Annons:
Etiketterlitteraturböckertidningarserietidningar
Läst 931 ggr
[GIKmio]
8/24/18, 8:46 PM

Era Astrid Lindgren-favoriter?

Min stora favorit är Vi på Saltkråkan.. TV-serien om  Saltkråkan spelades in 1963 på två öar som ligger intill varandra i Stockholms skärgård, Norröra och Söderöra.. Vilka är era favoriter?

Annons:
Tjeja
8/24/18, 8:50 PM
#1

Pippi Långstrump är och kommer alltid förbli mina Astridfavorit, men nästan alla de andra figurerna och sagorna ligger inte långt bakom! 

Kan snarare räkna upp på ett finger de jag inte är lika förtjust i. Karlsson på taket gillade jag aldrig som barn! Så klart! 😃 Alla andra är underbara på sina olika vis! ❤️

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Magi-cat
8/24/18, 8:56 PM
#2

Mio, min Mio. ✨🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Caeli
8/24/18, 8:58 PM
#3

Helt klart Saltkråkan och speciellt Tjorven!😀

Calcifer
8/24/18, 9:00 PM
#4

Saltkråkan, Ronja och Mio min Mio.

Enda jag aldrig kunnat med var Karlsson på Taket. Avskydde den och gör fortfarande.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[GIKmio]
8/24/18, 9:01 PM
#5

#1 Pippi visas på barnkanalen på SVT.. Det är klart att jag gillar Pippi och Emil också,  men Saltkråkan har ändå satt några nostalgiska spår i mig.. - farbror Melker, vet du vad ? och -farbror Melker, varför badar du alltid med kläderna på? 😃

Vixxen
8/24/18, 9:08 PM
#6

Alla och allt!

Annons:
Lussan20
8/24/18, 9:15 PM
#7

Bröderna Lejonhjärta. Men det har speciella skäl. Min son var en kopia på Skorpan och jag förlorade honom nästan, så jag gråter alltid då jag ser den!

Gillar inte heller Karlsson på taket, en elak typ! Mvh/WL

Calcifer
8/24/18, 9:16 PM
#8

Var inte så vidare förtjust i Bröderna Lejonhjärta heller. Jag såg den bara några få gånger som barn och minns bara hur ledsen jag blev. Försökte se om som vuxen men nä.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Tarotstollan
8/24/18, 9:36 PM
#9

Måste säga Pippi. Det var inte förrän jag blev tonåring som jag läste de flesta av hennes andra böcker och då ser man ju på dem på ett helt annat sätt.
Vissa av böckerna var bättre än filmerna och tvärtom. Med böcker får man fantisera själv, med filmer ser man det de vill att man skall se.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[GIKmio]
8/24/18, 9:39 PM
#10

 #7 #8 Björn Isfält ( 1942-97 ) som gjorde musiken till filmen Änglagård  gjorde även musiken till Bröderna Lejonhjärta.. Jag föll mer för filmmusiken än för själva filmen.. Fy tusan vad vackert Isfält fick till det..

Dioramabyggare
8/24/18, 9:46 PM
#11

Ronja Rövardotter.

Ess1
8/24/18, 10:40 PM
#12

Rasmus på luffen är min favorit. Mycket misär och elände, men till slut en solskenshistoria.

"Ta Gunnar, han är bäst! Han har rakt hår, men annars är han bra." 

Eller när Martina säger: "En med rakt och rufsigt hår, eller ingen alls. Det är vad vi alltid har sagt, Oskar och jag."

Ronja Rövardotter, Bröderna Lejonhjärta, Emil och Pippi tycker jag också väldigt mycket om. Men de animerade Pippi-filmerna ger jag inte mycket för.

Lussan20
8/25/18, 7:35 AM
#13

Ja musiken i Bröderna lejonhjärta är suverän! Så vacker och känslig,brödernas stora kärlek till varandra så fint skildrat.

En del av filmerna går att se bara för naturfotona är så vackra. Pippi är väl alltid Pippi i våra hjärtan.

Saltkråkan sådana drömsomrar som faktiskt fanns på 50-60- 70 talet, då semester var Svenska somrar.

Kajsa kavat är söt också, ja man kan hitta nya saker i alla filmerna. Rasmus på luffen såg jag om i somras, så fina filmer och musiken i alla filmerna är strålande. Bullerbybarnen är sommarnostalgi för oss 40 talister! Emil har väl sina fullträffar också,-du och jag Alfred-. Astrid var en stor barnavän och förebild för oss som arbetat med barn hela livet….Mvh/WL

Annons:
[GIKmio]
8/25/18, 8:39 AM
#14

Har ni tänkt på att lillebror i Karlsson på taket och Skorpan i bröderna Lejonhjärta är samma gosse? En barnskådespelare som sedan försvann..

Maria
8/25/18, 9:13 AM
#15

Saltkråkan, Mio min Mio, Rasmus på luffen gillar jag med det är många av Astrid Lindgrens karaktärer som jag inte gillar alls.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Calcifer
8/25/18, 11:21 AM
#16

#14 Nog aldrig gjort den kopplingen men Lejonhjärta såg jag som sagt bara några gånger och Karlsson såg jag aldrig allt av så inte så konstigt.

Mer kul att det inte är fören som vuxen jag insett att Christopher Bale och Sir Christopher Lee båda är med i Mio min Mio. Men den såg jag bara 2-3 gånger innan jag ens fyllt 10 och sen inte fören något år sedan så är kanske inte så konstigt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Carmarino
8/25/18, 12:17 PM
#17

Läste nästan bara Pippi Långstrump som barn, och sedan läste jag även Emil i Lönneberga. Gillade även serien/filmerna. Saltkråkanfilmerna var också favoriter. Mio min Mio har jag läst, men jag är osäker på om jag har sett hela filmen. Delar av den har jag sett i alla fall. Tyckte boken var rätt bra, men sorglig och lite otäck.

Håller med Ess1 om att de tecknade pippifilmerna inte är bra. De stämmer inte alls överens med min bild av Pippi, eftersom jag växte upp med teckningarna från böckerna.

#5 Pippiprogrammen finns även i Öppet arkiv.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
8/30/21, 4:30 PM
#18

På SVT Play finns en del program med Pippi Långstrump.

Här finns 13 halvtimmesavsnitt. Tror det var de som visades på teve.

https://www.svtplay.se/pippi-langstrump

Här är en film på 1,5 timme med Pippi Långstrump. Vet inte om det är en ihopklippning av några av halvtimmesavsnitten. Det verkar inte vara någon nyinspelning i alla fall. Har dock inte sett den så jag är inte säker.

https://www.svtplay.se/video/32255311/har-kommer-pippi-langstrump


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Astrid Lindgrens serie om Pippi Långstrump från 1969.
Fornöga
9/6/22, 8:58 AM
#19

Ronja Rövardotter blir TV-serie.


Re:tired.

Äntligen är det klart vem som får den eftertraktade rollen som Ronja Rövardotter i nytolkningen av Astrid Lindgrens sista stora roman. Närmare 4 000 provspelningar
Fornöga
7/6/23, 1:18 PM
#20

Ingen som har Emil som favorit?

Här får vi veta mer om denne kändis sedan 60 år.


Re:tired.

Nu har vår mest älskade pojklymmel gjort hyss i 60 år. Men vem var han egentligen, den förgrömmade ongen från Lönneberga?
  • Redigerat 7/6/23, 1:21 PM av Fornöga
Annons:
Carmarino
7/6/23, 1:59 PM
#21

#20: Hade många favoriter; däribland Emil. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

GikMio
7/7/23, 1:45 PM
#22

Mästerdetektiven Blomqvist är någon som dykt upp senare. Men som barn ville man inte nämna honom då han var ganska anonym och underskattad.

Fornöga
7/7/23, 2:10 PM
#23

#22 Kalle Blomqvist var en av mina favoriter, de filmerna kom väl när jag åldersmässigt var i rätt mottagargrupp. Även Rasmus och luffaren (första versionen) var en favorit.


Re:tired.

  • Redigerat 7/7/23, 8:57 PM av Carmarino
  • Redigerat 7/7/23, 2:10 PM av Fornöga
GikMio
7/7/23, 2:13 PM
#24

#23 Kalle Blomqvist filmades i svartvitt på 50-talet. Kom väl nyare modernare filmer senare..

Upp till toppen
Annons: