TV och radio

TV-nostalgi: Hem till byn

2018-08-30 18:30 #0 av: GIKmio

Hem till byn, en av Sveriges mest älskade och populäraste TV-serier hade premiär redan 1971. I byn som i verkligheten heter Ödenäs och ligger utanför  Alingsås i Västergötland  fick TV-tittarna bestifta bekantskap med familjerna Dahl, Löfgren, Strid, Andersson, Eriksson och Persson för att nämna några. Antalet karaktärer som kom och gick ökade med åren eftersom serien utökades med flera säsonger som dokumenterade Sverige och och den svenska landsbygden under mer än 30 år. Hem till byn är Sveriges mest långlivade serie . Åtta säsonger och 52 avsnitt blev det mellan 1971 och 2006.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hem_till_byn

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2018-08-31 09:20 #1 av: Carmarino

Ännu en serie som jag inte sett. Förmodligen för att jag inte tittade så mycket på tv i början av 1970-talet.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-08-31 17:23 #2 av: GIKmio

All gammal svensk TV-underhållning från SVT finns på Öppet Arkiv. Finns mycket att finna på Youtube också. Du får ta några veckor och plöja genom det Skrattar

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2018-08-31 18:29 #3 av: Carmarino

Inte riktigt all gammal underhållning har jag märkt. Glad

Tror inte att Hem till byn är något för mig, så jag kommer inte att titta på den. För många avsnitt dessutom. Skämtar

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-08-31 21:46 #4 av: Tarotstollan

En av de få svenska serier jag följt från början till slut! Tummen upp
Antagligen för att det spelades in inte så långt härifrån och vi har släktingar som kom från Alingsås. Var uppe en gång på inspelningsstället och tittade på Willys mack och lite annat men det var inte mycket att se, för då hade de väl planerat att inte spela in mera avsnitt men sen ändrade de sig och gjorde några mer riktigt avslutande avsnitt.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anmäl
2018-08-31 21:55 #5 av: GIKmio

#4 Jag har hört att man klippte ihop scener i serien så att den inte skulle vara identisk med den riktiga byn ( Ödenäs i Alingsås kommun ) så byggnader som låg intill kyrkan i byn i serien inte alls gjorde det i verkligheten.

Anmäl
2018-08-31 21:55 #6 av: ludgopelle

Världens bästa tv serie tycker jag. Synd att det inte gjordes mer avsnitt.

Anmäl
2018-08-31 22:17 #7 av: Tarotstollan

#5. Ja, det stämde för Willys mack låg ensamt med bara skog runt omkring, fanns inget hus att se någonstans däromkring. Blev förvånad när jag såg det. Kommer ihåg att jag frågade efter något som borde funnits där men fick då förklarat att det låg någon annanstans.

Anmäl
2018-08-31 22:18 #8 av: ludgopelle

Jag minns när dom spelade in vid Strids bensinstation, den låg i Rävlanda.
Tyvärr är den borta nu. :(

Anmäl
2018-08-31 22:27 #9 av: GIKmio

Några karaktärer man minns från Hem till byn. 

Mattias Dahl ( Ulf Qvarsebo ) son till hemmansägaren Ragnar Dahl ( Sture Ericson ) Alkoholiserad arvtagare till gården som mest satt vid köksbordet och söp. Lars-Erik Dahl ( Ulf Dohlsten ) son till Mattias och sjukpensionär som led av psykisk ohälsa.. 

Willy Strid ( Carl-Ivar Nilsson ) mackägaren i byn och hans hustru Lena Strid  ( Christina Stenius ) ett par där båda hade ett hett temprament. 

Harald Eriksson ( Alf Nilsson ) skogsarbetare. En hygglig typ som tyvärr höll på med hembränning vilket han även åkte fast för.

Per Löfgren ( Lars Green ) sågverksarbetare. En aning sur och vresig för det mesta och hans hustru Karin Löfgren ( Christel Körner ) dotter till Ragnar Dahl och en kvinna med skinn på näsan. Rullstolsburen efter en trafikolycka.

Berndt Andersson ( Anders Janson ) En lantbrukare med ekonomiska bekymmer. Tvekade aldrig att säga vad han tyckte och tänkte.

Conny Jansson Klinga ( Thomas Nystedt ) Kriminell typ som skapade oro i byn. Jansson Klinga deltog endast i dom sista säsongerna av serien.

Anmäl
2018-08-31 22:41 #10 av: Tarotstollan

Antar att de använde olika mackor under seriens gång, för den lilla enkla (antagligen den första) macken låg i Ödenäs.

Anmäl
2018-08-31 23:10 #11 av: ludgopelle

#10 Det stämmer det. Den oförglömliga scenen när Willy Strid går ut ur butiken, och tittar på raggarbilen år 1990, är inspelad i Rävlanda. :)

Anmäl
2018-09-01 18:14 #12 av: GIKmio

Värmlänningen Bengt Bratt stod för manuset. Jackie Söderman för regin.

Anmäl
2018-09-03 14:35 #13 av: Maria

Min bror var kompis med Lars Green på den tiden och jag minns att han bodde en helg hos oss i sommarstugan. Vi var och badade och han puttade i mig från bryggan. Jag var väl för efterhängsenSkrattar Jag bara väntade att det skulle bli måndag så jag kunde berätta i skolan att Lars Green puttat mig i vattnet...

/Maria

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.