Annons:
Etikettmusik
Läst 1285 ggr
[GIKmio]
11/16/17, 5:52 PM

In i skivbutiken..

Fanns en skivbutik på Drottninggatan i Karlstad ( minns inte namnet, det fanns för övrigt flera butiker).. Visst minns man atmosfären när man kom in och folk stod där och vände på och begrundade LP/CD-fodral? Och musik som som kunde skönjas ur högtalarsystemet.. Det var tider det när det fanns skivbutiker överallt även på mindre orter med aktuell musik, och visst saknar vi den tiden? 🙂

Annons:
Carmarino
11/16/17, 6:02 PM
#1

Ja, det var lite speciellt att stå och lyssna på musik i affären. Särskilt om man skulle säga något till kompisen bredvid, och man trodde att man viskade. Med hörlurarna på så blev det dock ingen viskning, utan alla runtomkring kunde höra vad man sa.😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
11/16/17, 6:09 PM
#2

Det fanns en skivbutik här på orten som vi brukade slinka in på matrasterna i skolan.. Det största drömmen var att få köpa just den skivan,  men veckopengen räckte inte.. En gång sa jag till min pappa att jag sett en skiva som jag ville ha.. Så han följde med och betalade den.  På ett villkor, att jag inte spelade sönder den 😃

Carmarino
11/16/17, 6:14 PM
#3

Min far följde också med när jag och min bror skulle köpa våra första skivor. Vi hade fått en grammofon i julklapp, och varsin skiva (singel). På den tiden var affärerna inte öppna under helgerna, så mina föräldrar hade hunnit bli rätt trötta på dessa två skivor när väl affärerna öppnade igen.

Vi hade några mil in till stan, men min far körde oss så gärna dit så att vi kunde handla nya skivor för julklappspengarna. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
11/16/17, 6:20 PM
#4

#3 Jag köpte många LP-singlar.. Jag tror dom kostade runt 30-40 kronor på den tiden 🙂 För 30 år sedan..

Carmarino
11/16/17, 6:21 PM
#5

Min första LP kostade 19:90 om jag inte minns fel. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
11/16/17, 6:27 PM
#6

Jag köpte min första LP 1985.. Minns inte priset.. Men det var inte i en skivbutik utan på skivavdelningen på OBS varuhus på Bergvik i Karlstad.

Annons:
Carmarino
11/16/17, 6:31 PM
#7

Pryade (det hette så då) i en skivaffär när jag gick i nian. Så länge de jag jobbat ihop med då var kvar, så fick jag personalrabatt när jag handlade mina skivor där. Har allihop kvar fortfarande. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
11/16/17, 6:33 PM
#8

Det var inte dåligt.. Jag känner folk som sparat sina gamla LP-skivor och fortfarande åker runt på skivmässor och samlar..

Carmarino
11/16/17, 7:03 PM
#9

Har slutat samla, men vill inte göra mig av med skivorna. Det finns några där som inte går att få tag i längre (tror jag).


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
9/20/18, 5:11 PM
#10

I Karlstad finns två affärer med begagnade skivor. Båda finns på Facebook.

Knastret

Östra Torggatan 10

Herrhagen Skivbörs

Karlagatan 30

Carmarino
9/20/18, 5:47 PM
#11

Det finns en rätt stor affär i Helsingborg också; Roadhouze Records, och ett par mil härifrån finns Vinylfynd. Roadhouze Records har jag varit i, men inte Vinylfynd.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
9/20/18, 6:13 PM
#12

#11 Det är samma här.  Jag har bara varit på Knastret och det är säkert 15 år sedan senast. Den drog igång med LP-försäljning när det fanns skivaffärer fortfarande i  Karlstad känns det som. Den är gammal.. Herrhagen Skivbörs har jag inte besökt. Den är relativt ny.

Carmarino
9/20/18, 6:23 PM
#13

Roadhouze fanns även när det fanns andra vinylaffärer, men nu är den ensam kvar. Var där för några år sedan, men då köpte jag inte vinyl utan en CD.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[GIKmio]
9/20/18, 6:34 PM
#14

En annan lösning om man är intresserad av gamla LP-skivor är att åka runt på loppmarknader. Många "loppisar" brukar lista vad dom har att erbjuda. Sedan kan man kolla vilka lokala som finns om man inte vill resa långt genom att kontakta dom. Fråga om dom har LP-skivor och i vilken form dom har att erbjuda. Jag besökte en loppis här i Värmland för några år sedan på en gård där dom hade en gäststuga full av skivor.. Från golv till tak..

Carmarino
9/20/18, 7:01 PM
#15

Vinylfynd är egentligen en loppis, fast de säljer på Tradera också. Har inte plats till fler skivor, och spelar dem aldrig, så jag köper inte - om jag inte skulle råka hitta någon riktigt speciell skiva.

En som jag har letat efter länge är med Kung Sune & his Rockers, med bl.a. "Köp aldrig en folkvagn". Har nog inte hört den sedan 70-talet, och jag har aldrig hört den på radio.

Hittade förvisso "Köp aldrig en folkvagn" med Rodhes Rockers, men det är inte alls samma sak.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
9/21/18, 12:19 AM
#16

Närmaste stället för mig blir numera att gå till Robbe-D.

https://sv-se.facebook.com/Robbe-D-Vinyl-360615557305367/

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Ghosthunter
9/21/18, 9:00 PM
#17

Förr var det kul att gå på de stora skivbutikerna i Göteborg, som t.ex Skivhugget (enormt stor butik i 2 våningsplan) Bengans (också enormt stor) Weidele, Femmans skivhandel och många fler. Nu är det inte många kvar.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
9/21/18, 9:04 PM
#18

#17 Skivhugget besökte jag ett antal gånger på 90-talet.. Den var väldigt stor..

Ghosthunter
9/21/18, 9:05 PM
#19

Rättning…det var 3 våningsplan på Skivhugget och jag tror det var Sveriges största skivbutik…

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
9/21/18, 9:09 PM
#20

Nästan granne med Skivhugget låg Andra Långgatans skivhandel som även hade mycket begagnat….kanske finns butiken kvar?…jag är osäker!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
[GIKmio]
9/21/18, 9:20 PM
#21

Vette katten om det inte var en av Nordens största skivbutiker.. Men störst i Sverige hörde jag talas om när jag var där..

Ghosthunter
9/21/18, 9:28 PM
#22

Ja det var det säkert och de hade ett enormt utbud. Mycket import och bootleg också.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
9/21/18, 9:41 PM
#23

Jag var in på en skivbutik en gång i tiden i Göteborg som bara fokuserat sig på amerikanska bandet Kiss. När Kiss hade spelning på Nya Ullevi hade dom besökt den skivbutiken, och det var massa tavlor på väggarna där personalen poserade med Paul Stanley och Gene Simmons. Det fanns många skivor ( både LP och CD ) som var svåra att få tag på i vanligt fall.  Tyvärr minns jag inte vad butiken hette, men den låg i närheten av Haga har jag för mig.

Ghosthunter
9/21/18, 9:46 PM
#24

#23 Jag vet inte heller vilken butik du menar. Göteborg är stort och har och har haft många rara butiker.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Upp till toppen
Annons: