Nostalgi - övrigt

In i skivbutiken..

2017-11-16 17:52 #0 av: GIKmio

Fanns en skivbutik på Drottninggatan i Karlstad ( minns inte namnet, det fanns för övrigt flera butiker).. Visst minns man atmosfären när man kom in och folk stod där och vände på och begrundade LP/CD-fodral? Och musik som som kunde skönjas ur högtalarsystemet.. Det var tider det när det fanns skivbutiker överallt även på mindre orter med aktuell musik, och visst saknar vi den tiden? Glad 

Sajtvärd för Öl i fokus. Medarbetare på Sport i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2017-11-16 18:02 #1 av: Carmarino

Ja, det var lite speciellt att stå och lyssna på musik i affären. Särskilt om man skulle säga något till kompisen bredvid, och man trodde att man viskade. Med hörlurarna på så blev det dock ingen viskning, utan alla runtomkring kunde höra vad man sa.Skrattar

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2017-11-16 18:09 #2 av: GIKmio

Det fanns en skivbutik här på orten som vi brukade slinka in på matrasterna i skolan.. Det största drömmen var att få köpa just den skivan,  men veckopengen räckte inte.. En gång sa jag till min pappa att jag sett en skiva som jag ville ha.. Så han följde med och betalade den.  På ett villkor, att jag inte spelade sönder den Skrattar

Anmäl
2017-11-16 18:14 #3 av: Carmarino

Min far följde också med när jag och min bror skulle köpa våra första skivor. Vi hade fått en grammofon i julklapp, och varsin skiva (singel). På den tiden var affärerna inte öppna under helgerna, så mina föräldrar hade hunnit bli rätt trötta på dessa två skivor när väl affärerna öppnade igen.

Vi hade några mil in till stan, men min far körde oss så gärna dit så att vi kunde handla nya skivor för julklappspengarna. Skrattar

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2017-11-16 18:20 #4 av: GIKmio

#3 Jag köpte många LP-singlar.. Jag tror dom kostade runt 30-40 kronor på den tiden Glad För 30 år sedan..

Anmäl
2017-11-16 18:21 #5 av: Carmarino

Min första LP kostade 19:90 om jag inte minns fel. Glad

Anmäl
2017-11-16 18:27 #6 av: GIKmio

Jag köpte min första LP 1985.. Minns inte priset.. Men det var inte i en skivbutik utan på skivavdelningen  på OBS på Bergvik i Karlstad.

Anmäl
2017-11-16 18:31 #7 av: Carmarino

Pryade (det hette så då) i en skivaffär när jag gick i nian. Så länge de jag jobbat ihop med då var kvar, så fick jag personalrabatt när jag handlade mina skivor där. Har allihop kvar fortfarande. Glad

Anmäl
2017-11-16 18:33 #8 av: GIKmio

Det var inte dåligt.. Jag känner folk som sparat sina gamla LP-skivor och fortfarande åker runt på skivmässor och samlar..

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.