Annons:
Etikettertvradio
Läst 995 ggr
[GIKmio]
8/26/18, 10:14 AM

TV-nostalgi: Strömstadpolisen

Gösta Unefäldt var rektor och senare skolchef i Strömstad. När han bestämde sig för att skriva kriminalromaner så hamnade den bohusländska staden i fokus. Den första boken om Strömstadpolisen/ Polisen i Strömstad utkom 1979, Polisen som vägrade svara.

Gustav Jörgenson ( Per Oscarsson ) är polischef i Strömstad. Under sig har han sina närmaste Medarbetare Nils Gryt ( Evert Lindkvist ) och Bo Kronborg ( Alf Nilsson ). I polishuset finns även polisman Evald Larsson ( Stefan Ljungqvist ), en hygglig men lite trög polis som är skicklig på att skjuta pistol. Larsson var den som oftast lyckades leda fram till en lösning i mordgåtorna. TV-serien sändes i fem omgångar: Polisen som vägrade svara ( 1982 ), Polisen som vägrade ge upp ( 1984 ), Polisen som vägrade ta semester ( 1988 ), Polisen och domarmordet ( 1993 ), Polisen och pyromanen ( 1996 )

Annons:
Carmarino
8/26/18, 1:02 PM
#1

En av de roller Per Oscarsson gjorde, där jag tyckte han var bra. Annars hörde han inte direkt till mina favoriter.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
8/26/18, 11:57 PM
#2

En av de bästa deckarna som gjorts i svensk tv tycker jag.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: