Annons:
Etikettövrigt
Läst 1248 ggr
[GIKmio]
2015-06-17 17:57

Era midsommarminnen

Nu stundar midsommar. Kanske du en gång i tiden gift dig på midsommar eller har några andra minnen att dela med dig av.

Ett midsommarminne jag har är från mitten av 80-talet då jag firade midsommar i Ekshärad i Hagfors kommun i Värmland. Troligen hade det varit en snörik vinter och kall vår eftersom det fortfarande fanns en liten snöhög vid knuten på stugan vi bodde i. Även i skogen fanns det snö kvar på vissa ställen. Men det gick att fira midsommar ändå 🙂

  • Redigerat 2023-06-22 14:02 av Fornöga
Annons:
[Sabina]
2015-06-18 00:17
#1

Under ca tio års tid, från det jag slutade gymnasiet och åren framåt, var vi ca 10 personer, alla i samma ålder och bästa vänner som alltid firade midsommar tillsammans och mer eller mindre på samma sätt.
Vi åkte ut i Stockholms skärgård och grillade.
Ibland var det dåligt väder och ibland åkte vi ut med båt till någon närbelägen ö . Men alltid var det grillning och samma gäng. 
Sedan åkte vi hem till någon av oss och festade vidare.

Gängets konstellation förändrades med tiden då flick- och pojkvänner kom och gick men kärnan av vänner var alltid densamma. 🙂

En jättehärlig tid att gå tillbaka till i minnet och tänka på 🙂 

Glad Midsommar på er! 🌺

Cessy
2015-06-18 10:17
#2

Jo så hade vi också ett gäng som alltid firade midsommar tillsammans. Från gymnasietiden o som du säger ca 10år framåt tills barn började droppa in o livet gick in i ett annat skede.

Mitt allra tidigaste minne av midsommar var ändå ett firande som går ända tillbaka till 60-talet. Vi var i sommarstugan - en verkligt liten stuga utan vare sig rinnande vatten o givetvis utedass o mina föräldrar blev bjudna till en midsommarfest till en sommarstuga ett par km bort från vår stuga.Vägen dit gick vi givetvis på en sådan där ringlande grusväg med gräs i mittsträngen o kommer det o tänka sig de hade både rinnande vatten o toalett, men det som imponerade allra mest - De hade en swimmingpool!😮 

Hade aldrig sett en sådan o verkligen inte vid en sommarstuga. Visst idag har många fler pooler av olika slag, men jag lovar att då var detta ytterst sällsynt o det lämnade sådan impact. Jag måste varit mellan 4-7 år, för den stugan hyrde vi bara o eftersom mina föräldrar byggde hus som vi flyttade till när jag var 8:a o då fick det sedan bli ett antal år utan sommarstuga.

Maria
2015-06-18 11:49
#3

Roligt att läsa om era minnen.

Midsommar för mig är paddla i Dalsland vilket vi har gjort flera gånger och  de starkaste minnena att sova på hårt underlag i vindskydd och vakna på morgonen när det bara är 8 grader och försöka få igång kaffepannan med kokkaffe. Att sitta där och huttra och vänta på att eventuellt solen ska komma fram.

Vi brukade pynta vårt vindskydd med blommor och små pappersflaggor.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Skorpion76
2015-06-18 16:17
#4

En midsommar satt vi i ett båthus och frös.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[GIKmio]
2015-06-18 16:38
#5

Ett annat minne är från midsommarnatten 1994 då det svenska fotbollslandslaget just hade startat sin vandring mot en av svensk idrotts största stunder borta i USA. Man mötte Ryssland  i Detroit och jag minns hur varmt det var klockan två på natten.

Fornöga
2023-06-22 14:01
#6

Vill du dela med dig av något midsommarminne så går det bra i nedanstående tråd.

Denna tråd låses på trådstartarens begäran.


Re:tired.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2023-06-22 14:03 av Fornöga
Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: