Litteratur; böcker, tidningar och serietidningar

Era Astrid Lindgren-favoriter?

2018-08-24 20:46 #0 av: GIKmio

Min stora favorit är Vi på Saltkråkan.. TV-serien om  Saltkråkan spelades in 1963 på två öar som ligger intill varandra i Stockholms skärgård, Norröra och Söderöra.. Vilka är era favoriter?

Sajtvärd för Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2018-08-24 20:50 #1 av: Tjeja

Pippi Långstrump är och kommer alltid förbli mina Astridfavorit, men nästan alla de andra figurerna och sagorna ligger inte långt bakom! 

Kan snarare räkna upp på ett finger de jag inte är lika förtjust i. Karlsson på taket gillade jag aldrig som barn! Så klart! Skrattar Alla andra är underbara på sina olika vis! Hjärta

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anmäl
2018-08-24 20:56 #2 av: Magi-cat

Mio, min Mio. StjärnorGlad

Hjärta "Det enda värdiga och anständiga sättet att stoppa asylansökningar är att stoppa krigen." (Wisti)

Anmäl
2018-08-24 20:58 #3 av: Caeli

Helt klart Saltkråkan och speciellt Tjorven!😀

10% av livet är underbart, 10% är svårt, 80% är vad du själv gör det till.
Anmäl
2018-08-24 21:00 #4 av: Calcifer

Saltkråkan, Ronja och Mio min Mio.

Enda jag aldrig kunnat med var Karlsson på Taket. Avskydde den och gör fortfarande.

"I think the problem with people like this is that
they're so stupid they have no idea how stupid they are."

Anmäl
2018-08-24 21:01 #5 av: GIKmio

#1 Pippi visas på barnkanalen på SVT.. Det är klart att jag gillar Pippi och Emil också,  men Saltkråkan har ändå satt några nostalgiska spår i mig.. - farbror Melker, vet du vad ? och -farbror Melker, varför badar du alltid med kläderna på? Skrattar

Sajtvärd för Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2018-08-24 21:08 #6 av: VoxBauers

Alla och allt!

www.voxbauers.weebly.com                                                                  www.cornishrex.se

Anmäl
2018-08-24 21:15 #7 av: Wonnalesan

Bröderna Lejonhjärta. Men det har speciella skäl. Min son var en kopia på Skorpan och jag förlorade honom nästan, så jag gråter alltid då jag ser den!

Gillar inte heller Karlsson på taket, en elak typ! Mvh/WL

Anmäl
2018-08-24 21:16 #8 av: Calcifer

Var inte så vidare förtjust i Bröderna Lejonhjärta heller. Jag såg den bara några få gånger som barn och minns bara hur ledsen jag blev. Försökte se om som vuxen men nä.

Anmäl
2018-08-24 21:36 #9 av: Tarotstollan

Måste säga Pippi. Det var inte förrän jag blev tonåring som jag läste de flesta av hennes andra böcker och då ser man ju på dem på ett helt annat sätt.
Vissa av böckerna var bättre än filmerna och tvärtom. Med böcker får man fantisera själv, med filmer ser man det de vill att man skall se.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anmäl
2018-08-24 21:39 #10 av: GIKmio

#7 #8 Björn Isfält ( 1942-97 ) som gjorde musiken till filmen Änglagård  gjorde även musiken till Bröderna Lejonhjärta.. Jag föll mer för filmmusiken än för själva filmen.. Fy tusan vad vackert Isfält fick till det..

2018-08-24 21:46 #11 av: Dioramabyggare

Ronja Rövardotter.

Anmäl
2018-08-24 22:40 #12 av: Ess1

Rasmus på luffen är min favorit. Mycket misär och elände, men till slut en solskenshistoria.

"Ta Gunnar, han är bäst! Han har rakt hår, men annars är han bra." 

Eller när Martina säger: "En med rakt och rufsigt hår, eller ingen alls. Det är vad vi alltid har sagt, Oskar och jag."

Ronja Rövardotter, Bröderna Lejonhjärta, Emil och Pippi tycker jag också väldigt mycket om. Men de animerade Pippi-filmerna ger jag inte mycket för.

Anmäl
2018-08-25 07:35 #13 av: Wonnalesan

Ja musiken i Bröderna lejonhjärta är suverän! Så vacker och känslig,brödernas stora kärlek till varandra så fint skildrat.

En del av filmerna går att se bara för naturfotona är så vackra. Pippi är väl alltid Pippi i våra hjärtan.

Saltkråkan sådana drömsomrar som faktiskt fanns på 50-60- 70 talet, då semester var Svenska somrar.

Kajsa kavat är söt också, ja man kan hitta nya saker i alla filmerna. Rasmus på luffen såg jag om i somras, så fina filmer och musiken i alla filmerna är strålande. Bullerbybarnen är sommarnostalgi för oss 40 talister! Emil har väl sina fullträffar också,-du och jag Alfred-. Astrid var en stor barnavän och förebild för oss som arbetat med barn hela livet....Mvh/WL

Anmäl
2018-08-25 08:39 #14 av: GIKmio

Har ni tänkt på att lillebror i Karlsson på taket och Skorpan i bröderna Lejonhjärta är samma gosse? En barnskådespelare som sedan försvann..

Anmäl
2018-08-25 09:13 #15 av: Maria

Saltkråkan, Mio min Mio, Rasmus på luffen gillar jag med det är många av Astrid Lindgrens karaktärer som jag inte gillar alls.

/Maria

Anmäl
2018-08-25 11:21 #16 av: Calcifer

#14 Nog aldrig gjort den kopplingen men Lejonhjärta såg jag som sagt bara några gånger och Karlsson såg jag aldrig allt av så inte så konstigt.

Mer kul att det inte är fören som vuxen jag insett att Christopher Bale och Sir Christopher Lee båda är med i Mio min Mio. Men den såg jag bara 2-3 gånger innan jag ens fyllt 10 och sen inte fören något år sedan så är kanske inte så konstigt.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.