Annons:
Etikettövrigt
Läst 1158 ggr
Eda
1/6/17, 4:47 PM

Snöröjning i Stockholm 1937

Några bilder från vinterrenhållningen i Stockholm 1937
"Här får vi se hur snöröjningen gick till 1937. Ishyvlar, sopmaskiner, bandtraktorer, hästar, handslädar, snöskyfflar och isbrytaren Yngve får stå till tjänst när stadens gator ska hållas framkomliga." 

**Stum svartvit film. 11 min 25 sek.
Upphov: Stockholms stads gatukontor
Skapad 1937

Hämtad från Stockholmskällan 2017-01-06:
https://stockholmskallan.stockholm.se/post/19667 **

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Herveaux
1/6/17, 5:15 PM
#1

Vad häftigt att man hade hjälp av hästar i snöröjningen för bara 80 år sedan, känns så otroligt avlägset.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Stallmima
1/6/17, 5:30 PM
#2

Ja hejja hästarna, väldigt miljötänk (men fanns ju inte så mycket bilar då)  däremot dumpning av snön rakt ut i vattnet blir tumme ner men så funkar antagligen det nu för tiden också

tarantass
1/6/17, 5:56 PM
#3

Det fanns bönder som hade hästar in på 1960-talet. Smidiga i skogen inte minst. Och sedan får man ju ett annat förhållande till en häst än en traktor, det kan bli svårt att göra sig av med den…

Bra fråga var man tippar snö numera. Har nog bara tagit för givet att det brukar vara på någon lämplig ödetomt där den kan ligga och smälta, som jag har sett några gånger (och som nog inte är så bra det heller). Någon som vet?

Vilka små maskiner de hade. Kanske röjde de desto oftare istället?

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Eda
1/6/17, 7:57 PM
#4

Stockholms innerstadens snö körs till Riddarfjärden, Stadsgården, Blasieholmen och Värtan. Det är det miljömässigt bästa alternativet som finns i nuläget - 17 nov. 2016.
Se: http://www.stockholm.se/TrafikStadsplanering/Gator-och-torg/Sno-och-halka/Bortforsling-av-sno/

Beträffande hästar, vet jag en bonde i norra Uppland som hade arbetshästar på 1980-talet. Han hjälpte oss efter en storm med att forsla bort träd från vår sommarstugetomt fram till stora vägen, där träden hämtades av en traktor.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Tjeja
1/7/17, 4:34 AM
#5

Vilken trevlig liten film! Hade varit kul att se dagens motsvarighet också o jämfört..

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Eda
1/7/17, 8:53 AM
#6

# 5. Jag kollade nyss upp utbudet av snöröjning i nutid på Youtube, de flesta filmerna var dessvärre fantastiskt tråkiga med en snubbe som åkte fram och tillbaka på en väg. Här kommer två som jag tycker hör till de bättre.

Snöröjning Katrineholms kommun från 4 feb. 2015

https://www.youtube.com/watch?v=CVtq-y8hqA0

……………..

Snöröjning på Arlanda 23 dec. 2010

https://www.youtube.com/watch?v=B-dUwHReM7s

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Eda
1/11/17, 7:21 PM
#7

Idag kunde man läsa i tidningen att ”**Gamla granar blir lekrum för fiskar
**Genom att samla in julgranar och dumpa dem i Riddarfjärden hoppas Sportfiskarna på bättre stadsfiske i framtiden."
Citat från DN 2017-01-11 skrivet av Anders Sundström

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Upp till toppen
Annons: