Annons:
Etikettleksaker
Läst 1526 ggr
Carmarino
8/22/18, 4:51 PM

Tågbanor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min bror tyckte om att bygga allehanda saker, och då särskilt tågbanor. Så här såg en av dem ut i början av byggnationen.

En rolig sak hände med den en gång. Min bror skulle visa mig när tåget körde, men när det körde in i tunneln (som syns bakom trevåningshuset snett till höger i mitten av bilden) så kom det inte ut igen.

Om jag minns rätt så hade han då byggt ut tunneln så att den var längre än på bilden. Eftersom han trodde att tåget hade spårat ur där inne, så gick han bakom tågbanan för att försöka få ut tåget ur tunneln den vägen.

Det visade sig att tåget mycket riktigt hade spårat ut. Vilket berodde på att det hade kört in i baken på vår ena katt, som hade lagt sig tillrätta och somnat där inne. Han var av den tåliga sorten, så ett litet tåg i baken bekom honom inte. Däremot var det inte helt lätt att få ut honom ur tunneln igen. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
8/22/18, 4:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

"Tågmarodören" syns till höger på bilden, bredvid sin betydligt mindre mamma.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
8/22/18, 5:10 PM
#2

Byggde ni tågbanor som barn, eller gör ni det kanske fortfarande? Visa gärna bilder på dem här i så fall.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
8/22/18, 5:31 PM
#3

Både tågbanor och racingbanor. Minns att både tågen och racerbilarna spårade ur ibland 😃

Carmarino
8/22/18, 5:34 PM
#4

Har du inga bilder på dem? 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
8/22/18, 5:37 PM
#5

#4 Inga bildbevis tyvärr 🙂 När det gäller tågbanor var det inga avancerade med städer, berg och annan modellbyggnad. Min första tågbana vara av märket Brio ( tror jag det hette ) som var av trä som man själv fick förflytta tåg och vagnar med handen längs rälsen.

Carmarino
8/22/18, 5:44 PM
#6

Har för mig att mina brorsbarn också hade sådana tåg. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Farwuq
8/23/18, 7:14 AM
#7

En katt som orsakar tågurspårning? Det var första gången jag hörde något sådant.
😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Carmarino
8/23/18, 9:30 AM
#8

#7 Ja, det hör nog inte till vanligheterna. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Ghosthunter
8/24/18, 7:07 PM
#9

Jag har ett otrevligt minne från mitt Märklin tåg. Jag skulle sälja min lilla bana i Göteborg, i en butik på Karl Johansgatan. Jag parkerade och tänkte att det går snabbt, så jag behöver inte betala parkeringsavgift. Jag fick 600 för tåget och lika mycket i parkeringböter😃

Jag utfärdar samtidigt en varning till alla som inte vill betala parkeringsavgift i Göteborg - gör det, för du får böter direkt! Det är inte första gången som jag tror att jag har kommit undan i den stan!

Nu är jag glad att jag bor i en avgiftsfri värld!😉

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Carmarino
8/24/18, 7:13 PM
#10

Ja, det är dumt att chansa för några kronors (eller tiors) skull. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Ghosthunter
8/24/18, 7:33 PM
#11

Ja, man är ju alltid efterklok……

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Farwuq
8/27/18, 7:52 AM
#12

Spöket, skaffa falska registreringsskyltar.
 👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Tarotstollan
8/28/18, 1:29 AM
#13

#0. Bästa katthistorien jag hört på länge!😂

Hade en killkompis när jag var i 6-7 årsåldern och han hade en elektrisk tågbana och den gillade jag att leka med. Han tyckte jag var tråkig och ville att vi skulle gå ut och leka med hunden istället..😃

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Carmarino
8/28/18, 10:43 AM
#14

#13 Det var en mycket speciell katt, så det finns många historier om honom. 🙂

Din kompis kunde ju leka med tågbanan när han ville så för honom var det väl inte lika spännande som hunden. Men där ser man hur olika det kan vara. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[ludgopelle]
11/11/18, 7:17 PM
#15

0# Vad fint, verkligen roligt att se. Jag känner igen många av husen på bilden. Jag byggde likadana hus till min märklin järnvägs anläggning.😊

Carmarino
11/12/18, 4:40 AM
#16

Ja, det fanns nog inte lika många husmodeller på den tiden, så alla fick ha likadana. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Farwuq
11/12/18, 5:43 PM
#17

Var det som "miljonprojektet"? 🤪

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Carmarino
11/12/18, 5:52 PM
#18

#17 Ja, det var ju på 60-talet, så det bör det ha varit. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[ludgopelle]
11/12/18, 8:08 PM
#19

#18 Jag byggde min modelljärnväg ca 20 år senare. Omkring år 1987. Många av hus modellerna var då fortfarande oförändrade. 😊

[ludgopelle]
11/13/18, 10:08 AM
#20

#7 Det är det som kallas för "katastrof" 🐱😆

Annons:
Carmarino
11/13/18, 10:25 AM
#21

#20 Ja, eller "kattastrof". 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Farwuq
11/13/18, 3:34 PM
#22

🤪

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Ghosthunter
11/13/18, 6:09 PM
#23

#21 Haha😁

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Ludgor]
4/11/20, 4:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

#2 Jag har tyvärr ingen plats att bygga upp min gamla märklin järnväg från barndomen. Istället har jag satsat på att bygga ett mindre landskap för tennfigurer. Här är några av figurerna som jag gjutit och målat. Dessa ska placeras ut i landskapet, som är 110×45 cm. Jag använder mig av Prince August gamla nostalgiska tenngjutningsformar.😊

Carmarino
4/11/20, 7:03 PM
#25

#24 Jättefina figurer Ludgor. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Ludgor]
4/11/20, 7:57 PM
#26

#25 Tack Carmarino Jag har fortfarande kvar färgburkar från 1980-talet, som går att använda. På den tiden brukade jag måla pyttesmå plstgubbar och hus till min modelljärnväg. Jag har kvar märklin järnvägen och allt tillbehör. Det ligger nerpackat i mina föräldrars källare.

[Hayabusa]
4/12/20, 9:42 AM
#27

Dessa TV-program var kul att följa:

https://www.svtplay.se/den-stora-modelljarnvagskampen

Annons:
Carmarino
4/12/20, 11:14 AM
#28

#26 Vet hur det är. Vissa leksaker kan man inte göra sig av med. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
4/12/20, 11:15 AM
#29

#27 Dem såg inte jag, men så är jag inte heller lika stor modelljärnvägsfantast som min bror. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Ludgor]
5/2/20, 12:48 PM
#30

Minns att jag hade ett batteridrivet leksaks tåg. Det fanns ett litet hål i loket, där man fyllde på symaskins olja. Sedan rök det ur skorstenen under färd. Jag har kvar loket någonstans i gömmorna.😊 Räls, vagnar och perrongen är borta sedan länge. Kanske någon mer här, som minns denna leksak från tidigt 1980 - tal ?

Carmarino
5/2/20, 1:01 PM
#31

#30 Kan inte minnas att jag sett något sådant tåg. Däremot vet jag att min bror hade någon vätska som han droppade i antingen loken eller hustaken, för att det skulle ryka ur skorstenarna. Kommer dock inte ihåg vad som krävdes för att det skulle börja ryka. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Ludgor]
5/2/20, 2:30 PM
#32

#31 Jag googlade "rökvätska modelljärnväg" för jag kände inte till sådan vätska. Ja, det finns speciell rökvätska till modelljärnväg. Jag prövade aldrig sådan till min märklin modelljärnväg, Som jag byggde, omkring år 1987.

Carmarino
5/2/20, 2:31 PM
#33

#32 Då var det nog sådan han använde. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Ludgor]
5/2/20, 3:00 PM
#34

Jag säger som Stig - Helmer…. "Det är ingen lek, det är faktiskt en väldigt stimulerande hobby" 😂

Annons:
Carmarino
5/2/20, 4:02 PM
#35

😃

Ja verkligen. För min bror blev det dessutom hans yrke så småningom. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Ludgor]
5/2/20, 5:34 PM
#36

Det måste vara kul att jobba inom den branchen, kan jag tro. Speciellt om man har ett brinnande intresse för modellbygge.😊

Carmarino
5/2/20, 5:35 PM
#37

Ja, han hamnade verkligen rätt till slut - men det dröjde rätt länge. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Ludgor]
5/2/20, 8:29 PM
#38

#27 Tack för tipset Hayabusa, om dessa intressanta program. I dag såg jag det första avsnittet. Verkligen fantastiska banor dom bygger.😊

Upp till toppen
Annons: