Annons:
Etiketterfilmteater
Läst 1960 ggr
[GIKmio]
2018-08-28 17:18

Skräckfilmer vi minns

Vilka filmer i skräckfilmsgenren minns ni och framför allt såg? Psycho, Hajen, Poltergeist, Exorcisten, The Shining, Terror på Elm Street, Alla helgons blodiga natt, Omen, The Thing, Hellraiser, Motorsågsmassakern och Blair Witch Project är en lista på flera kända filmer, men det finns fler nostalgiska skräckfilmer 🙂

Annons:
Honestyisdead
2018-08-28 17:21
#1

Fåglarna, scream

Carmarino
2018-08-28 17:23
#2

Har sett Hajen och Exorcisten, möjligen någon mer som jag har glömt/förträngt. Tycker inte om skräckfilmer, så det kommer inte att bli fler. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2018-08-28 17:28
#3

Blair Witch Project som är yngst i den samling jag lade ut kom i slutet av 90-talet. En inte allt för påkostad film i form av en dokumentär om blairhäxan som fick vissa att tro att den var på riktigt.. Men blev en riktig succé och vissa stunder kuslig minns jag.

Carmarino
2018-08-28 17:33
#4

Har läst om den, men skulle aldrig få för mig att titta på den. 😞


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Emo
2018-08-28 17:40
#5

Flugan och en som jag sett i olika versioner men vad den heter, vet jag inte. Det var människor som blev utbytta. Det var stora pumpliknande saker, som var så skrämmande.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Maria
2018-08-28 17:40
#6

#3 Jag minns när sonen och hans kompisar såg den och de var ganska skärrade😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[GIKmio]
2018-08-28 17:45
#7

Tidernas bästa och mest skräckinjagande filmvinjett?. Alla helgons blodiga natt ( Halloween ) från 1978.. Det kom efterföljare senare. Dom filmerna dröjde det ett bra tag innan jag fick se 😃

JMW
2018-08-28 18:38
#8

En av de bättre jag sett var Hämnd ur det förflutna/The changeling från 1980. Min syster och jag såg den på bio och vi pratade om den i åratal efteråt. Kan rekommendera den.

https://www.imdb.com/title/tt0080516/

#7 Åhh det soundtracket ger mig rysningar.

_Fisken
2018-08-28 19:16
#9

Blair Witch Project rös jag mig igenom i vuxen ålder. Den kröp under skinnet på mig.

[GIKmio]
2018-08-28 19:23
#10

#9 Kuslig på det sättet att man såg inget. Bara hörde konstiga ljud av något närvarande utanför tältet mitt ute i den mörka skogen på natten. Genialt faktiskt..

[GIKmio]
2018-08-28 19:27
#11

Även i Sverige har det gjorts skräckfilm som blivit filmsuccéer, bland annat Damen i Svart ( blandning mellan skräck och thriller ) 1958  och Besökarna från  1988

Tarotstollan
2018-08-28 21:54
#12

Den första skräckfilmen jag kommer ihåg jag såg var " Skräcken i Svarta Lagunen" en svartvit film. Gick som repris på tv nu i somras.
"Skyskrapan brinner" är en favorit jag gärna ser igen.
"Hajen" var hemsk första gången jag såg den på bio, numera reagerar jag mer på musiken än filmen.
Jag har sett Poltergeist, Terror på Elm street, Exorcisten, The shining mm men ärligt talat tror jag att jag missar skräck effekten eftersom jag sitter vid datorn och skriver samtidigt och oftast äter då också.
Det är ju inte desamma att sitta i en biosalong och bara ägna sig åt filmen, som att sitta hemma i soffan.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Maria
2018-08-28 21:58
#13

#12 Ja skräcken i svarta lagunen hade jag glömt. Den såg jag på landet hos grannarna i torpet bredvid. Vi var tvungna att gå genom en liten skog hem och jag var så mörkrädd.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Carmarino
2018-08-29 12:30
#14

Bodde i ett spökhus, granne med en kyrkogård, under nästan hela min uppväxt, men det tyckte jag inte alls var lika obehagligt som att titta på skräckfilm. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2018-08-29 17:10
#15

#14 Därmed dök ytterligare en skräckfilm upp- Jurtjyrkogården 🙂

Carmarino
2018-08-29 17:13
#16

#15 Den har jag inte heller sett. Kyrkogården utanför vårt fönster var en helt vanlig kyrkogård. 😃

Det hände en del "spökerier" i  huset. När vi flyttade dit så var det någon som berättade att för länge sedan var det en man som hade hängt sig på vinden. Om det stämmer har jag fortfarande inte lyckats ta reda på. Jo, att han hängde sig det har jag kollat upp, men jag vet inte var.

Om det var han som spökade, så var han ett snällt spöke. Vi hade aldrig något obehag av honom. Han var lite timid, så han flyttade bara på saker och öppnade dörrar. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2018-08-29 17:17
#17

#16 En av flera romaner av Stephen King som filmatiserats.

Carmarino
2018-08-29 17:19
#18

#17 Jo, jag vet att det är en Stephen King-roman, och jag brukar undvika både böckerna och filmerna. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
2018-08-29 19:37
#19

#14 Min man gick när det var en scen där hälsenorna skärs av när en person satt på sängkanten. En pojke under sängen om jag minns rätt. Så äckligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[GIKmio]
2018-08-29 21:43
#20

Lite kuriosa: Svenska titeln Jurtjyrkogården är en avsiktlig felstavning eftersom originaltiteln är Pet sematary ( heter egentligen pet cemetery på engelska och betyder djurkyrkogård )

Annons:
Lona
2018-08-29 22:29
#21

E.T!😮
Jag vet, det är inte alls en skräckfilm men jag tyckte att den var skitläskig, det var inte förrän som vuxen som jag såg hela (den är fortfarande scary!).😃

Poltergeist, med "myrornas krig" på TVn. Det läskiga där var att jag egentligen inte fick se den för mamma men gjorde det i alla fall - och sen vågade jag inte somna. Jag kunde ju inte berätta för min mamma att jag hade tjuvtittat, dilemma!

Blair Witch Preject, inte bästa filmen att se när man sitter ensam i en stuga mitt ute i skogen… Den är som sagt briljant med inspelningen och frånvaron av blod och våld.

Sen är När lammen tystnar en riktigt, riktigt bra film med otroligt skickligt spel av Anthony Hopkins och även Jodie Foster. Tycker inte riktigt att den kvalar in som skräckfilm, men så bra!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Tarotstollan
2018-08-29 22:43
#22

Har faktiskt aldrig sett Jurtjyrkyrkogården eller Cujo som han skrivit också. Jag gillar inte när de använder djur att skrämmas med. Att läsa en bok gör det ju inte lika levande som en film gör.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[GIKmio]
2018-08-31 17:28
#23

#22 Dockor då? 🙂 När jag gick på högstadiet fick vi förmånen att gå och se på två filmer gratis på den lokala biosalongen i folkets hus.. En av dom var Den onda dockan. När man tittar på Wikipedia benämns den som en amerikansk skräckfilm från 1988.. Jaså, det har redan gått 30 år. Skrämmande bara det..

Lona
2018-08-31 18:53
#24

#23, Annabelle & Co…
Och ja, det är banne mig skrämmande att man gick på högstadiet för 30 år sedan!!!😮


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Tarotstollan
2018-08-31 21:26
#25

Jag har mig veterligen aldrig sett någon skräckfilm med någon docka i, vet att det finns en som heter Chucky eller något liknande.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[GIKmio]
2018-08-31 21:46
Tarotstollan
2018-08-31 22:23
#27

Usch, tror inte jag vill se de filmerna!🤫

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Ghosthunter
2018-09-01 19:28
#28

Jag gillar mest skräckfilmer eller rysare med temat spökhus eller att det spökar. Så jag gillar bl.a 'The Haunting', 'Amityville Horror', 'The Others', 'The Six Sences' och 'Paranormal Activity'…etc..etc. Jag är inte så mycket för splatter (möjligen zombies i så fall)

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
2021-11-04 17:13
#29

Jag tittade förra helgen på en klassiker från 1968. The Night of the living dead.

Moon AppleGrey
2021-11-04 22:08
#30

Den onda dockan från -88 är en av favoriterna.
Gillade även Nightmare on elm street serien i tonåren bl.a.

Men Besökarna (såg den första gången som sju-åttaåring) är en film jag än i dag tycker är sjukt obehaglig.


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

  • Redigerat 2021-11-04 22:09 av Moon AppleGrey
[GIKmio]
2021-11-05 20:11
#31

#30 Besökarna hade sina otäcka scener. Bland annat gestalten i fönstret. En svensk film i genren som var bra och dessutom bjöd på en del humor

Moon AppleGrey
2021-11-05 21:16
#32

#31: Verkligen. Den är bra, men uj så otäck. 😅


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

[GIKmio]
2021-11-05 21:44
#33

#32 Kjell Bergkvist från filmen Besökarna. Slog igenom i filmen Jack på 70-talet och tv-serien Rid i natt i början av 80-talet. Kjell är mest känd som komiker i flera av Ulf Malmros filmer.. Men han gjorde en bra roll i denna skräckis.

  • Redigerat 2021-11-05 21:47 av [GIKmio]
Moon AppleGrey
2021-11-05 21:55
#34

#33: Ah, ja det var bl.a den scenen som var kuslig. 😁

Jo, annars så har jag (så vitt jag minns) bara sett honom i farsen "är du inte riktigt fisk?", tv-serien "Rapport till himlen" och i Beck filmen "Polismördaren".


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

Annons:
[GIKmio]
2021-11-05 22:03
#35

#34 Såg nu att Rid i natt inte kom i början av 80-talet utan kom 1985. Besökarna är en riktig skräckklassiker. En av dom bästa svenska som gjorts

Moon AppleGrey
2021-11-05 22:13
#36

#35: Ah, ja men inte alltid lätt att komma ihåg årtalen på filmerna. 🙂

Instämmer!


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

_Fisken
2021-11-06 15:52
#37

Maskarna såg jag på bio. Kunde inte sova på natten.
Sen, Blair Witch Project. Jag minns rysningarna som kom och gick. Då var jag ju vuxen. Säkert 35 år!! Hemsk film.

GikMio
2024-02-02 20:36
#38

John Carpenter var med om att skapa filmen Alla helgons blodiga natt (Halloween) 1978 och var även med att skapa den klassiska musiken. Den gjordes under lågbudget och visste då inte vilken kultfilm det skulle bli i skräckgenren med efterföljare.

https://www.gp.se/kultur-noje/noje-kultur/john-carpenter-alskar-att-tonsatta-mord.56a5e66f-9ddc-5c8a-bbbd-178a911b50ed

När John Carpenter gjorde lågbudgetskräckfilmen "Alla helgons blodiga natt" 1978 hade han ingen aning om vilken succé den skulle bli. 43 år och otaliga uppföljare senare är han kvar i mördaren Michael Myers våld ‒ som kompositör till filmen "Halloween kills".
GikMio
2024-02-02 20:47
#39

#7 Vi publicerar vinjetten till Alla helgons blodiga natt igen. Den är så bra och några år sedan den publicerades senast i tråden. Kanske ger mer rysningar än själva filmen?

Upp till toppen
Annons: