Annons:
Etikettstora-nyheter
Läst 3395 ggr
Skorpion76
2015-04-12 19:07

Estoniakatastrofen


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
Anterrabae
2015-04-18 19:33
#1

Så hemskt! Hade en skolkompis vars båda föräldrar var med och omkom i den olyckan.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Skorpion76
2015-04-19 07:58
#2

Titta i din inbox nu!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Anterrabae
2015-04-19 10:54
#3

Tack för nallen! ❤️

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Skorpion76
2015-04-19 14:42
#4

Hihi, det var så lite! Du får skicka ett paket med, om du vill!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[Heike]
2015-04-19 17:44
#5

Tragiskt det som skedde med Estonia och alla dessa människoliv som togs 😕

Tror många av oss hade antingen bekanta eller nån som vi på nåt vis kände som i sin tur hade band till dom som omkom.

Jag hade både bekanta och andras bekanta ombord och minns så bra den dagen när det här kom i tidningen och hur försenat allt var att få ut tidningarna i butikerna för det fanns så mycket att skriva om och ingen liksom förstod hur det här kunde ske.

Några av mina vänner gick ner med Estonia och det här gick inte förbi nån av oss för dom flesta av oss kände eller hade bekantas bekanta med i katastrofen.En kollega till mig på den tiden båda hans föräldrar gick med ner i havet så det här var en oerhört tragisk sak som bara inte ska få hända 😕

Måtte det aldrig behöva ske igen ❤️

Anterrabae
2015-04-19 18:02
#6

Så sant! Det var ofattbart, det gick som inte in. Tänker på alla de som gick under nyss utanför Italien. Alla dessa människoliv.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Maria
2015-04-19 20:07
#7

#6 Usch ja. Det verkar vara mängder med människor som drunknat😕

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Horse24]
2015-04-19 20:58
#8

Mina föräldrar kände några som precis missade båten… Så de kunde också ha strukit med. Hemskt för de som faktiskt gjorde det!😕❤️

Skorpion76
2015-04-20 07:13
#9

#8 Då hade de människorna lite tur i oturen, skulle man kunna säga.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
2015-04-21 13:03
#10

Katastrofen i Medelhavet är ju fruktansvärd. Siffrorna stiger och man får läsa hemska beskrivningar.😕

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anterrabae
2015-04-21 17:31
#11

Fy det är verkligen otäckt.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Heike]
2015-04-21 17:55
#12

Det finns inga ord för 😕

Cessy
2015-04-21 19:26
#13

Ja var finns medkänsla när folk profiterar så tungt på andras olycka o så lätt dessutom offrar dem efter att håvat in deras sista pengar.😢

Annons:
Anterrabae
2015-04-22 12:46
#14

Det är så man mår illa!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Sabina]
2015-04-22 19:49
#15

#13 Ja, det är fruktansvärt 😕
Tyvärr känner jag till flera personer som aldrig kom tillbaka med Estonia Hemskt. 😕

[GIKmio]
2015-04-22 21:35
#16

Jag pratade med en äldre man när jag var i Mariehamn på Åland för några år sedan. Han berättade då att han hade åkt med båt över Östersjön åtskilliga gånger på grund av arbetet och hade även åkt mycket med m/s Estonia. Han hade gått i pension när katastrofen skedde.

vallhund
2015-04-26 14:46
#17

Jag minns den natten. Dåvarande hund lämnade inte verandan (under tak) när vi skulle nattkissa, bodde en bit ut i skärgården.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[GIKmio]
2015-04-26 16:33
#18

Jag minns också den natten eftersom det var så kraftig blåst att det knakade i fönsterrutorna. Jag var ledig  så jag sov länge eftersom jag låg vaken på grund av ovädret och fick inte reda på något förrän långt fram på förmiddagen.

[Sabina]
2015-04-26 19:27
#19

Ja, att det var en blåsig natt kommer jag också ihåg.
Jag vaknade vi 01-tiden men tvingade mig att somna om för jag skulle upp och jobba tidigt.
Kommer också ihåg att jag tyckte det var en så stilla och fin morgon med tanke på att natten hade varit så stormig/blåsig

Cessy
2015-04-26 19:37
#20

För mig blev Estoniakatastrofen lite absurd. Bara ett par månader tidigare hade en kompis kapsejsat ute på östersjön o omkommit. Det skrevs inte ett dugg mer än en kort notis om att en seglare saknades o att han befarades ha omkommit. Det skrevs alltså inga spaltmetrar o hölls inga minnesgudstjänster för honom o var hans liv inte lika mycket värt som de som omkom på Estonia? Jo jag vet att Estonia skördade så oerhört många fler liv o givetvis var det en enorm katastrof värd alla spaltmetrar i världen o minnesgudstjänster men på någotvis blev det som att hans liv var inte värt någonting - inte rättvist att jämföra men ändå är det faktiskt detta jag minns varje gång jag hör Estoniakatastrofen.

Annons:
[Heike]
2015-04-27 06:10
#21

Cessy,beklagar förlusten och kan tro det där känns jobbigt varje gång Estonia kommer på tal för du associerar ju direkt helt naturligt till vad som hände din vän.

Förstår ditt tänk där för liv som liv men det som gör skillnaden är omfattningen och antalet inblandade och egentligen borde det inte vara så för liv som liv kan man tycka oavsett hur många eller få som förlorar sina liv.Svårt det där för i min värld är alla liv lika värda så jag förstår så väl hur du tänker i frågan 🌺

[GIKmio]
2019-09-28 13:33
#22

25 år sedan idag. Dagen då jag skulle på ett möte som ställdes in. Brorsan kom hem från skolan på förmiddagen då skolundervisningen ställdes in. Senare på kvällen skulle min far leda en studiecirkel. Den ställdes också in. Det var en dag då folk grät öppet.. Och grät man inte öppet så grät man inombords. Det enda jag minns av 28 september 1994 var att solen lyste. En liten tröst mitt i all landssorg.. Annars gick man runt i ett töcken av chock, sorg och förtvivlan.

Carmarino
2019-09-28 13:56
#23

Det händer ibland att man ser Kent Härstedt här i stan, och då tänker jag alltid på estoniakatastrofen, inte på att han är (eller rättare sagt var) politiker. Tänker också på honom och de andra överlevarna när jag någon gång fryser ända in i märgen, och undrar hur de kunde överleva så många timmar i iskallt vatten, blåst och regn. Plus att många av dem knappt hade några kläder på sig. En otrolig bedrift att orka med att inte bara släppa taget.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2019-09-28 14:05
#24

#23 Såg en dokumentär en gång då det var ett klipp då man plockade upp dom första överlevande på en annan färja. Bland annat mannen som hade endast kalsonger på sig. Han hade förmodligen inte överlevt speciellt många timmar till i räddningsflotten. Det var storm och kallt. Men det var att fly i panik utan en tanke på att klä på sig och försöka nå en räddning innan färjan sjönk till havsbotten..

Carmarino
2019-09-28 14:26
#25

#24 Tror faktiskt inte att den mannen hade överlevt ens en enda timme till. Såvitt jag minns så tog det fem timmar innan de blev räddade, och det är inte många som klarar att vara nerkyld så lång tid.

Läste en intervju med Kent Härstedt för en stund sedan, där han sa att han inte kunde sova för att han var sjösjuk. Så han var fullt påklädd och uppe på däck - samt nykter, för han kunde inte dricka något heller på grund av sjösjukan. Dessutom sa han att han hade lite "extra fettlager". Förmodligen hade han en fördel på grund av det trodde han.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2019-09-28 19:04
#26

#23 Jag har läst Härstedts bok Det som inte kunde ske, baserad på hans egen erfarenhet som överlevande från den värsta fartygskatastrofen i norra Europa under fredstid. Saknar Härstedt. Han skulle kunna vara minister i Löfvéns regering. Men tyvärr så sitter det folk där redan  som saknar vare sig kunskap och erfarenhet av det verkliga livet..

Carmarino
2019-09-29 10:41
#27

#26 Tror inte Härstedt skulle platsa i Löfvéns regering. Har fått intrycket att han är socialdemokrat "av den gamla stammen", och de verkar inte få vara med i dagens S.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[GIKmio]
2019-09-29 11:02
#28

Det som inte kunde ske av Kent Härstedt. Ett lästips till er. Gripande berättelse om hur bortåt tusen personer går ombord på färjan m/s Estonia i Tallinn. Det varnas för storm på Östersjön men dom flesta ser fram emot en trevlig resa till Stockholm med fest, mingel, god mat, trevlig musikunderhållning med Pierre Isacsson m.m. 852 människor avled i förlisningen, varav 501 svenskar.

Tarotstollan
2019-10-02 21:26
#29

Jag har läst den boken och tror att det var först då jag förstod hur stort och hemskt det var. 
Allt annat som jag såg i tv och tidningar var så sensationslystet beskrivet så det gick inte att ta in ordentligt.
Hade väl tur att jag och inga i min närhet kände några som var med på Estonia.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[GIKmio]
2019-10-02 21:49
#30

#29 Jag har personligen inte lagt tid till att fördjupa mig i Estoniakatastrofen. Man blir påmind vid speciella årtal. Det var 25 år sedan nu förra helgen. En jämnårig kille som jag inte var direkt bekant med men som jag brukade växla några ord med då och då dog i katastrofen. Han har en minnessten på ortens kyrkogård eftersom han tillhör dom som finns någonstans där nere på Östersjöns botten.

Dioramabyggare
2019-10-04 21:10
#31

Vänner och nära anhöriga till mig har åkt med "M/S Estonia" några år innan hon sjönk och själv har jag stått på kajen där hon vid ett tillfälle låg förtöjd… minnet av att med egna ögon ha sett fartygsnamnet i aktern kommer aldrig att släppa…

😕

Maria
2019-10-05 07:28
#32

En arbetskamrat till mig, hennes man var långtradarchaufför och skulle åka med Estonia just den ödesfärden men ringde hem och var lite grinig för han hade missat båten på grund av annat strul under färden. Vilken otrolig tur…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
2019-10-05 09:27
#33

#32 Efteråt måste han ha varit otroligt tacksam över strulet. Änglavakt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
2019-10-05 10:11
#34

#32 Ja det kan man säga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[GIKmio]
2019-10-05 10:54
#35

#32 Läste en gång om en långtradarchaufför som missade färjan. Det kan ha varit han.

Maria
2019-10-05 10:59
#36

#35 Mycket möjligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[[eskils_]]
2019-10-06 10:35
#37

#23 Har också undrat hur de orkade kämpa sig kvar i den kylan och hopplösheten så många timmar. Läste någonstans att de skakade så mycket i livflottarna att en del muskler slets sönder. Härligt att några blev räddade ändå!

Estonia glömmer man inte.

Upp till toppen
Annons: