Nostalgi - Övrigt

Sommarminnen

2018-08-21 17:15 #0 av: Carmarino

På somrarna var vi väldigt ofta ute på sjön och fiskade eller bara besökte olika platser längs kusten i Skälderviken. Den här båten hade min far byggt själv, med hjälp av min bror.

Här var vi på besök vid Söftingsgrottan på Kullaberg. Det var vår favoritplats, och vi åkte dit väldigt ofta. Mestadels fick vi vara rätt ensamma där, eftersom det var svårt att ta sig dit annat än sjövägen. Sedan var det rätt spännande att utforska grottan också.

Bilden är omgjord från dia, så kvaliteten är därefter.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-08-21 18:07 #1 av: GIKmio

Kom att tänka på Kullamannen, en barn- och ungdomsserie på TV i slutet av 60-talet.. Skrämmande Skrattar

Det är rofyllt på sommaren ute på sjön.. Men jag var mer landkrabba i min barndom och ungdom.

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2018-08-21 18:34 #2 av: Carmarino

Ja, Kullamannen spelades in i trakterna. Delar av den åtminstone, dock inte just där. Grottan de var inne i låg inte ens i närheten av Kullaberg, utan det var Tykarpsgrottan vid Hässleholm.

Gården däremot ligger på Kullaberg. Den heter Himmelstorpsgården och är inringad på kartan. Söftingsgrottan ligger vid "1:an". Kullens fyr ligger där den högra stjärnan är, ute på spetsen till vänster.

Min bror, kompisen (som min bror seglade med) och jag var ofta ute på sjön. Oftast hade vi kompisens båt, för den var mer robust när det gällde att lägga till vid klippstränder. Fast den läckte rätt mycket, så det gällde att vara snabb med öskaret. Skrattar

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-08-21 18:39 #3 av: Carmarino

Var vi inte på sjön så var vi i sjön. Det blev väldigt mycket badande på somrarna. Så här såg badplatsen ut. Fast i början hade vi en annan brygga, som gick längre ut i vattnet och saknade ledstänger.

En sommar hade vi dykarklubb. Då ritade vi en karta över stranden och rutade in den. Sedan tog vi en ruta om dagen och snorklade runt och kollade vad vi såg i vattnet. Vi noterade allting noggrant i en loggbok, som vi förvarade i en trälåda.

I den hade vi även våra snorklar, cyklop och simfötter. Den var tjusigt dekorerad med namnet på vår dykarklubb (som jag inte minns längre) inbränt med hjälp av solen och ett förstoringsglas. Glad

(Det är inte jag på bilden, ifall någon undrar. Jag fotograferade ju. Tummen upp)

Anmäl
2018-08-21 19:00 #4 av: GIKmio

Jag har bara åkt med buss ner till Helsingborg en gång för snart 30 år sedan. Vi skulle på skolresa till Köpenhamn. Det var strax innan skolavslutningen så den kan ju räknas som ett sommarminne det också Glad

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2018-08-21 19:04 #5 av: Carmarino

Ja, skolresor innan sommarlovet hör absolut till sommarminnena. Glad

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.