Annons:
Etikettövrigt
Läst 4296 ggr
[Heike]
2015-04-23 17:21

Dina 70-tals minnen

Tänkte vi kunde ha en tråd där vi kan dela med oss av minnen vi har från det ljuva 70-talet både roliga och allvarliga minnen ! jag tror vi som var både unga,gamla och barn på den tiden kan ha en hel del som vi vill dela med oss av till andra.

70-talet var en tid jag personligen tyckte om och minns med stor glädje så kom igen och dela med dig av just dina minnen roliga som allvarliga 🌺

Annons:
Farwuq
2015-04-23 17:22
#1

Då flyttade jag hemifrån och började läsa vid universitetet.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Heike]
2015-04-23 17:23
#2

Ett minne som dök upp när jag pratade med en barndomskompis om just den här sajten Nostalgi var när hon påminde mig om att när jag fick mina första riktiga skidor så sa jag att dom där dom var minsann från Tyskland dom och alla på Alfta visste ju hur Edsbyskidan såg ut.

Jag kom från Tyskland till Sverige som treårigt adoptivbarn så jag gjorde allt i min makt för att alla skulle tro att mina gula fina skidor dom var från Tyskland och ingen Edsbyskida där inte Skrattar

Grejen var att vissa av barnen kunde ju läsa vad som stod på skidornaGeneradså det blev ett jiddrans hallå och man gick hem till mamma och pappa och skvallrade för jag var så dum och sa jag hade Tyska skidor när det bara var skidor som alla andra på bygden har Skrattar

Försöka duger och från Tyskland joho då det var dom visst det,gav inte vika en tum på den saken inte fast alla alla visste vad för skidor jag verkligen hade fått Gapskrattar

Bildkälla !

[GIKmio]
2015-04-23 17:39
#3

Jag minns inte så mycket av 70-talet men jag minns att dom vuxna spelade ABBA på stereon och det var utsvängda jeans, polisonger och kobratelefon ( som väl försvann när 80-talet kom? ) 🙂

Maria
2015-04-23 17:41
#4

70-talet minns jag med blandade känslor då det var då man var både barn och blev vuxen.😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[tk1971]
2015-04-23 17:46
#5

Jag är ju född -71. Jag minns tydligt kläderna och färger/mönster på möbler, tapeter och annan inredning. Hu, vilka kombinationer!

Kortärmad tröja över en långärmad tröja, snickarbyxor, manchesterbyxor, hemska psykedeliska mönster på de lite äldre damernas blusar, gigantiska kragsnibbar, träskor…

Vissa har påstått på senare tid att orange är modernt, men jag som var barn när det var modernt första gången kommer aldrig att tycka om den färgen 😮Och varför skulle den ofta kombineras med brunt…? Det skär sig!

Frisyrer ska vi bara inte tala om. Min mamma envisades med att själv klippa mitt hår. Luggen tejpades fast så att hon kunde klippa rakt med kökssaxen. Och jag tyckte alltid att jag såg ut som en pojke med det håret 😕

Maria
2015-04-23 17:52
#6

#5 Då hette det inte orange utan brandgult😉

Jag hade mycket bruna kläder för min mamma älskade brunt. Det gick så långt att jag en period kallades för "Bruno" haha😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[tk1971]
2015-04-23 17:56
#7

#6: mja, brandgult hette det nog mer i södra delen av landet. Själv har jag aldrig använt det ordet.

Farwuq
2015-04-23 17:57
#8

Brandgult hette det här hemma i Skåne.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Heike]
2015-04-23 18:00
#9

# 3 Abba ja,dom hördes överallt och tänker man efter så är den musiken väldigt tidlös och går hem än i dag .Tror som du skriver att kobran försvann med 80-tal men är inte helt hundra, dock har jag två härliga kobror kvar och dom där är ju riktigt snygga 😎

# 4 Jo så var det för mig också,gick från barn mot att börja bli vuxen på 80-talet.

# 5 Men aj som 😮hua den luggen och saxen klarade jag mig från men en kompis mor hon tog till dom där knepen på frisyr och trodde det skulle bli snyggt men stackars min kompis som hon såg ut därefter ☺️så det blev frissan nästa.

Men visst är det väl ganska snyggt modet som var på 70,eller har jag bara väldigt dålig smak som råkar gilla det skarpt än idag 😊

Kyllan56
2015-04-23 18:12
#10

Ett underbart decennium! Jag fyllde fjorton 1970, blev vuxen och började arbeta under sjuttiotalet. Livet lekte och jag reste mycket till Bayern och Österrike. 1978/1979 tog jag tjänstledigt och arbetade som skidlärare i Schladming i Österrike.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Maria
2015-04-23 18:13
#11

Jag minns när vi satt på ett "hak" på rasterna i majorna när jag gick i 8:an och där röktes både det ena och det andra.

De hade en jukebox och på A1 så låg Abbas Dancing Queen. Jag har ingen aning om varför jag minns just det för jag har aldrig gillat Abba så mycket.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Heike]
2015-04-23 18:14
#12

# 10 Härliga tider med andra ord 😎

[Sabina]
2015-04-23 18:30
#13

Baccara (Min bästis och jag skulle bli de nya Baccara när vi blev stora, haha)
Obekväma manchesterbyxor och slimmade tröjor
Färgen brunt och stora mönster på kläder och tapeter, medaljongmönster på tapeterna.

Annons:
JMW
2015-04-23 18:35
#14

V-jeans! Alla hade men jag fick inga köpa. Min mamma sydde mig ett par V-jeans. Det var ju inte lika häftigt som köpta. Det var också då jag så småningom fick köpa mig ett par jeans. Wrangler minns jag tydligt att det var. Helst skulle man ligga ner för att kunna stänga dem. Jisses.

Jag sa också brandgult och bodde då utanför Västerås.

Cessy
2015-04-23 23:29
#15

Ja V-jeans o fiskartröja skulle vi alla ha o man fastnade i cykelkedjan med sina V-jeans.

Tant Grön
2015-04-23 23:56
#16

Vi gick till fiket och åt kaka och drack Portello och kollade på snygga killar. På jukeboxen spelade vi Sweet, T-rex eller Anna och mej med Lalla Hansson. På helgen, om vi hade pengar, så försökte vi få någon äldre kille att köpa mellanöl.
Om Flamingokvintetten spelade någonstans i närheten så åkte vi dit och dansade.
Supervida jeans och platåskor skulle man ha och omlottröja.

Cessy
2015-04-24 00:04
#17

Kommer ihåg att när jag gick på slutet på högstadiet o gymnasiet så blev plötsligt lång skinnkappa ,manchesterkeps o rutig halsduk plötsligt jättemodernt o så skulle man ha manchesterjeans i olika färger o det var noga med att allt skulle färgmatchas.

Maria
2015-04-24 11:13
#18

V-jeans har jag aldrig haft men däremot enormt utsvängda nertill på byxorna  och tajta från knäna och upp och en ganska hög midja.

V-jeans var ett speciellt märke från Gul & Blå och de var alldeles för dyra men visst hade jag önskat sådana.

Jag låg på golvet medan morsan försökte få ihop gylfen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Cessy
2015-04-24 11:53
#19

Kommer inte ihåg om jag verkligen ägde äkta V-jeans, men så här i efterförloppet brukar ju alla utsvängda jeans benämnas som V-jeans för att beskriva formen. Efter V- jeansen kom ju stuprören o då var det Lee eller Dobber som gällde för min del.😃

[Heike]
2015-04-24 11:57
#20

Ja jösses dessa byxor man behövde hjälp att få igen gylfen på,vilka bestyr man hade innan man kunde gå ut 😂

Annons:
Cessy
2015-04-24 12:03
#21

Japp - de var ett elände. Men som klister skulle de sitta😇

[Heike]
2015-04-24 12:06
#22

Vill man bli fin får man lida pin heter det ju och lida pin gjorde man sannerligen när man skulle i dom där brallorna 😃sen om man blev så fin,det vete tusan det men på skulle dom till varje pris om man så skulle dö på kuppen 😎

Cessy
2015-04-24 12:07
#23

Hehe - jo undrar hur man eg. kunde sitta i dem😇

Maria
2015-04-24 13:14
#24

Jag minns att jag fick en knöl i ljumsken efter att det blev ett veck när jag satt ner. Det tog flera år innan den gick bort.

#19 V:et är inte att beskriva formen utan i äkta V-jeans så var det en söm min på knät som formade ett V om jag fattat saken rätt.

Så den riktiga benämningen är väl "tjafs" eller utsvängda tror jag.

Jag minns att jag hade svarta platåträskor och mina jeans var så långa och utsvängda att de dolde träskorna helt och tom blev fransiga längst ner😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JMW
2015-04-24 13:21
#25

Precis så var det. De var avskurna ovanför knät i form av ett V. Därav namnet v-jeans. 

Kom precis att tänka på afganpälsen. Alla hade sån….utom jag. Minns att de luktade så mysko.

Cessy
2015-04-24 13:32
#26

Jo visst är det så att de äkta var skurna som ett V nedanför knäet o det var inte det jag menade. Utan idag, för de som inte var med då det begav sig så verkar det faktiskt som att det mer beskriver formen på jeansmodet o att det var Blå & Gul o avkurna i ett påsytt V har till viss del fallit bort, men visst är det rätt att så skulle de vara för att vara äkta sort.  Hu afghanpäls har jag lyckats undanslippa. Får nog googla för jag har t.o.m. glömt hur de såg ut.☺️

Cessy
2015-04-24 13:37
#27

Åh nu såg jag dem. Hörde de inte ihop med hippie o Flower Power - alltså slutet av 60-talet o början av 70-talet

Annons:
Maria
2015-04-24 14:13
#28

Jag önskade mig en afganpäls men fick aldrig någon

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2015-04-24 18:49
#29

På 70-talet började jag att röka, dricka mellanöl, jag hade moppe och min första pojkvän och livet var precis så struligt som ett tonårsliv kan vara😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

TjockaBerta
2015-04-24 20:50
#30

Känns som om jag gjorde allt som hör 70-talet till. Sambo och jag gick i samma klass på 70-talet. Vi har inte utvecklats mycket sedan dess.

>>>Malum domesticum<<<

Cessy
2015-04-24 21:04
#31

Ja nog var 70-talet fullt av strul alltid o jag o sambon flyttade ihop samma år som jag fyllde 18, så tja utveckling är det kanske inte, men en viss bedrift ändå att vi ff. är tillsammans 😉😃

Maria
2015-04-24 22:18
#32

#31 Samma här. Min man och jag träffades 1980 samma år jag fyllde 18 och flyttade ihop inom ett år och är fortfarande tillsammans.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Y
2022-08-31 22:43
#33

#17: hej,

minns du vad dom där manchesterjeansen hette?

vi i min krets hade massa sånna i olika färger, gillade speciellt dom där "orange-aktiga".
Jag har letat på nätet för att försöka komma på vad dom hette, men hittar inget, ev. hette dom Pool eller nått liknande, eller så hette dom inte alls så 😜

Detta var t ex 1977-78 och dom var väldigt populära.

Y
2022-08-31 22:44
#34

ok

  • Redigerat 2022-08-31 22:45 av Yggdrasilens_Moppe
Annons:
Carmarino
2022-09-01 04:11
#35

#33: Cessy är inte aktiv på iFokus längre, men förhoppningsvis kanske någon annan kan svara på din fråga. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

H
2022-09-01 07:06
#36

#33 Min gissning är:

Ball
Pooh
Crocker

Tre märke som var populära, vad jag minns.

Y
2022-09-02 23:05
#37

#36: jaa, kanske det faktiskt var Pooh i så fall, har för mig det var nått med två o i
i alla fall.
Thanks,

nu ska jag ut o skaffa sånninga… 😊🤪

GikMio
2022-09-03 12:39
#38

Det lilla jag minns från 70-talet var att mor stod i köket och lagade mat, far satt i fåtöljen framför tv:n och jag själv satt på golvet och lekte med någon leksak. Sociala medier existerade ju inte utan man levde i sin lilla trygga värld lite avskärmad från den stora världen 🙂

Maria
2022-09-03 12:41
#39

Jag hoppade av gymnasiet och fick mitt första jobb.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
2022-09-03 14:19
#40

#38: 70-talet var väldigt händelserikt för min del, både på gott och ont.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: