Annons:
Etikettstora-nyheter
Läst 2288 ggr
kalindas
2015-04-22 18:06

Tjörnbron

Detta är något jag minns när jag var liten…
Tanken på de stackars människor som helt ovetande körde rakt över stupen mot en säker död instängda i sina bilar. 😕
Det var efter denna olyckan som utvecklingen av RDS mottagning via radio tog fart. Hade det funnits vid olyckan på Tjörnbron så kanske fler hade klarat sig…

/Elisa

Annons:
stinakrok
2015-04-22 18:09
#1

:( håller med.

Valkyrija
2015-04-22 18:23
#2

Åh jag levde inte när detta skedde men då jag har släktingar på Orust så har jag åkt över den mååånga gånger. Kul att se detta repotage men fy så hemskt samtidigt… Min mammas kompis pappa dog när han körde ner i vattnet. Fruktansvärt 😕

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Maria
2015-04-22 19:17
#3

Vi kunde se Tjörnbron från vår trädgård och när vi hörde på nyheterna var jag tvungen att gå ut och titta för det lät helt otroligt.

Senare samma år träffade jag min man och när vi skulle åka till hans föräldrar så var det timslånga köer till färjorna som man hade ordnat. Det var hopplöst i flera år.

Numera är det badplats vid de gamla färjeläget.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Sabina]
2015-04-22 19:42
#4

Jag var för ung för att veta om olyckan när det hände men senare när jag åkte på den nya bron som byggdes, kunde man inte låta bli att tänka på det hemska som hänt.
Fick nog åka på den ett antal gånger innan jag slutade tänka på olyckan…

[Heike]
2015-04-23 10:01
#5

Usch ja visst minns man det där och omöjligt att föreställa sig hur det måste ha känts för dom stackare som körde över och plötsligt tar bron bara slut, fy vilken mardröm😕

[GIKmio]
2015-04-23 17:42
#6

Tjörnbron, Estonia och Skandinavian Star finns som dokumentär på P3 Dokumentär som finns att ladda ner på Sveriges Radios hemsida. Vittnen och överlevande berättar.

Annons:
[Heike]
2015-04-23 18:06
#7

Hur tragiskt det än är så är det intressant att lyssna till dom överlevande som vart med om såna här katastrofer.Man undrar hur dom idag mår inombords efter att ha vart med om dessa trauman.Trauman som aldrig går ur men med åren ändå ger en form av distans fast allt är lika klart och tydligt som när olyckorna skedde i deras minnen.

Tack för tips GIKmio, ska kolla in det där 🙂

kalindas
2015-04-23 20:10
#8

Dokumentären om Tjörnbron på P3 är väldigt bra och intressant. Mycket tragisk såklart. 😕
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/83417?programid=2519

/Elisa

Upp till toppen
Annons: