Annons:
Etikettövrigt
Läst 1062 ggr
[Sabina]
2015-07-15 12:06

Snuttefilt?

Hade ni snuttefilt, nalle eller något annat som gav er tröst och trygghet när ni var små?

Jag själv hade tyvärr ingenting sådant men jag har hört av min syster som är barnpsykolog, att barn som har sådana trygghets/tröstesaker oftast blir trygga vuxna.
Jag tycker dock jag är rätt trygg i mig själv ändå 😉

Annons:
Maria
2015-07-15 12:14
#1

Jag hade en liten borste med mjuka strån som jag kallade "bobbo" Den snurrade jag under näsan och kunde inte "leva" utan den i flera år😉 Den ligger fortfarande i någon låda och den har samma doft från förr.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Sabina]
2015-07-15 12:19
#2

#1 Det låter mysigt.
Min äldsta dotter som är 15 år, har en "snuttefilt" i form av en gammal t-shirt med mesh-ärmar som hon snurrade runt sitt finger och sög på tummen med som liten. Jag vet att att hon fortfarande har den kvar i en byrålåda, som om den vore bra att ha "ifall att".

Misstänker att den nog alltid kommer finnas med i hennes liv 🙂

Kyllan56
2015-07-15 12:20
#3

Det välkända övergångsobjektet, som är en länk mellan det trygga och det otrygga. Det ligger mycket i det, eftersom barn som har en snuttefilt nalle mm hela tiden har en påminnelse om det trygga hemmet (mamma, eftersom det oftast är hon som sköter barnet från början), med sig när de är på förskolan eller borta, vilket ökar tryggheten för barnet. Den fyller en funktion framförallt om barnen blir lämnade till okänd miljö.

Själv hade jag ingen snutte, men en välanvänd tumme som jag sög rent för länge på på i tid och otid. Men så hade jag också ingen trygghet i hemmet, vilket har lett till en livslång kamp att bli en trygg människa.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Anterrabae
2015-07-15 12:33
#4

Sög också på tummen. Hade ingen snutte, efter det att min mamma gav bort mina gosedjur till min bror när vi var små. Ingen direkt trygghet hemma heller.. Men själv jobbar jag för att motsatsen ska vara rådande här hemma. Dottern har Goskudden, dockan Ragnhild och dockan Jonneli. D följer med typ överallt ❤️

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Skorpion76
2015-07-15 16:02
#5

Jag hade ett omsytt påslakan som snuttefilt.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

leemland
2015-07-19 22:21
#6

Jag tror inte jag hade en snuttefilt direkt när jag va liten, men jag minns att en bekant vann en vi nallebjörn till mig på marknaden i en sån klomaskin när jag va liten. (minns inte riktigt åldern men jag va inte äldre än 10 ) Och den nallen ligger fortfarande i sängen 😉haha. Den nallen har varit med på lite olika läger och så också 🤪

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
Upp till toppen
Annons: