Annons:
Etikettertvradio
Läst 2020 ggr
[GIKmio]
8/18/18, 7:15 PM

Dallas 40 år

I år det 40 år sedan amerikanska såpoperan Dallas sändes för första gången i TV. Det var den amerikanska TV-kanalen CBS som visade premiäravsnittet 2 april 1978, och sedan fram till 3 maj 1991. Här i Sverige kunde vi följa Dallas något år i efterhand. SVT visade premiäravsnittet 30 januari 1981 fram till 18 december 1993. Sammanlagt blev det 357 avsnitt om den förmögna familjen Ewing som blivit rika på oljebranschen. På ranchen Southfork utanför Dallas bedrevs även boskapsskötsel. När familjens överhuvud Jock Ewing dör så tas allt över av äldste sonen J.R Ewing. 2012 kom en ny säsong då med en gammal och sjuk J.R.  Dallas delade Sverige i två läger, dom som älskade serien och dom som hatade den. Ändå blev den en "snackis" på rasterna på dom svenska arbetsplatserna.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dallas_(TV-serie)

Annons:
[Göstage]
8/18/18, 7:34 PM
#1

Jag gillade serien och följde den rätt länge. Väldigt mycket bars ju upp av   Larry Hagman som J:r- han blev verkligen förknippad med den rollen.

[GIKmio]
8/18/18, 7:44 PM
#2

#1 J.R var en falsk typ. Han kunde säga fina ord och lova folk saker och när dom gått kom det falska leendet fram. Larry Hagman  (1931-2012 ) och Ken Kercheval som spelade rivalen Cliff Barnes var goda vänner i verkligheten.

Carmarino
8/18/18, 7:48 PM
#3

Tittade på serien, men minns inte om jag såg den till slutet. Tror det, men däremot såg jag inte de nya avsnitten från 2012.

Larry Hagman var ju gift med en svenska, så han kunde prata lite svenska vill jag minnas.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
8/18/18, 7:57 PM
#4

#3 Dom ( han och frun ) var med i någon talkshow ( kan det ha varit Skavlan? ) men han kunde enbart några fraser. Efternamnet leder ju tankarna till att han kan  varit amerikansk svenskättling. Privat ska Larry Hagman ha varit en väldigt trevlig och ödmjuk person. Det är det som är det stora i skådespeleriet. Att kunna gestalta sin motsats, och att göra det bra!

Carmarino
8/18/18, 8:01 PM
#5

#4 Ja, det är en konst att spela skitstövel när man inte själv är det. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
8/18/18, 8:05 PM
#6

Larry Hagman och hans svenska fru Maj (från Eskilstuna) var gifta i närmare sextio år, vilket nog är rätt unikt i den branschen.

(Hagman själv hade sannolikt svenska anor, och de hetaste spåren verkar leda till Skåne.)

Annons:
[GIKmio]
8/18/18, 8:08 PM
#7

Dom kända karaktärerna från Dallas som dom ser ut idag. En del av dom är avlidna sedan ett antal år.

Vixxen
8/19/18, 1:03 PM
#8

Ja! Vilka intriger det var!

[GIKmio]
8/22/18, 6:19 PM
#9

Premiäravsnittet av Dallas: Robert " Bobby" Ewing är på väg till Southfork för att för första gången visa upp sin flickvän Pamela Barnes. På Southfork väntar fadern Jock, modern Miss Ellie, äldre brodern J.R, och dennes hustru Sue Ellen, samt brorsdottern Lucy ( vars far Gary Ewing inte existerar i serien ). Jock blir inte glad eftersom Pamela är dotter till hans ärkerival Willard Barnes ( även kallad Digger ) och syster till Cliff Barnes. Miss Ellie tar emot det unga förälskade paret med öppna armar. Senare smider Jock och J.R onda planer för att krossa romansen. J.R anlitar gårdskarlen på Southfork, Ray Krebbs ( som senare visar sig vara J.R och Bobbys halvbror ) att ta med Pamela till ett ödehus för att lura i Bobby att en otrohetsaffär pågår. Något som Bobby inte köper utan tar med sig Pamela därifrån. Intrigerna startade på en gång med andra ord.

Carmarino
8/22/18, 6:36 PM
#10

Hade för mig att Gary Ewing dök upp i något avsnitt senare i serien, eller var han bara med i Knots Landing (hette den väl)?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
8/22/18, 6:42 PM
#11

#10 Han hade en egen serie..  Ska jag vara ärlig så har jag inte sett ett enda avsnitt av det 🙂 Jag tror inte han var med i Dallas överhuvud taget. Men kanske eftersom jag aldrig såg alla avsnitt..

https://sv.wikipedia.org/wiki/Knots_Landing

Carmarino
8/22/18, 6:47 PM
#12

#11 Tydligen var han med i några avsnitt av Dallas, även om det mest var i Knots Landing han syntes. Såg aldrig Knots Landing, så jag har ingen aning om vad den handlade om.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gary_Ewing


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

papa-bear
8/22/18, 7:09 PM
#13

tittade inte lucy och ray ut från höloftet när bobby och pam gått förbi? lucy framställdes väl som lite lösaktig, eller minns jag fel på bägge funderingarna?

Annons:
[GIKmio]
8/22/18, 7:16 PM
#14

#13 Jo det stämmer. Men senare visade det sig att Jock var far till Ray, ett så kallat oäkta barn då han inte hade något förhållande med modern.. Och Ray blev  halvbror till Lucys far Gary och därmed hennes farbror.

[GIKmio]
4/24/19, 9:50 PM
#15

Ken Kercheval alias Cliff Barnes har avlidit i en ålder av 83 år..

https://www.expressen.se/noje/ken-kercheval-ar-dod-blev-83-ar-gammal/

Tarotstollan
4/28/19, 11:37 PM
#16

Jag såg Dallas från början till slutet. Kommer ihåg att det slutade väldigt konstigt, det var något om en skatt tror jag som de trodde var gömd i botten på en konstgjord sjö som fanns på Soutfolks marker.
Kommer ihåg att det var folk som satt i en eka ute på sjön och sen slutade det.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[ludgopelle]
4/29/19, 12:13 AM
#17

#16 Jag har ett minne av att det var med en demon med i sista avsnittet. 😱 Demonen pratade med J.R, som var full och hade svår ångest.

Upp till toppen
Annons: