Annons:
Etikettersportidrott
Läst 1200 ggr
Carmarino
2018-08-21 16:56

Segeltävling

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På 1970-talet var min bror, min far, en kompis och jag i Italien, eftersom min bror och kompisen skulle delta i en segeltävling på Gardasjön, i Riva del Garda.

Platsen var vald för att den ligger mellan två höga berg och vinden kom punktligt klockan ett på eftermiddagen. Därför skulle seglingarna börja då. Problemet var bara att på seglingstävlingens första dag så ändrades detta, och det blåste inte alls.

Detta fortsatte sedan resten av veckan, så ibland blåste det och ibland blåste det inte alls. Seglarna fick ofta paddla ut till banan, som flyttades allt längre ut för att hitta någonstans där det blåste lite.

En eftermiddag blåste det däremot upp till nästan orkanvindar, och flera av båtarna blev skadade. Vinden lyfte upp dem flera meter i luften, trots att de låg på land och inte hade några segel. När sedan vinden inte bar längre så trillade de ner på marken igen. En båt hamnade till och med på en annan, så den andra båtens mast gick rakt igenom skrovet på den första båten.

På den tiden fanns inga mobiltelefoner, men ryktet spreds snabbt, så alla seglare tog sig ner i hamnen för att försöka rädda sina båtar. En syn som fastnat på min näthinna var när 6-7 personer skulle flytta en av båtarna, men istället för att lyfta den så höll de händerna ovanpå däcket, tryckte båten neråt och förflyttade sig framåt till en plats där det inte blåste lika mycket.

Det var dock väldigt många båtar som hade hål i skroven, och min bror och kompisen blev väldigt populära. De hade nämligen varit förutseende och tagit med sig ett antal rullar kraftig tejp. Så flera av båtarna seglade omkring med "bandage" av tejp de sista dagarna.

Första bilden är tagen innan stormen, och för det mesta var det sådant här väder.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2018-08-21 17:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Ibland svepte dimman in över sjön, och här ser man båtarna på väg in från dagens segling.

Vi brukade bada från slipen där båtarna sattes i sjön, men jag slutade med det när jag en dag simmade förbi lite toalettpapper och andra mindre trevliga saker i vattnet.

Dessutom hittade jag en penna på sjöbotten, som var full av blodigelyngel. Då blev det inte fler simturer där för min del.

På första bilden, till höger, syns ett stort rör. Det var ett avloppsrör som släppte ut helt ofiltrerat avloppsvatten i sjön. En gång såg jag en kille som satt på röret och metade. Hoppas inte det var han som försåg hotellet vi bodde på med fisk. 🤮


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-08-21 17:10
#2

Bilderna är konverterade från diabild, så därför är kvaliteten inte den bästa.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Taggeman
2018-08-21 18:30
#3

#01  Är det du Carmarino som sitter i röd bikini o läser en bok. 👋

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Carmarino
2018-08-21 18:49
#4

#3 Nej, det är en norsk tjej som jag inte minns namnet på. Har för mig att hon var tillsammans med en av de norska killarna som seglade den gula båten i mitten på bilden.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2018-08-21 18:56
#5

#0 Man ser en och annan vida jeans 🙂

Carmarino
2018-08-21 19:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#5 Ja, även jag hade det. Det fanns nog inga andra att få tag i då. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2018-08-23 10:01
#7

På kvällarna så var det dans på ett ställe i närheten av hamnen. Det var en rund byggnad, med dansbanan längst upp utan tak, så musiken strömmade ut över hela hamnområdet. Bl.a. spelades den här låten, och varje gång jag hör den så minns jag känslan av de ljumma kvällarna i Riva del Garda.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-08-23 10:02
#8

Även den här låten påminner mig om kvällarna i Italien.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: