget. Vi äter ägg, pyntar och målar dem och fyller dem med godis åt barnen – och vi skickar dem inte sällan som vackra påskkort till varandra. Men vad beror det egentligen på att ägget blivit en av påskens allra största symboler?…
Cojimar
4/10/22, 10:11 AM
#31

#30 Eller kanske pysankyägg?


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Pysanky är ukrainska påskägg som görs med bivax.
[GIKmio]
4/10/22, 11:24 AM
#32

Jag brukar köpa ägg från trakten. Det räcker med en förpackning med 6-8 stycken för min del. Jag brukar dela ett ägg och en klick med majonnäs eller kaviar på och lägger ägghalvorna på påsktallriken. Länge sedan jag åt dom ur en äggkopp.

Cojimar
4/10/22, 11:44 AM
#33

#32 Ja, att måla ägg hörde barndomen till. Det hinner man inte med idag när hungern sätter in! Men visst är pyntade ägg fina?


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Världens mest påkostade ägg började tillverkas 1885 på beställning av den ryske tsaren Alexander III. Sedan dess har historierna om de juvelprydda äggen varit många. 
Cojimar
4/10/22, 11:58 AM
#34

Framtida nostalgiker får berätta om tiden när traditionen att bege sig på äggjakt växte fram i Sverige.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Lördagen före påsk är det äggjakt för barnen i Balltorp. En tradition som har kommit för att stanna. 2012 gjorde Johnny Viljakainen i Balltorp det lite svårare
Annons:
Cojimar
4/10/22, 12:00 PM
#35

#34 Men en berättigad fråga: varför kommer en hare med äggen?


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Påskharen och dess trevliga vana att slänga påskägg till godissugna barn kommer från Tyskland och var ett firande av fruktsamheten.
Carmarino
4/10/22, 12:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

#31: Det liknar de ägg jag fick ärva efter min mor (de fyra längst fram på bilden). De är väldigt sköra och ett par av dem har gått sönder, så jag får vända dem för att inte skadan ska synas alltför mycket.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Cojimar
4/10/22, 2:54 PM
#37

#36 👍


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

[GIKmio]
4/11/22, 9:20 AM
#38

Vi hade påskpyssel i skolan.. där målade vi ägg och så tillverkade vi påskkärringar och dekorationer som vi kunde hänga i påskriset.

Carmarino
4/11/22, 11:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Det hade vi också - har jag för mig. När jag påskpyntade hittade jag några fula äggvärmare som jag virkat en gång i tiden, men jag tror att jag virkade dem hemma. 😄

De här katterna tror jag att min mor har gjort någon gång på 1960-talet. Svansarna är väldigt ömtåliga så på den ena har svansen gått sönder.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
4/11/22, 11:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Är inte helt säker på vem som gjort de hiskeligt fula påskkärringarna på den här bilden, men det bör ha varit antingen jag själv eller min mor.

Glasägget har min brorson gjort när han gick en glasblåsarutbildning. De andra sakerna är troligtvis köpta. Fast den svarta katten kan möjligen ha tillverkats av min bror eller far.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Condor
4/11/22, 11:51 AM
#41

Påsken var rolig när man var barn. Man fick en massa godis, hade skollov och på kvällen gick vi till påskelden och smällde med smällare.

Det var inte så lätt att få tag på smällare, för man behövde någon som var 15 år, som köpte dom åt en. Sen gjorde man en massa bus med dom. 😄 Det fanns t.ex. ettöres, som man gjorde modprov med, att låta den smälla när man håller den i handen. Sen fanns det de av den tyngre sorten. Det var 20-öres, som var röda med en svart stubin. Om man la dom under en kaffeburk och ställde sig på burken när man tände den kunde man flyga upp 10 cm från marken. En gång ställde vi kaffeburken under en lyktstolpe och kaffeburken flög ända upp till lampan, som gick sönder.

Annons:
Carmarino
4/11/22, 12:08 PM
#42

#41: Kommer inte ihåg att vi hade smällare till påsk, men jag kommer ihåg ettöressmällarna och 20-öressmällarna. Till nyår ett år hade min kompis köpte en 100-pack ettöressmällare, som vi skulle smälla på kvällen. Problemet var bara att de låg kvar på hallbordet hos henne, och vi var hemma hos mig. Vi bodde inte i samma by, så det gick inte att bara gå dit och hämta dem heller. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Condor
4/11/22, 12:56 PM
#43

#42:

På 60-talet smällde man ju till påsken i Sverige. Man kallade smällarna till och med för påskasmällare. Men jag kommer inte ihåg att man smällde till nyår på den tiden.

Finns dom där ettöres och 20-öres smällarna fortfarande kvar i Sverige? I så fall borde väl en 20-öres kosta minst 2 kronor nuförtiden.

Cojimar
4/11/22, 2:43 PM
#44

Efter att påskbrasorna varit inställda de två senaste åren så lär det bli stor aktivitet med påskbrasefejderna med tillhörande grankrig i Göteborgs norra skärgård - en märklig tradition.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Det så kallade grankriget är en årlig tradition i Göteborgs norra skärgård.Olika byar, öar och gäng tävlar i att samla ihop så många granar som möjligt ...
Carmarino
4/11/22, 2:46 PM
#45

#43: Tror inte det var lika vanligt i Skåne. Åtminstone har jag inget minne av att det hörde till påsken. Fyrverkeri och smällare till nyår fanns på 60-talet men då var jag för liten för att få använda det, så kompisen och jag skulle smälla på 70-talet. 😊

Tror inte smällarna finns kvar. De förbjöds väl samtidigt som fyrverkerierna som enbart hade som funktion att smälla förbjöds?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Condor
4/11/22, 3:30 PM
#46

#45:

Jag läste just att smällare till påsk är en tradition i Västsverige. Kanske du bor för långt till öster?

https://www.sydved.se/aktuellt/inspiration/kultur-och-historia/paskens-traditioner

"I Västsverige tänder man påskeldar och fyrar av smällare. Genom eld och smällare trodde man sig förr kunna skrämma bort ondskan och häxorna som återvände från Blåkulla natten mellan skärtorsdagen och långfredag."

Egentligen borde man ju göra påskelden och smälla redan på långfredagen och inte först på påskafton. 😄

Sydved köper virke av dig som säljer skog i södra Sverige. Vi erbjuder också skoglig fullservice och rådgivning.
Carmarino
4/11/22, 3:42 PM
#47

#46: Nej, jag bor på västkusten i Skåne, men i det här fallet gäller det nog Västsverige längre uppåt landet. I Skåne är vi nog mer påverkade av danska traditioner, även om vi tagit efter en del av de svenska under årens lopp.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
4/11/22, 3:44 PM
#48

#43: Smällarna förbjöds för tjugo år sedan, 2002.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sm%C3%A4llare


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[GIKmio]
4/11/22, 4:01 PM
#49

#46 Jag bor i Värmland och här var det vanligt med smällare. Vi brukade smälla uppe vid sommarstugan långt ute i skogen eftersom vi gjorde en utflykt dit varje påsk.

Cojimar
4/11/22, 10:10 PM
#50

#47 När jag kom till Göteborg i 20-årsåldern så blev jag förvånad över att det sköts så lite påsksmällare och fyrverkerier här till skillnad från längre upp i landet där jag hade bott. Och ett halvsekel senare är det faktiskt fortfarande så. Däremot är det ingen skillnad vid nyår.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

[GIKmio]
4/12/22, 3:05 AM
#51

#50 Det inte bara sköts smällare här till påsk. Det sköts en vecka innan, och en vecka efteråt också för den delen.

Carmarino
4/12/22, 4:03 AM
#52

#51: Som nyår då? Fast till nyår brukar smällandet börja en månad innan och hålla på två veckor efter. 😖


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Cojimar
4/14/22, 9:48 AM
#53

En hundraårig norsk påsktradition kan vara på att sprida sig även i Sverige. Det är konsumtionen av "påskekrim", läsning av deckare och numera lusten att kolla deckarfilmer och -serier på TV i påsktid, och högst kultstatus har brittiska mysdeckare om jag förstår det hela rätt.

http://www.svenskadeckarfestivalen.se/2021/03/29/ingen-pask-utan-paskekrim/


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

  • Redigerat 4/14/22, 9:51 AM av Cojimar
[GIKmio]
4/15/22, 11:20 AM
#54

#53 Jag ser på deckarserier året runt. Främst svenska och danska. Något som jag minns från barndomen var att man såg mycket på TV under påsken om bibliska berättelser och så visades den brittiska tv-serien Jesus från Nasaret i fyra delar. Det var en långfilm från början har jag för mig. TV-tablån idag ser ut som vilken fredag som helst.

Cojimar
4/16/22, 8:52 AM
#55

"Det är mina förfäders traditioner som mitt eget efterkommande barn nu förevigar. Traditionerna knyter oss samman. Genom tiden."---

Påskbrevstraditionen hålls ännu vid liv, ser jag. 🙂


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Nedåtvänd, inåtvänd bläddrar jag bland de gamla påskbreven från min barndom. Påskaftnar sveper förbi för mitt inre. Mammas blommiga förkläde, pappas brandgula snusnäsduk som jag hade som schalett. Nervositeten och spänningen när pappa körde mig till grannarna. Hur jag hukade mig, smög fram genom trädgården för att inte upptäckas. Bärare av godisfyllda påskbrev och traditioner.…
  • Redigerat 4/16/22, 8:54 AM av Cojimar
Annons:
Cojimar
4/17/22, 10:40 AM
#56

#50 Inte en smäll så långt örat nådde här på påskaftonen. Skönt!


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Carmarino
4/17/22, 12:48 PM
#57

#56: Inte här heller, men jag kan inte minnas att det någonsin har varit smällande här till påsk - såvida inte gängen skjuter på varandra. Fast det brukar inte vara precis här i närheten förstås. Har åtminstone hört det. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
4/17/22, 1:51 PM
#58

Här hörde vi lite smällare.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

GikMio
4/6/23, 7:57 AM
#59

Det stod några framför mig i kön på ICA igår och diskuterade. Hörde en av dom sa " något sådant var det inte tal om förr". Syftade då på att all form av nöje var uteslutet på påsk. Det var stängt och öde. Även matbutikerna hade väl mindre öppettider? Här stänger man kl 18 på påskafton. Annars är det vanliga och ordinarie öppettider hela helgen.

Fornöga
4/6/23, 8:13 AM
#60

#59 Gissar att de i kön är av samma generation som jag. När vi var unga tyckte vi att långfredagen gjorde skäl för namnet- långsammare och tråkigare dag visste vi inte, när affärerna var stängda och det bara var "seriösa" program på radion.


Re:tired.

Förskolorna upprätthåller påskens traditioner som att klä ut barn till påskkärringar och måla ägg. Många av våra seder har levt i hundratals år men har förändrats över tid.
  • Redigerat 4/6/23, 8:14 AM av Fornöga
Carmarino
4/6/23, 8:21 AM
#61

#59: Matbutikerna var inte öppna alls långfredag, och som jag minns det inte på övriga påskdagar heller - merän möjligen påskafton. Så på den tiden gällde det att planera i god tid.

Vi var inte särskilt religiösa i vår familj, men jag vill minnas att det inte var frågan om några vildare lekar på långfredagen. För min del spelade det inte så stor roll, för jag hade inget emot att sitta och läsa en hel dag. Fast lite trist var det att inte kunna titta på tv på kvällen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
4/7/23, 8:27 AM
#62

#31 ff I dessa dagar är det nog många ukrainska flyktingar som vårdar pysankytraditionen. Hoppas att de fått svenska elever som sett och lärt konsten!


Re:tired.

En pysanka är ett ukrainskt påskägg som görs med traditionella metoder. Ordet pysanka härrör från pysaty, som betyder "att skriva", eftersom man inte målar pysanky, utan dekorerar dem med en speciellt penna med smält bivax.
Annons:
Upp till toppen
Annons: