Nostalgi - Övrigt

Hejdå telefonkiosken!

2015-05-07 11:09 #0 av: GIKmio

Alla dessa nostalgiska telefonkiosker som ändrat utseende genom olika epoker. Men nu är det slut. I år försvinner dom få som finns kvar. Om dom inte redan är borta..

Telefonkiosken försvinner 2015

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2015-05-07 11:17 #1 av: Staffan

Den uppenbara frågan är då var fasen Stålmannen ska byta om?? :)

// Staffan

Anmäl
2015-05-07 11:22 #2 av: Niklas

Han klä sig i lager-på-lager-principen och ha en ryggsäck att lägga ytterplaggen i.

Vänliga hälsningar, Niklas
» Förbättra din engelska på iFokus systernätverk, Savvity 🎈.

Anmäl
2015-05-07 11:57 #3 av: [Heike]

# 0 Visste inte en det fanns några kvar i Sverige  men tänkte på det bara häromdagen och det är synd dom försvinner helt,åter en nostalgisk sak som även den går i graven Ledsen

# 1 Ja det kan man sannerligen undra Gapskrattarmen med mobilens utveckling fixar han det nog galant,bara klicka på klädknappen och fyrkant,vips ombytt Skrattar

Anmäl
2015-05-07 13:13 #4 av: Skorpion76

Jag förstår att de försvinner eftersom de inte behövs längre. Vem behöver gå n på en telefonkiosk och prata i mynttelefon när det finns mobiltelefoner? 

Energy Pethead
Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel

Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Anmäl
2015-05-07 13:42 #5 av: Maria

Jag minns när vi hade sommarstuga och ingen telefon där i början. Då åkte jag moped ut till majblommans sommarkoloni för där stod en ensam telefonkiosk mitt ute i naturen och där kunde jag ringa om det var något viktigt.

Det var tider det haha....men jag är evigt tacksam att det har blivit en förändring till det bättre.

Tänk bara om man hade behövt ambulans.Förskräckt

/Maria

Anmäl
2015-05-07 15:14 #6 av: Cessy

Visste inte ens att det fanns några kvar.  Kan inte påstå att det är något jag saknar för jisses så bökigt det var att ta sig till en telefon för att man skulle ringa. Kommer ni ihåg förresten att innan internets intåg så kunde man åka till Telia för att slå i telefonkataloger för hela Sverige för att hitta rätt telefonnummer.Kämpar Kan inte påstå att jag saknar det heller o stålmannen får väl ta sig ett snack med apple så att de utvecklar en kostymbytarapp till honomSkämtar

Anmäl
2015-05-07 16:29 #7 av: [Heike]

Ha ha ha ja just det ja man tog mopeden till dom Skrattar vi hade en telekiosk på byn med flera telefonhytter,kataloger och mörkt skumt och dant var det och kombinerat med godis/tobaks kiosk och gissa vilka som smygrökte i telefonhytterna Partajar

Hoppsan,hoppas ingen kommer ihåg det där och känner igen så en räkning kommer 35 år senare på inrökta telefonhytter GeneradGapskrattar

Man hittade också pengar i dom där både i telefonens växel lucka samt under trägolv där pengar kunde trilla ner,skitspännande att bända upp dom där för kanske en vinst på två tre kronor Skrattar

Men några kan man tycka kan få vara kvar bara som minnen från svunna tider som den som stått i Falun,en snygg tjusig gammal från 1901 och den där ringde jag ofta från hem till mor och far när vi hade tjuvliftat till Falun och inte tog oss hem Skrattar

Anmäl
2015-05-07 17:09 #8 av: GIKmio

Minns ni "på rymmen" som gick på TV4 i slutet av 90-talet ?. Där två rymmarpar skulle hålla sig undan för en "spårhund" och varje fredagskväll skulle ställa sig i en telefonkiosk i en valfri stad. Det programmet var bra för Martin Timell talade om att i den stan fanns till exempel 46  olika telefonkiosker för den som ville föra statistik Skrattar

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2015-05-07 17:34 #9 av: GIKmio

#6 Jag minns att jag i mitten av 90-talet fick ett kort som det var pengar insatt på så man kunde prata utan att behöva stå och fylla på med mynt. Dock krävdes ju att telefonautomaten också följde utvecklingen. Väldigt lyxigt och modernt för den tiden om man var ute och reste och skulle ringa hem. 

Anmäl
2015-05-07 17:54 #10 av: Cessy

#9 Javisst telefonkorten var ju superbra när de kom o så modern man kände sig när man köpte o använde det första gången. O:)

Anmäl
2015-05-09 16:45 #11 av: ChristineL

#8 - Kommer en ny variant som man kan söka till nu, eller om det redan är klart. Spring! tror jag det ska heta.

Anmäl
2015-05-09 16:46 #12 av: ChristineL

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/article20599242.ab

Anmäl
2015-05-10 07:32 #13 av: Magi-cat

Stackars Stålmannen! Inget blir som förr! Storgråter

Läste förresten någonstans att i England gör man om en del telefonkiosker till soldrivna laddningsstationer för mobilen! Bra idé!

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade Fenomen. 

Anmäl
2015-05-10 09:11 #14 av: Skorpion76

Tja,, det är synd om stackars Stålis, men istället för att telefon kioskerna försvinner helt skulle de kunna finnas kvar som små krypin att prata i mobiltelefon i. Dör kan man få vara ifred.  

Energy Pethead
Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel

Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.