Annons:
Etikettövrigt
Läst 1637 ggr
[GIKmio]
2015-05-07 11:09

Hejdå telefonkiosken!

Alla dessa nostalgiska telefonkiosker som ändrat utseende genom olika epoker. Men nu är det slut. I år försvinner dom få som finns kvar. Om dom inte redan är borta..

Telefonkiosken försvinner 2015

Annons:
Staffan
2015-05-07 11:17
#1

Den uppenbara frågan är då var fasen Stålmannen ska byta om?? :)

// Staffan

Niklas
2015-05-07 11:22
#2

Han klä sig i lager-på-lager-principen och ha en ryggsäck att lägga ytterplaggen i.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Heike]
2015-05-07 11:57
#3

# 0 Visste inte en det fanns några kvar i Sverige  men tänkte på det bara häromdagen och det är synd dom försvinner helt,åter en nostalgisk sak som även den går i graven Ledsen

# 1 Ja det kan man sannerligen undra 😂men med mobilens utveckling fixar han det nog galant,bara klicka på klädknappen och fyrkant,vips ombytt 😃

Skorpion76
2015-05-07 13:13
#4

Jag förstår att de försvinner eftersom de inte behövs längre. Vem behöver gå n på en telefonkiosk och prata i mynttelefon när det finns mobiltelefoner?


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
2015-05-07 13:42
#5

Jag minns när vi hade sommarstuga och ingen telefon där i början. Då åkte jag moped ut till majblommans sommarkoloni för där stod en ensam telefonkiosk mitt ute i naturen och där kunde jag ringa om det var något viktigt.

Det var tider det haha….men jag är evigt tacksam att det har blivit en förändring till det bättre.

Tänk bara om man hade behövt ambulans.😮

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Cessy
2015-05-07 15:14
#6

Visste inte ens att det fanns några kvar.  Kan inte påstå att det är något jag saknar för jisses så bökigt det var att ta sig till en telefon för att man skulle ringa. Kommer ni ihåg förresten att innan internets intåg så kunde man åka till Telia för att slå i telefonkataloger för hela Sverige för att hitta rätt telefonnummer.😓 Kan inte påstå att jag saknar det heller o stålmannen får väl ta sig ett snack med apple så att de utvecklar en kostymbytarapp till honom😉

Annons:
[Heike]
2015-05-07 16:29
#7

Ha ha ha ja just det ja man tog mopeden till dom 😃 vi hade en telekiosk på byn med flera telefonhytter,kataloger och mörkt skumt och dant var det och kombinerat med godis/tobaks kiosk och gissa vilka som smygrökte i telefonhytterna 🥳

Hoppsan,hoppas ingen kommer ihåg det där och känner igen så en räkning kommer 35 år senare på inrökta telefonhytter ☺️😂

Man hittade också pengar i dom där både i telefonens växel lucka samt under trägolv där pengar kunde trilla ner,skitspännande att bända upp dom där för kanske en vinst på två tre kronor 😃

Men några kan man tycka kan få vara kvar bara som minnen från svunna tider som den som stått i Falun,en snygg tjusig gammal från 1901 och den där ringde jag ofta från hem till mor och far när vi hade tjuvliftat till Falun och inte tog oss hem 😃

[GIKmio]
2015-05-07 17:09
#8

Minns ni "på rymmen" som gick på TV4 i slutet av 90-talet ?. Där två rymmarpar skulle hålla sig undan för en "spårhund" och varje fredagskväll skulle ställa sig i en telefonkiosk i en valfri stad. Det programmet var bra för Martin Timell talade om att i den stan fanns till exempel 46  olika telefonkiosker för den som ville föra statistik 😃

[GIKmio]
2015-05-07 17:34
#9

#6 Jag minns att jag i mitten av 90-talet fick ett kort som det var pengar insatt på så man kunde prata utan att behöva stå och fylla på med mynt. Dock krävdes ju att telefonautomaten också följde utvecklingen. Väldigt lyxigt och modernt för den tiden om man var ute och reste och skulle ringa hem.

Cessy
2015-05-07 17:54
#10

#9 Javisst telefonkorten var ju superbra när de kom o så modern man kände sig när man köpte o använde det första gången. O:)

ChristineL
2015-05-09 16:45
#11

#8 - Kommer en ny variant som man kan söka till nu, eller om det redan är klart. Spring! tror jag det ska heta.

Magi-cat
2015-05-10 07:32
#13

Stackars Stålmannen! Inget blir som förr! 😭

Läste förresten någonstans att i England gör man om en del telefonkiosker till soldrivna laddningsstationer för mobilen! Bra idé!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Skorpion76
2015-05-10 09:11
#14

Tja,, det är synd om stackars Stålis, men istället för att telefon kioskerna försvinner helt skulle de kunna finnas kvar som små krypin att prata i mobiltelefon i. Dör kan man få vara ifred.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Magi-cat
2015-05-10 09:27
#15

#14 Man kunde behålla dem som krypin? 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Göstage]
2022-03-01 09:00
#16

Och telefonkatalogen har blivit museiobjekt.

Mölndals stadsmuseum - Photographer Andersson, Patrik
Carmarino
2022-03-01 10:21
#17

#16: Brukade ha ett par olika telefonkataloger stående i bokhyllan, men det försvann för en del år sedan när jag rensade ut för att få bättre plats. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Niklas
2022-03-01 10:40
#18

Jag minns när man fick gå till Televerket för att slå upp telefonnummer utanför det egna riktnumret. De hade alla Sveriges telefonkataloger. 🙂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Magi-cat
2022-03-01 11:16
#19

#18 Kunde man inte ringa någonstans och fråga också?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Carmarino
2022-03-01 11:16
#20

#18: Ja, det var jobbigt. Särskilt för oss som bodde på landet och hade flera mil till närmaste stad med ett Televerket-kontor. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[GIKmio]
2022-03-01 11:29
#21

På vårt kommunbiblioteket hade man alla Sveriges telefonkataloger i entrén. Telefonkiosker var två till antalet som jag minns 😎

Carmarino
2022-03-01 11:33
#22

#21: Vilken lyx! 😄
Kan inte minnas att det fanns några telefonkataloger på vårt bibliotek, men det var en liten by och ett litet bibliotek, så de hade nog inte plats för dem. Är lite osäker på hur många telefonkiosker det fanns. Minns bara en, men det kan ha funnits en till på någon annan plats i byn. Tror dock inte det. Ringde aldrig från telefonkiosken, men vi brukade leta tappade växelpengar under trätrallen som var golv. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
2022-03-01 12:48
#23

Just det, det fanns på vår bibbla, en massa telefonkataloger! Tänk vad man glömmer! 😁


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2022-03-01 13:59
#24

På tal om telefonkataloger så fanns det på utedasset där vi hyrde om somrarna som barn😃
Man fick ta med eget toapapper för telefonkatalogen var inte så bekväm…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2022-03-01 17:09
#25

#24 😁 Det var inte bättre förr.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Niklas
2022-03-08 12:01
#26

#19: Jo, nummerupplysningen, men jag har för mig att det var dyrt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Maria
2022-03-08 12:07
#27

Sedan kunde man ringa från telefonkiosk och låta mottagaren betala.
Minns att min farsa var vansinnig när min man ringde från lumpen. Han låg i flottan i Karlskrona. Våra samtal blev dyra😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[GIKmio]
2022-03-08 13:05
#28

#27 Det minns jag också. Har för mig att jag ringde hem på föräldrarnas bekostnad en gång. Men det var ett kort samtal. Bara meddela att jag kommit fram.

[GIKmio]
2022-03-08 13:08
#29

#28 Annars när jag var på skolresor m.m så var vi oftast inte så beroende av telefonkiosker. Det fanns telefon på bussen. Eller på lägergården eller vandrarhemmet.

[GIKmio]
2022-03-30 19:57
#30

#22 När jag tänker tillbaka fanns det nog tre telefonkiosker. En på var sida av samhället och en inne i centrum. Och när vi var ute och reste på somrarna och föräldrarna fick för sig att vi skulle besöka någon bekant så letade vi telefonkiosk för att ringa och förvarna vår ankomst. Eller så gick farsan in och lånade telefon på någon bensinstation som fanns lite varstans ute i obygden.

Carmarino
2022-03-31 03:24
#31

#30: När jag precis tagit körkort så var jag på semester en vecka på Öland. Min mor var så nervös för det, att hon krävde att jag skulle ringa henne varje dag. Så jag utrustade mig med en börs full av enkronor (det fanns inte telefonkort då), och lärde mig var alla - nåja, de flesta åtminstone - telefonkioskerna på ön fanns. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Cojimar
2022-03-31 06:55
#32

tlf03.jpg

Ibland träffar man på bevarade gamla telefonkiosker på friluftsmuseer och andra anläggningar, tyvärr har jag inte hittat någon med telefon i. Den här kan man beskåda i Ramnaparken i Borås.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

  • Redigerat 2022-03-31 07:06 av Cojimar
Niklas
2022-03-31 09:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Här är en annan gammal telefonkiosk. Den står i Sigtuna och återbrukas som bibliotek.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Carmarino
2022-03-31 09:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Den här gamla telefonkiosken står på Fredriksdals Friluftsmuseum. Har inte kollat om telefonen finns kvar i den. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 2022-03-31 09:58 av Carmarino
Annons:
Cojimar
2022-03-31 10:15
#35

Fler telefonkiosker, något "modernare" än de vi sett här ovan.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Minns du den där gamla telefonkiosken? För den mognare delen av svenska folket var telefonkiosken så viktig att den nästan var på liv och död. Den kunde vara enda sättet att ge ett livstecken hem, rädda en affär eller bejaka kärleken. Men enligt Telia har telefonkioskerna spelat ut sin roll. Häng med SvD:s Johan Hellekant på minnenas kavalkad bl...
Cojimar
2022-03-31 10:17
#36

#34 En annan skånsk praktkiosk finns på Kulturen i Lund. Fast det är ett "fuskbygge" visar det sig.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Vår telefonkiosk är en gåva från Lunds kommun och har tidigare stått på Stortorget i Lund. Den är inte ett original från sekelskiftet utan byggd på 1980-talet, när Ericsson tog upp tillverkningen av modellen igen. Då fanns inga ritningar kvar, så man fick ta isär...
  • Redigerat 2022-03-31 10:18 av Cojimar
Cojimar
2022-03-31 10:21
#37

Apropå friluftsmuseer så har förstås även Skansen telefonkiosker av olika modell.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Vid sekelskiftet 1900 blev det mycket lättare att kommunicera både inom och utom landet. Genom den ökade läs- och skrivkunnigheten och den förbättrade…
Cojimar
2022-03-31 10:32
#38

#33 Vad kan man göra av en gammal telefonkiosk förutom ett minibibliotek? I Storbritannien har man inte tagit bort dem i samma utsträckning som hos oss, och där flödar kreativiteten vad gäller nyanvändningen. Pub, konstgalleri, informationsbyrå, småkonstgalleri, kaffestuga, eller mininattklubb- fantasin är gränslös! Fast bäst och mest seriös är väl ändå idén att ha dem som stationer för defibrillatorer.

"What’s the best thing you could do with an old national treasure? Turn it into a new one. One phone box in Cambridgeshire was turned into a pub, another beloved British icon. Can you get more British than combining the red phone box with a pub? We don’t think so. But that’s not all.

People have turned them into libraries, local information points, mini art galleries , coffee shops, bakeries, micro-nightclubs – and perhaps most importantly defibrillators. Having this vital life-saving equipment in small rural villages could save lives in the time it takes for the emergency services to get there."---


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Find out about the historical journey of BT phone boxes and their evolution into the 21st century, how Street Hub is keeping cities and people connected.
Carmarino
2022-03-31 10:46
#39

Kommer ihåg när en kompis och jag var i London och skulle ringa hem. Det var nervöst eftersom det inte fungerade som det gjorde här hemma. Vill minnas att man skulle putta i myntet när någon svarade, och det var inte alltid så lätt att trycka ner det ordentligt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2022-03-31 10:54
#40

Jag har för mig att det finns en gammal telefonkiosk på Gammelvala i Brunskog i Värmland. Det är några år sedan jag var där nu.

Niklas
2022-03-31 11:25
#41

#38: 👍🏻


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Upp till toppen
Annons: