Annons:
Etikettmusik
Läst 4433 ggr
Carmarino
2018-08-23 16:33

Harpo och Ted Gärdestad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sommaren 1975 turnerade Harpo och Ted Gärdestad tillsammans. Vilken lycka för mig att få se två av mina idoler samtidigt.  Såg dem faktiskt flera gånger den sommaren, men hade inte kameran med mig varje gång. Det här fotot tog min bror åt mig, eftersom han hade en mycket bättre kamera än jag.

Bandet som spelade var Harpos Banana Band och på fotot syns även basisten Roland Hermin. Bakom trummorna gömde sig Erik Romantschicz.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2018-08-23 16:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Gitarristen i bandet var Finn Sjöberg. Han spelade senare med ABBA. Eftersom han var med på deras turné i Australien så syns han även i filmen ABBA - The Movie (t.ex. ca 20:50-21:10).


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2018-08-23 16:41
#2

Åh vilka minnen de väcker.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
2018-08-23 16:48
#3

#2 Ja, verkligen. 🙂

Här är en av låtarna de sjöng tillsammans.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-08-23 17:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Ja, han har förändrats, men det stämmer inte att han lämnade rampljuset efter olyckan. Det var förvisso några år när han inte var ute och spelade, utan ägnade sig åt att läka "kropp och själ", men numera spelar han lite då och då i Tyskland, där han fortfarande är väldigt populär. Resten av tiden ägnar han åt sin gård och sina hästar.

För några år sedan var han ute på en miniturné, där han sjöng sina låtar och berättade om sitt liv. Då fick jag hans autograf - igen. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2018-08-23 17:29
#6

Det var en rejäl smäll som Harpo åkte på.. Men har varit med i TV ett flertal gånger sedan olyckan. Jag  såg honom på TV om det inte var i år så var det ifjol.

Annons:
Carmarino
2018-08-23 17:41
#7

Ja, han satt ju i sulkyn bakom hästen, och den sparkade honom rakt i ansiktet med full kraft. Det var helt otroligt att han överlevde. Läkarna fick lappa ihop ansiktet så gott de kunde, med hjälp av ett fotografi, för att se hur han såg ut.

De lyckades ju inte riktigt återställa hans utseende, men hans fru sa i en intervju att med tanke på hur han såg ut efter sparken, så var det otroligt att de lyckats så bra som de faktiskt gjorde.

Hästen gjorde han sig inte av med heller, såvitt jag minns. Numera har han en hel del travhästar, som han tränar själv. Rätt strongt med tanke på att han är blind på ena ögat. Plus att han ju inte är någon ungdom längre (fyllde 68 år i april).

Han var med i programmet Lyckliga gatan i januari 2015.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-08-23 17:44
#8

För dem som inte vet det så är det Annifrid Lyngstad och Lena Ericsson som körar på Moviestar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-08-23 17:51
#9

Den svenska versionen av Moviestar hör man inte så ofta.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 2023-05-22 11:34 av Carmarino
[GIKmio]
2018-08-23 17:56
#10

Harpo var med i dokumentären Hitlåtens historia 13 september 2017. En dokumentär som handlade om Moviestar och hur den kom till..

Carmarino
2018-08-23 18:02
#11

Ja, just det. Det programmet hade jag glömt. 👍

Synd att det inte visas på SVT Play längre, eller i Öppet Arkiv.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-08-24 11:42
#12

Tråden handlar ju faktiskt om både Harpo och Ted, så här kommer en av mina favoriter med Ted. Låten finns i en längre version här (inte live dock).

Det är lätt att glömma att Ted var en hejare på dragspel också, inte bara gitarr och piano.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-08-24 11:44
#13

Självfallet måste jag ju ta med den ultimata nostalgilåten framför alla - åtminstone för mig.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
MonicaLagerquist
2018-08-24 11:46
#14

När min svärfar begravdes så var vi och tittade vid Teds grav.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
2018-08-24 11:50
#15

Var är han begravd?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2018-08-24 11:56
#16

#15

Silverdals griftegård Sollentuna

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
2018-08-24 11:59
#17

#16 Det ser ut att vara en vacker plats. Har för mig att brodern Kenneth också är begravd där. Vet du om det stämmer?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2020-03-15 10:21
#19

Love, You're Makin' All The Fools med Ted Gärdestad var en ny bekantskap för mig när jag råkade "snubbla över den" på Youtube. Kan inte minnas att jag har hört den tidigare, men tycker den är en av hans bästa. Den var tydligen med på Teds engelska skiva Blue Virgin Isles, och den har inte jag. Videon är "återanvänd" från Angela-videon, men med en hel del avsnitt som inte var med där.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2022-05-21 12:22
#20

Lyssnade på P4 Plus som vanligt och idag sändes en repris av Svensktoppen från den 16 december 1979. Till min förvåning fick jag då höra en låt av Harpo som jag inte kan minnas att jag någonsin hört tidigare, nämligen "På en blåbärsås". Det är hans svenska version av Blueberry Hill och den finns med på hans album "Råck änd råll rätt å slätt" - som jag inte heller hade en aning om existerade.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Fornöga
2023-02-05 08:03
#21

Harpo i en färsk intervju.


Re:tired.

För Expressen berättar artisten och hästuppfödaren om vänskapen med Ted Gärdestad och Benjamin Ingrosso, om sorgen efter sina föräldrar, drömkontraktet – och när han var nära att dö.
Carmarino
2023-02-05 08:37
#22

#21: Tack för länken. Intressant att läsa.

Hade för mig att han fick golfklubban i huvudet något år tidigare, men mitt minne är ju inte det bästa. 🙂

En oerhört sympatisk och ödmjuk man.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2023-04-21 20:37
#23

Harpo är aktuell med ett skivsläpp idag tillsammans med glamrockarna Velvet Insane, som han även skall turnera med.


Re:tired.

Carmarino
2023-04-22 03:56
#24

#23: Kul. Även om man tror att han bara "lever på gamla meriter", så är han väldigt intresserad av ny musik och hjälper gärna nya musiker lite "i skymundan".


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2023-04-22 07:15
#25

#24 Jag såg en direktsänd intervju med honom på travkanalen igår när en häst som han äger kvalade in till finalen av ett stort lopp. Han fick då utrymme att prata om sin musikkarriär, och det var så jag fick nys om hans satsning med den här gruppen. "Sunglasses" är väl ingen av hans mest minnesvärda låtar, men lite trallvänlig sommarpop som säkert kommer att skapa trivsam stämning dit de kommer på turné i sommar.


Re:tired.

Carmarino
2023-04-22 09:59
#26

#25: Ja, den låter som en rätt typisk "sommardänga". Han största passion är nog ändå hästarna. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2023-05-10 14:03
#27

Filmen "Ted- För kärlekens skull" visas på TV4 21.30 på fredag.


Re:tired.

Annons:
Carmarino
2023-05-10 14:16
#28

#27: Den är bra, fast det tar lite tid innan man fattar vilka personerna han träffar är. De presenteras ju inte direkt, så när han och Kenneth träffade Björn och Benny så tog det lång tid innan jag fattade att det var dem. De är inte direkt porträttlika. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Mandra
2023-05-17 11:46
#29

Tusen tack för denna tråd. Också mina favoriter. :)

Harpo åker varje år till Tyskland på turne, så han är igång fortfarande.

Mandra
2023-05-17 11:51
#30

Han var ju med i Så mycket bättre 2021. Här tolkar han en av Melissa Horns låtar.

Mandra
2023-05-17 11:56
#31

Och här tolkar han en av Andreas Mattsons (fd Popsicle) låtar; Sunkissed.

Ändrat länken till videon, eftersom den tidigare länken gick till en spellista.

  • Redigerat 2023-05-17 11:59 av Mandra
  • Redigerat 2023-05-17 14:49 av Carmarino
Carmarino
2023-05-17 12:05
#32

Ja, han är rätt aktiv. Han var ju med i Benjamins för något (några?) år sedan, och ska även vara med i år. Tror det var i sista programmet han dyker upp. Han är väldigt imponerad av Benjamin (Ingrosso alltså) och tycker han påminner lite om Ted Gärdestad när det gäller musikaliteten.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2023-05-17 12:07
#33

Kom precis på att jag såg en video på YouTube om Ted Gärdestad. Till min stora förvåning dök bilden i #0 upp där. Kan inte påminna mig om att min bror gett tillstånd till det. Får nog leta upp den på datorn och skriva till den som lagt upp den. Det går inte att göra det på TV:n nämligen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Mandra
2023-05-22 10:27
#34
An excellent documentation of recording Moviestar by Harpo. Thanks to Swedish TV (SVT) for their site "open archive".
Annons:
Carmarino
2023-05-22 11:29
#35

#34: En klassiker. Roligt att se Roland Hermin på bas. Han var nämligen inte med på skivan senare. Också kul att se Hasse Breitholz från Landslaget (och senare far till Daniel Breitholz). Vad jag vet var inte heller han med på skivan.

Annifrid Lyngstad och Lena Ericsson körade och enligt Harpo fick de bara vanligt "bakgrundskörsgage". Lite märkligt eftersom Frida ju redan hade varit med i ABBA i flera år då.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2023-05-25 12:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Hittade min gamla pärm från den tiden jag hade Banana Band Fan-Club. Vi var hela 12 medlemmar som mest. 😁


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2023-05-25 12:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

De första medlemmarna fick ett lite finare medlemskort.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2023-05-25 12:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Det kortet var dock rätt jobbigt och tidsödande att göra, så resten av medlemmarna fick ett lite enklare medlemskort.

(Hade förberett ytterligare tre kort, nämligen nummer 13, 14 och 15.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 2023-05-25 12:01 av Carmarino
GikMio
2023-05-25 14:32
#39

Jag hade en större relation till Ted Gärdestad. Han var en strålande bollbegåvning i sin ungdom. Lika bra om inte bättre än Björn Borg i tennis ett tag. Minns när tidningarna skrev om hans död. Han led av schizofreni som är en hemsk sjukdom. Han valde att ställa sig framför tåget. Om det nu var hans beslut eller dom inre rösterna i hans huvud som befallde det. Mycket tragiskt

Carmarino
2023-05-25 16:13
#40

#39: Om man ska tro filmen om honom så verkar det ha varit de inre rösterna som låg bakom.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

GikMio
2023-05-25 16:31
#41

Ted Gärdestad vann även Melodifestivalen 1979 och fick då åka till Israel och tävla för Sverige i ESC. En av dom mest uppmärksammade melodifestivalerna genom tiderna sett till startfältet med Magnus Uggla, Py Bäckman, Tomas Ledin, Adolphson och Falk mfl.

Annons:
Carmarino
2023-06-08 10:51
#42

I kväll är Harpo med i programmet Benjamin's på TV4 (klockan 20.00). Han har varit med i en tidigare säsong, men i årets säsongavslutning har de tydligen samlat ihop en hel del personer som gäster. Det är både sådana som varit med tidigare och sådana som gästar för första gången. Deltagarna är:
Björn Ulvaeus, Emma Wiklund, Edward af Sillén, Norlie & KKV, Parisa Amiri, kocken Thomas Sjögren och Harpo.

Programmet kan även ses på TV4 Play (fast just nu verkar det inte fungera; kanske det inte publiceras förrän programmet har sänts).
https://www.tv4play.se/program/benjamins/del-8-s%C3%A4song-3/13805835


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Säsongsavslutning. Benjamin bjuder in till det allra sista avsnittet av Benjamins någonsin. Gästerna avlöser varandra och vi möter både nya och gamla ansikten i köket. Sedan blir det världspremiär för Björn och Benjamins låt.
  • Redigerat 2023-06-08 10:52 av Carmarino
Mandra
2023-06-08 11:32
#43

#42: jodå, det har publicerats på play, jag har redan sett det.

Carmarino
2023-06-08 11:57
#44

#43: Då publicerades det nog efter jag lagt in länken. Fick bara upp en svart ruta nämligen, men nu kan jag också se programmet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Mandra
2023-06-08 12:09
#45

#44: kl 02.00 på nätterna publicerar de alla program.

Carmarino
2023-06-08 13:46
#46

#45: Skumt att jag bara fick en svart ruta då. 🤔


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Mandra
2023-06-08 15:36
#47

#46: nja om programmet inte är publicerat än går det inte ens att trycka på det.
går det att trycka men blir svart, är det inte fel på programmet, utan på hela kanalen…man får starta om den…händer mig också ibland.

Carmarino
2023-06-08 19:53
#48

#47: Ja, något skumt var det. Det stod "spelas nu" trots att jag inte såg någonting.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Upp till toppen
Annons: