Annons:
Etikettövrigt
Läst 1555 ggr
[GIKmio]
5/29/15, 6:01 PM

Videobandspelaren

Videobandspelaren dök upp i Sverige redan 1973, men det det dröjde in på 80-talet innan den fanns i dom flesta hem. Fram till mitten av 90-talet då DVD-spelaren tog över så irriterades vi över videoband som trasslade sig eller dammade ihop sig. Men visst minns ni väl den första videon och känslan över att kunna spela in TV-program och filmer som sändes när vi var upptagna med annat? Ni som vill läsa mer om historik och fakta om videobandspelaren så finns det en Wikipediasida här.

Annons:
Kyllan56
5/29/15, 6:18 PM
#1

Jag kommer ihåg det som igår när min man och jag köpte vår första videobandspelare. Det var 1980. 

De flesta filmer man kunde hyra var rena B-filmerna. Den först bra filmen jag såg var The Dear Hunter. 

Det var väldigt fascinerande att man kunde titta på nya filmer hemma. På tv var de flera år gamla- Det kändes som att vara på bio i sitt eget hem.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

[Sabina]
5/29/15, 7:05 PM
#2

Vi fick också vår första videobandspelare 1980.
Den första videofilmen jag såg (tillsammans med mina närmaste tjejkompisar) var Grease. 🙂

[GIKmio]
5/29/15, 9:25 PM
#3

Jag fick en video senare. Minns första gången jag skulle spela in en film som gick på natten med hjälp av en timer och kom ner i vardagsrummet på morgonen och filmen inte hade spelats in. En annan gång hade jag spelat in ett program från tvåan när det program jag skulle spela in gick på ettan. Det var ny modern teknik som det tog tid att lära sig 😃

Cessy
5/30/15, 12:13 AM
#4

Åh vi brukade hyra sådan där "Moviebox" från videobutiken innan vi köpte vår första VHS, men jag kommer inte alls ihåg vilket år vi köpte vår första VHS eller vilken film som var den första vi såg.

Maria
5/30/15, 4:27 PM
#5

#4 Ja det gjorde vi också i början innan vi hade en egen spelare😃

Jag minns heller inte när vi köpte vår första.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Intehärutandär
5/31/15, 11:15 AM
#6

Vi hade vår egna vhs 1985. Minns att vi hyrde Släpp fångarna loss, det är vår och någon Disney. Kollade på dem om och om igen till vi skulle lämna in dem igen.

Annons:
Anterrabae
5/31/15, 12:17 PM
#7

Vi hyrde också spelare innan vi köpte vår första. När vi väl hade den spelade pappa in filmer för glatta livet. Han spelade in i högsta kvaliteten och "pausade" bort reklamen, in på bildrutan. Så otroligt noga . Vi hade flera hundra filmer, alla numrerade, uppmärkta och katalogiserade. *pappahobby* ❤️

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Åsa S
6/1/15, 9:28 AM
#8

Vi var så tidiga med video hemma att vi hade betamax så jag har upplevt både betamax, vhs och dvd

Fornöga
10/15/23, 6:35 PM
#9

2023 "Film- bäst på VHS?" Själv minns jag inte när jag tryckte ett band i VHS-spelaren senast, men det ligger några hundra band och väntar, så…🤔


Re:tired.

Vinyl, kassettband och cd i alla ära. Men inget slår nostalgin i VHS. Tryck in en video i videon och vips! Så är du 100 procent tillbaka på 1980-talet. 
  • Redigerat 10/15/23, 6:36 PM av Fornöga
Carmarino
10/16/23, 2:07 AM
#10

#9: Har också ett antal VHS liggande. De flesta är sådana jag spelat in från tv-sändningar, men har även några köpfilmer. Det är dock många år sedan jag tittade på dem, så jag vet inte om de fortfarande går att spela upp.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: