Annons:
Etikettmusik
Läst 2512 ggr
Carmarino
2018-08-25 14:23

The Monkees

När jag var barn var mina stora idoler The Monkees. Både min bror och jag tittade på deras TV-serie och det var katastrof om vi råkade missa något avsnitt. Det hände nog bara en gång, men då var det "gråt och tandagnisslan" länge efteråt.

Min favorit var trummisen, Micky Dolenz, medan de flesta andra småflickor nog föredrog sångaren Davy Jones (död 2012). Övriga medlemmar var gitarristen Michael (Mike) Nesmith och basisten Peter Tork (Torkelson), vars farfar kom från Norge.

Officiell hemsida: https://www.monkees.net/

The Monkees på Youtube: https://www.youtube.com/user/themonkees

Det är Micky Dolenz som sjunger ledmotivet Hey Hey We're the Monkees.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Maria
2018-08-25 14:40
#1

Nu ringde det en liten klocka….😃 Jag kände igen låten och jag undrar vilka år detta var?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
2018-08-25 14:48
#2

TV-serien visades 1966-1968. Efter 1969 har det varit lite si och så med gruppen, men den existerar fortfarande.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
2018-08-25 14:50
#3

Då kanske jag kan ha ett svagt minne. Jag är född 62 och har en äldre bror som såg allt "modernt"😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
2018-08-25 14:58
#4

Den har gått i repris för en del år sedan - i färg. 👍
Tror det var på TV3, men jag tittade bara på några få program. Har inte riktigt samma "vurm" för dem nu som när jag var barn. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Effie
2018-08-25 15:12
#5

Jag älskade också den serien då; också kris och katastrof om jag missade. Min favorit var Mike Nesmith. 

Häromåret var jag i Nashville och det stora countrymusikmuseet där. Och hittade uppgifter om honom - han var den i gänget som var mest seriöst intresserad av musik, om jag förstod det rätt; the Monkees var väl inte direkt seriöst… Det förstod inte jag som liten, men det var kul att se. 

Det hade varit kul att se serien igen…fast jag tror inte jag är lika tokig i dem längre…bara nostalgi.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Carmarino
2018-08-25 15:27
#6

Ja, det stämmer att Mike var den som tog musiken mest seriöst. Han var, om jag minns rätt, också den ende som var musiker från början och han spelade gitarr redan innan han kom med i bandet.

På något gammalt VHS-band har jag ett program om musiken på 60-talet, där det bl.a. finns ett klipp om the Monkees. Där säger Micky något i stil med "att the Monkees blev ett riktigt band som spelade själv var ungefär som om killarna i Starsky And Hutch faktiskt blev poliser".

Det gick en film på tv om hur the Monkees blev till för några år sedan. Vet inte hur sanningsenlig den var, men jag tror att den var hyfsat korrekt åtminstone.

Kan fortfarande höra vilken av killarna det är som sjunger de olika låtarna. Förutom möjligen Peter Tork. Är dock inte säker på om han faktiskt sjunger någon av låtarna. Glad


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[GIKmio]
2018-08-25 15:29
#7

Det var före min tid 😃

Carmarino
2018-08-25 15:33
#8

Ja, långt före din tid. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2018-08-25 15:54
#9

Jag är född 1974 så kanske inte så långt innan 🙂

Carmarino
2018-08-25 15:55
#10

Nej, bara fem år innan de lade ner bandet i dess ursprungliga form. 🙂

Du har förmodligen hört några av deras låtar i alla fall, även om du inte känner igen Theme from the Monkees (låten i början av tråden).


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2018-08-25 16:01
#11

Jo jag känner igen låtarna. Men det låter lite som " att härma ett ett annat band från Liverpool" 😃

Carmarino
2018-08-25 16:17
#12

Ja, de lanserades väl till att börja med som USA's svar på the Beatles. 🙂

Här är ett urval av deras låtar:

Last Train To Clarksville
Sångare: Micky Dolenz

I'm a Believer
Sångare: Micky Dolenz
(Skriven av Neil Diamond.)

Look Out Here Comes Tomorrow
Sångare: Davy Jones
(Skriven av Neil Diamond.)

Sweet Young Thing
Sångare: Mike Nesmith

Steppin' Stone
Sångare: Micky Dolenz

Mary Mary
Sångare: Micky Dolenz

Daydream Believer
Sångare: Davy Jones
(Av någon anledning tar det ca 20 sekunder innan låten börjar.)

Pleasant Valley Sunday
Sångare: Micky Dolenz


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-08-25 16:21
#13

Monkees Screen Tests

Här är bilder från deras "audition" för att bli medlemmar i gruppen och tv-programmet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2018-08-25 16:23
#14

The Monkees E! Hollywood True Story (1999)

En dokumentär om the Monkees.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
2018-08-25 23:25
#15

Jag såg en del av serien men kommer inte ihåg mycket från den, kommer ihåg att de sprang omkring mest hela tiden. Jag var under 10 år när den serien sändes.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
2018-08-26 12:57
#16

Det är ungefär vad jag också minns av den. Var inte heller så gammal då. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Effie
2018-08-26 14:20
#17

Jaa…vad minns jag som var så tokig i serien? Jag minns inledningen, när de sprang på en strand mot vattnet, och vände när vattnet kom in (en mycket försynt våg) och riskerade att göra dem blöta om fötterna. Och jag minns ett avsnitt, där de lovades få spela i ett tv-program…minns inte alla komplikationer, men när de äntligen fick dra igång och spela, så var tiden slut.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Carmarino
2018-08-26 14:29
#18

Då minns du mer än jag. Jag kommer också ihåg inledningen, men inte så mycket mer. Ändå har jag sett snuttar av programmen på youtube. Dessutom kollade jag lite när TV3 visade serien för några år sedan. Fick tyvärr inse att jag inte var fullt lika intresserad nu som när jag var barn. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Farwuq
2018-08-27 07:58
#19

Den serien minns jag mycket väl, jag följde den på TV.
😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Carmarino
2018-10-27 11:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Hittade ett gammalt tidningsurklipp från lördagen den 25 mars 1967. Då sändes första avsnittet av TV-serien på svensk TV, närmare bestämt klockan 16.30 på eftermiddagen. Helsingborgs Dagblad publicerade i samband med det en artikel om The Monkees.

Så här såg TV-tablån ut den dagen.

13.30 Kvintetten som svängde. Sten Broman och Svend Asmussens kvintett. Repris.
14.15 Guds barnbarn. Karl Vennberg. Repris.
14.45 Ordet fritt. Från Speakers Corner. Repris.
15.00 Modiga mindre män. Repris.
15.30 Trollkarlen från Oz. Finlands TV bjuder på denna barnteaterföreställning av den klassiska historien av Lyman Frank Baum. Nordvision.
16.30 Monkees. Se artikel.
17.00 Ishockey-VM. I dag möter Tre kronor det jättestarka ryska ishockeylaget.
19.00 Nyheter och väderlek.
19.15 Estrad. I kväll har värdtrion Lars Ekborg, Margareta Krook och Gunvor Bergkvist en ny gäst, Lars Lind.
20.50 Rösten från andra sidan. Nu börjar det spetsa till sig i det fjärde avsnittet av Francis Durbridges kriminalserie. Tiden lider och det ser mer och mer trassligt ut.
20.30 Ishockey-VM. I kväll kommenterar Bedrup och Forsberg matchen mellan Tjeckoslovakien och Kanada.
21.45 Nyheter som kan bli något försenade på grund av ishockeymatchen.
21.50 Ishockey-VM. Efter nyheterna fortsätter ishockeymatchen mellan Tjeckoslovakien och Kanada.
22.30 Helgonet.
23.20 Midnattsmässa från grekisk ortodoxa katedralen i Helsingfors.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[GIKmio]
2018-10-27 11:49
#21

#20 Perfekt start innan hockeyn..Fram med ölen och chipset 😃

Effie
2018-10-27 16:32
#22

#20…Modiga mindre män!! Minns att jag älskade det programmet oxå..och inte minsta minne av vad det handlade om. Men det är ett sidospår.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Carmarino
2018-10-27 18:54
#23

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Farwuq
2018-11-01 06:55
#24

Det var många programpunkter som jag mindes.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[GIKmio]
2018-11-01 17:08
#25

#22 #23 Lite OT måste man få vara ibland 🙂 Så länge inte andra börjar kommentera så diskussionen förs vidare så huvudämnet glöms bort.

Carmarino
2019-01-10 16:40
#26

Eftersom jag har varit sjuk den senaste tiden så missade jag att lägga upp den här till jul. Nåja, bättre sent än aldrig. Det kommer ju fler jular. 🙂

Det är en tecknad film där The Monkees (troligen bara Mike Nesmith och Micky Dolenz) sjunger The Christmas Song, vanligen kallad "Chestnuts roasting on an open fire".


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-02-22 06:50
#27

Peter Tork avled den 21 februari, 77 år gammal. https://www.svt.se/kultur/the-monkees-medlemmen-peter-tork-dod


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2019-03-17 16:49
#28

Hörde precis den här på P4 Plus, The Girl I Knew Somewhere från 1967. Det är en av de få som Mike Nesmith sjunger på. Fast det är nog mest Micky Dolenz som sjunger faktiskt. Det var dock Mike som skrev låten.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
2019-03-17 17:08
#29

The Monkees 🙂 1967, det känns inte så länge sedan när man kollar TV-tablån i #20. Minns att jag samlade Monkees-bilder där det gick ut på att samla ihop bilder som tillsammans utgjorde en stor bild på bandet. Om jag lyckades få ihop alla? Nej…

Carmarino
2019-03-17 17:09
#30

#29 De bilderna hade jag glömt, men dem samlade jag också på. Har för mig att jag fick ihop hela den stora bilden, men jag är inte helt säker. 🙂

Kan det ha varit dessa?

Här är till och med delar av den stora bilden.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
2019-03-17 17:16
#31

#30 Jag var helt förtvivlad över att jag inte lyckades samla alla bilder 😉

Avdelning: Perspektiv på tillvaron…

Carmarino
2019-03-17 17:18
#32

#31 På den tiden var det en katastrof att inte ha alla bilderna. 😃

Min bror och jag hade en prenumeration på Bildjournalen tillsammans, och ibland medföljde det en "elefantbild", d.v.s. en jättestor poster. Den som föreställde the Monkees lade jag beslag på och satte upp på dörren mellan våra rum. Den täckte nästan hela dörren. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
2019-03-17 17:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

#32 Precis!

 The Monkees färdades som sig bör - med stil😉 Deras Monkeemobile finns/fanns som byggsats också:

Carmarino
2019-03-17 17:43
#34

#33 Den var nog för dyr för oss. Annars hade säkert min bror haft den. Han byggde det mesta han fick tag i. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Hayabusa]
2019-03-18 09:00
#35

#34 Håller han på med modellbygge än idag?

Carmarino
2019-03-18 10:46
#36

#35 Ja, han bygger tågbanor. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
2019-03-18 11:10
#37

#36 Det gillar vi, han har troligen besökt Järnvägsmuseet i Ängelholm?

Carmarino
2019-03-18 11:19
#38

#37 Ja, många gånger. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
2019-03-18 11:21
#39

#38 👍

Carmarino
2019-03-18 11:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Den här tågbanan byggde han när han var i tonåren. Det har nog blivit några tusen banor till sedan dess. Han brukar nämligen riva banorna efter ett tag, och bygga nya. 🙂

Det var för övrigt på andra sidan dörren på bilden, som min Monkees-affisch satt. (För att inte avvika för mycket från trådens ämne.) 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2019-04-20 11:44
#41

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Göstage]
2021-12-10 19:31
#42

Michael Nesmith har avlidit, 78 år gammal.

Michael Nesmith från bandet The Monkees har dött, 78 år gammal, rapporterar BBC.
  • Redigerat 2021-12-10 19:31 av [Göstage]
Carmarino
2021-12-10 20:23
#43

#42: Så tråkigt. Då är det bara Mickey Dolenz kvar av medlemmarna nu. 😪

https://www.expressen.se/noje/the-monkees-sangaren-dod-blev-78-ar-gammal/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Mike Nesmith är död, rapporterar TMZ. Han var sångare och gitarrist i den framgångsrika popgruppen The Monkees. Han blev 78 år gammal.
Upp till toppen
Annons: