Annons:
Etikettersportidrott
Läst 2008 ggr
[GIKmio]
2018-08-22 17:15

Tipsextra 1969-95 (SVT)

Dom klassiska och nostalgiska lördagseftermiddagarna var vigda åt fotbollsmagasinet Tipsextra på SVT. Premiärprogrammet sändes 29 november 1969 och programmet gick i graven 18 mars 1995. Även om det stora fokuset var på den aktuella omgången i engelska ligan i fotboll så visades även trav och lotto. Tipsextra blev väldigt populärt eftersom den sändes under vinterhalvåret då den svenska fotbollssäsongen låg nere. Programmet ökade också intresset för engelsk fotboll i Sverige. Det man kommer ihåg var "plinget i rutan" varje gång det blev mål i någon av dom andra matcherna under sändningen av veckans huvudmatch. 

Mer information om hur programmet blev till och annat intressant: 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tipsextra

Annons:
Carmarino
2018-08-22 17:18
#1

Var (och är) inte särskilt fotbollsintresserad, så Tipsextra såg jag aldrig. ☺️


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2018-08-22 17:26
#2

Det man ska komma ihåg är att från Tipsextra begynnelse och en bra bit in på 80-talet så fanns det inte ens text-tv. Följde man ett idrottslag och ville ha koll på resultat så gällde det  att hänga med i direktsändningarna eller att inte missa nästa sändning av sportnyheterna. Idag följer man fotbollen i mobilappar var man än befinner sig. Ett program som Tipsextra är idag inte lika viktigt.

Carmarino
2018-08-22 17:28
#3

Ja, det var inte lika lätt att följa med i idrottshändelserna på den tiden.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Ghosthunter
2018-08-22 17:58
#4

Åh, det tittade jag på nästan varje Lördag på den tiden när jag spelade på stryktipset varje vecka. Då brukade jag använda tipskupongen att skriva ned varje mål på, så att jag inte missade något..hehe…PLING…Arsenal - Watford 2 - 1😁

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Carmarino
2018-08-22 18:03
#5

Det var det många som gjorde. Nu kan man ju se matcherna på telefonen om man vill. Fast det blir ju inte riktigt samma sak som att se dem på tv. Å andra sidan var tv-apparaterna inte så stora förr i tiden, så det var väl ungefär som att titta på dem på en vanlig datorskärm numera. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Ghosthunter
2018-08-22 18:29
#6

Eller göra som jag…sluta att titta på fotboll😁 numera är jag inte så intresserad av fotboll längre.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
[GIKmio]
2018-08-22 18:32
#7

En annan sak man minns ( det var vissa länkproblem förr ) innan avspark, Nu ska vi se om vi har kontakt med London 🙂 Tipsextra sändes för övrigt från Göteborg men man hade kommentatorer som reste över till England och kommenterade på plats. Bosse Hansson och Staffan Lindeborg ( klippet i #0 ) minns man. Andra som mer kan kallas göteborgsikoner i programmet var Ingvar Oldsberg och Jan Jingryd..

Carmarino
2018-08-22 18:36
#8

#6 Har inte ens börjat titta. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-08-22 18:39
#9

#7 Har för mig att min far brukade titta. Han spelade själv fotboll i sin ungdom, så han var förmodligen fortfarande intresserad. Tror han slutade spela ungefär när min bror föddes, men jag vet inte säkert. Han kan ha fortsatt ett tag till.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-08-22 19:01
#10

Jag tittade inte minst å den tiden travet kom med på ett hörn. Idag är det jätteproduktion med trav på TV, med en fem-sex kommentatorer och experter. På den tiden var den Thomas Simson som skötte det tillsammans med en kameraman. Var man på travbanan innan tävlingarna kunde man möta Simson en kvart före första loppet lugnt promenerande över stallbacken.

Thomas Simson  var även rutinerad programledare i studion. Med tiden hoppade han sportjournalistiken av och kom in på den kristna banan. Han skriver sånger och psalmer och har lett några TV-andakter. Så kan det gå…

[GIKmio]
2018-08-22 19:07
#11

#10 Jag var grinig för att fotbollen inte kom igång med andra halvlek på grund av travet och farsan var grinig för att inte första halvlek i fotbollen kunde ta slut så han fick se trav och V65.. 😃

[Göstage]
2018-08-22 19:12
#12

#11 Därvar jag nog mer på din fars linje, men visst gillade jag fotbollen också!

Upp till toppen
Annons: