Annons:
Etikettövrigt
Läst 3826 ggr
[GIKmio]
4/25/15, 4:34 PM

Dina 80-tals minnen

Varför inte följa den finfina idén med inlägg om 70-tals minnen med att hoppa fram ett hack till 80-talet. Vem minns inte den första videon, första stereon med två kassettuttag, första gången man spelade Nintendo 32-bit? 80-talet var årtiondet då jag började grundskolan, var rädd för tjejbaciller och åkte moped för första gången.

Annons:
[Heike]
4/25/15, 5:47 PM
#1

Ja jösses det var tider det också,kommer så bra ihåg hur "tufft" det var med två kassettdäck  och balla videon man kunde stila sig med inför kompisarna 😃😎

Maria skrev om moppeålder i min tråd och för mig var moppeålder 1981 och en Suzuki  K50 vill jag minnas det var  men jag hade velat haft en Zundapp eller vad dom nu hette för dom var skittuffa på orten där jag bodde 😃

Sen kom ju Skråla Häckvift 1983 eller host host,,,Carola Häggkvist hette hon visst 😂och svepte med sig så mycket inom musikens värld så jo visst minns man underbara 80-talet med både glädje och med att växa upp och börja bli vuxen på allvar.

Så här såg min fuuuuula fina moppe ut😊,den där coola jag tyckte då var så ball och stark,jösses 😂

Bildkälla.

[GIKmio]
4/25/15, 5:54 PM
#2

#1 Det var jättebra när man plötsligt kunde spela in från ett kassettband till ett annat. Och så freestylen man hade. Problemet var bara att det gick bara att spola åt ett håll. Så ville man spola tillbaka fick man vända på kassettbandet 🙂

Maria
4/25/15, 11:18 PM
#3

#1 Åh, precis en sådan hade jag fast min var från 77 och den var vinröd.

Fyra växlar och blinkers, det var grejer det.😉 Jag minns att friläget låg "högst upp".

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Skorpion76
4/26/15, 6:46 AM
#4

Var det inte under 80-talet som det var så inne med bockstyren på cyklarna?


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[Heike]
4/26/15, 6:54 AM
#5

# 3 Oj det där hade jag helt glömt att det var fyra växlar och friläget låg högst upp men när du nämner det kommer minnet tillbaka 😃Vi var ju skittuffa ju och inte nog med det man åkte runt i en sån där skinnpaj gärna med nåt coolt tryck på ryggen 😎

# 4 Minns inte om det kom då eller tidigare men samma där hade man bockstyre var man urcoool 😎

Skorpion76
4/26/15, 7:07 AM
#6

#5 Nu ska alla mountainbikes och andra liknande cyklar ha T-styren. Jag minns även att om man ville vara cool skulle man ha färgglada kulor i hjulen på cyklarna som smattrade när hjulen snurrade.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
[Heike]
4/26/15, 7:12 AM
#7

# 6 Är det så dom heter,satt just och undrade vad dom kallades 😃

Skorpion76
4/26/15, 7:31 AM
#8

#7 Jag vet inte om de kallas t-styren, men i skrivandets stund kom jag inte på något bättre namn.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
4/26/15, 9:34 AM
#9

Jag tror att bockstyren på cyklar hörde 70-talet till.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
4/26/15, 9:35 AM
#10

#5 Visst var vi tuffa ;-)

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Skorpion76
4/26/15, 5:30 PM
#11

När jag googlar hittar jag ingen direkt tidsepok för när de var inne, men hel klart skulle de vara lindade.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
4/26/15, 5:33 PM
#12

#11 Fel av mig. Jag blandar ihop det.

Jag menade de där cykelstyrena som var riktigt höga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Cessy
4/26/15, 7:30 PM
#13

80-talet var för mig då jag blev tv-spels frälst. NES kom ju september -86 o det dröjde inte så många månader innan jag travade iväg o köpte mig ett sådant. De hjälpsamma expediterna frågade hjälpsamt om de skulle slå in den som en present till min lillebror o de såg ut som de höll på att svimma när jag svarade att det behövdes inte för jag skulle ha den själv. Idag skulle ingen reagera, men då -86 ansågs jag vara helknäpp av många.😉

Annons:
Skorpion76
4/27/15, 7:38 AM
#14

Vi skaffade en Commodore 64 och spelade mycket med den. Här kommer ett populärt spel!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[GIKmio]
4/27/15, 8:01 PM
#15

Ett minne från 80-talet är även Skara sommarland och High Chaparral i Småland som var i stöpet sommartid på den tiden. Man hör aldrig att folk åker dit längre..High Chaparral fick jag inte uppleva, men Skara Sommarland var vi på skolresa till sista veckan innan sommarlovet.. i regn och rusk dagen till ära. Men jag minns förstås flera somrar från 80-talet på Liseberg i Göteborg också.

Skorpion76
4/29/15, 7:32 AM
#16

Jag har missat både Skara sommarland och High Chaparall!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

sponny
6/7/18, 10:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Letade upp mina gamla rollspel då jag precis börjat spela igen efter ett uppehåll på typ 20 år. Jag minns så väl hur mycket tid jag la på dessa spelen när det begav sig. Just gamla Drakar och Demoner och expansionen Expert spelades konstant från 85 till början på 90-talet. Det var nog det konstanta spelandet som gjorde att betygen blev som de blev…

Ghosthunter
7/13/18, 5:54 PM
#18

Jag minns när jag började i högstadiet i mitten av 80-talet, då var man inte så mycket av en enskild individ, utan man var i gäng, uppdelad i 2 grupper. Den ena gruppen var syntarna och den andra var hårdrockarna. Jag tillhörde dom som diggade hårdrock och gick omkring i en sliten jeansjacka med avklippta ärmar och med en massa påsydda tygmärken med diverse hårdrocksgrupper på. Det var Iron Maiden, Judas Priest, Dio, Black Sabbath, etc..etc.

Ofta blev det glåpord och bråk mellan syntarna och hårdrockarna,

Nu, så här långt efteråt, så inser man hur töntigt och löjligt det hela var…men då var det blodigt allvar. Tur man mognar med åldern!😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Vixxen
8/14/18, 6:28 PM
#19

#18 😃 Åsså en annan som hamnade nånstans mittemellan då man gillade både hårdrock och syntlåtar!

Fornöga
6/5/23, 8:00 AM
#20

2023 Lite stöd för minnet.


Re:tired.

Annons:
Carmarino
6/5/23, 8:40 AM
#21

Vad jag minns mest från 80-talet är "pudelkrull", hennafärg på håret, axelvaddar och alla olika färger på kläderna. Min garderob var full av cerise, turkos och lila kläder. Har kvar flera av dem fortfarande. 😁


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
6/5/23, 2:18 PM
#22

#22 Den här reklamsnutten borde väl kulturminnesförklaras?😊


Re:tired.

Carmarino
6/5/23, 3:12 PM
#23

#22: Ja, den har väl visats tillräckligt många gånger för det. 😁


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

GikMio
6/9/23, 3:38 PM
#24

Jag lyssnade idag på Kalle Linds podd Snedtänkt som handlade om Jacob Dahlin. Är det någon som förknippas med 80-talet och underhållning om man bortser sketchprogram så var det han. Janne" Loffe" Carlsson hade också underhållningsprogram. Men han blev för mycket ibland.. Heheehee 🙂

Fornöga
6/9/23, 4:05 PM
#25

#24 Skål tamejfan! 🍾


Re:tired.

GikMio
6/9/23, 4:14 PM
#26

#25 Stor Dallasentusiast också ( tv-såpan) och talade ryska..

Rickard77
8/19/23, 5:54 PM
#27

Minns när CD-skivan kom, hur en del som förstod att vinylskivan skulle komma att bli mycket värd i framtiden, försökte köpa av dessa billigt av folk, bl.a. av mig.

Jag fick 5-10 kr st. för ett gäng LP-skivor, varav vissa är eftertraktade idag (var i tonåren och behövde snabba pengar), av en person som övertygade mig om att "de är inte värda mer än så idag".

Dallas var ett favoritprogram, och trots att JR var så elak och intrigant, så avgudade jag honom för att han var så smart och hade den där lite sköna, arroganta stilen. Bobby tyckte jag mest var en moraliserande "bror duktig".

Varuhuset gillade jag också, och hade mardrömmar om antikhandlaren och skurken "Pelikanen", Jens Josefsson, som spelades av Fredrik Ohlsson. Särskilt efter scenen där Kjelle (Leif Ahrle) sparkade på en kartong och Pelikanens lik trillade ut.

När många andra hade Nintendo, hade jag Commodore 64 med kassettspelare. Det kunde ta en evig tid att ladda originalspelen, därför köpte man piratkopior som laddades snabbt med Mr. Z Turbo 250. En kille som kallade sig Jan Listerud från Knislinge krängde piratkopierade spel, men blev avslöjad och fick en artikel om sig i dåvarande C64/Amiga-tidningen Datormagazin.

Minns de förhatliga Snow joggings som morsan köpte åt mig. Avskydde verkligen de skorna. Stentvättade jeans var inne ett tag i slutet av 80-talet, ibland med färgade tygbitar på sidorna.

Annons:
Upp till toppen
Annons: