Annons:
Etikettermaträtterbakverk
Läst 1877 ggr
Carmarino
8/18/18, 4:34 PM

Krokan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Satt och tittade på gamla foton, och hittade då några från ett bröllop på 1960-talet. På bordet stod en krokan, vilket var vanligt på den tiden. Man hade inte tårta så ofta då. Åtminstone inte på bröllop.

Bilden är inte jättebra, för den är scannad från en diabild, och krokanen var inte så stor. Därför blev den rätt suddig, men ni kan nog se hur den såg ut ändå.

Har ni ätit krokan någon gång? Vad tyckte ni i så fall om den?

Visa gärna egna bilder om ni har.

Mer om krokanens historia finns här:
https://www.tv4.se/hela-sverige-bakar/klipp/det-h%C3%A4r-%C3%A4r-en-krokan-2486490


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
MonicaLagerquist
8/18/18, 4:50 PM
#1

Jag har ätit eller försökt att äta.Torrt och oätligt enligt mig.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
8/18/18, 4:59 PM
#2

Kommer faktiskt inte ihåg hur den smakade. Var inte så gammal då. Vad jag minns är att det serverades spettekaka till kaffet senare på kvällen. Den tyckte jag däremot var torr och oätlig. Min bror tyckte den var jättegod, och eftersom han fyllde år dagen efter så fick han med sig flera bitar hem. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Vixxen
8/18/18, 5:17 PM
#3

Kommer ihåg att de var torra och smaklösa !

Carmarino
8/18/18, 5:28 PM
#4

De var nog mest "skådebröd" och skulle hålla under hela bröllopet. Förmodligen var det därför de blev torra och smaklösa när det väl var dags att äta dem.

Eftersom de gjordes av mandelmassa och äggvita så borde de ju vara rätt goda; som kransekager ungefär. Fast de blir ju också torra och smaklösa om de får stå för länge.

Har för mig att det var tradition att brudparet skulle spara en bit av bröllopskrokanen i en ask.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: