Annons:
Etikettertvradio
Läst 3137 ggr
[GIKmio]
2018-08-30 18:30

TV-nostalgi: Hem till byn

Hem till byn, en av Sveriges mest älskade och populäraste TV-serier hade premiär redan 1971. I byn som i verkligheten heter Ödenäs och ligger utanför  Alingsås i Västergötland  fick TV-tittarna bestifta bekantskap med familjerna Dahl, Löfgren, Strid, Andersson, Eriksson och Persson för att nämna några. Antalet karaktärer som kom och gick ökade med åren eftersom serien utökades med flera säsonger som dokumenterade Sverige och och den svenska landsbygden under mer än 30 år. Hem till byn är Sveriges mest långlivade serie . Åtta säsonger och 52 avsnitt blev det mellan 1971 och 2006.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hem_till_byn

Annons:
Carmarino
2018-08-31 09:20
#1

Ännu en serie som jag inte sett. Förmodligen för att jag inte tittade så mycket på tv i början av 1970-talet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2018-08-31 17:23
#2

All gammal svensk TV-underhållning från SVT finns på Öppet Arkiv. Finns mycket att finna på Youtube också. Du får ta några veckor och plöja genom det 😃

Carmarino
2018-08-31 18:29
#3

Inte riktigt all gammal underhållning har jag märkt. 🙂

Tror inte att Hem till byn är något för mig, så jag kommer inte att titta på den. För många avsnitt dessutom. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
2018-08-31 21:46
#4

En av de få svenska serier jag följt från början till slut! 👍
Antagligen för att det spelades in inte så långt härifrån och vi har släktingar som kom från Alingsås. Var uppe en gång på inspelningsstället och tittade på Willys mack och lite annat men det var inte mycket att se, för då hade de väl planerat att inte spela in mera avsnitt men sen ändrade de sig och gjorde några mer riktigt avslutande avsnitt.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[GIKmio]
2018-08-31 21:55
#5

#4 Jag har hört att man klippte ihop scener i serien så att den inte skulle vara identisk med den riktiga byn ( Ödenäs i Alingsås kommun ) så byggnader som låg intill kyrkan i byn i serien inte alls gjorde det i verkligheten.

[ludgopelle]
2018-08-31 21:55
#6

Världens bästa tv serie tycker jag. Synd att det inte gjordes mer avsnitt.

Annons:
Tarotstollan
2018-08-31 22:17
#7

#5. Ja, det stämde för Willys mack låg ensamt med bara skog runt omkring, fanns inget hus att se någonstans däromkring. Blev förvånad när jag såg det. Kommer ihåg att jag frågade efter något som borde funnits där men fick då förklarat att det låg någon annanstans.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[ludgopelle]
2018-08-31 22:18
#8

Jag minns när dom spelade in vid Strids bensinstation, den låg i Rävlanda. Tyvärr är den borta nu. :(

[GIKmio]
2018-08-31 22:27
#9

Några karaktärer man minns från Hem till byn. 

Mattias Dahl ( Ulf Qvarsebo ) son till hemmansägaren Ragnar Dahl ( Sture Ericson ) Alkoholiserad arvtagare till gården som mest satt vid köksbordet och söp. Lars-Erik Dahl ( Ulf Dohlsten ) son till Mattias och sjukpensionär som led av psykisk ohälsa.. 

Willy Strid ( Carl-Ivar Nilsson ) mackägaren i byn och hans hustru Lena Strid  ( Christina Stenius ) ett par där båda hade ett hett temprament. 

Harald Eriksson ( Alf Nilsson ) skogsarbetare. En hygglig typ som tyvärr höll på med hembränning vilket han även åkte fast för.

Per Löfgren ( Lars Green ) sågverksarbetare. En aning sur och vresig för det mesta och hans hustru Karin Löfgren ( Christel Körner ) dotter till Ragnar Dahl och en kvinna med skinn på näsan. Rullstolsburen efter en trafikolycka.

Berndt Andersson ( Anders Janson ) En lantbrukare med ekonomiska bekymmer. Tvekade aldrig att säga vad han tyckte och tänkte.

Conny Jansson Klinga ( Thomas Nystedt ) Kriminell typ som skapade oro i byn. Jansson Klinga deltog endast i dom sista säsongerna av serien.

Tarotstollan
2018-08-31 22:41
#10

Antar att de använde olika mackor under seriens gång, för den lilla enkla (antagligen den första) macken låg i Ödenäs.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[ludgopelle]
2018-08-31 23:10
#11

#10 Det stämmer det. Den oförglömliga scenen när Willy Strid går ut ur butiken, och tittar på raggarbilen år 1990, är inspelad i Rävlanda. :)

[GIKmio]
2018-09-01 18:14
#12

Värmlänningen Bengt Bratt stod för manuset. Jackie Söderman för regin.

Maria
2018-09-03 14:35
#13

Min bror var kompis med Lars Green på den tiden och jag minns att han bodde en helg hos oss i sommarstugan. Vi var och badade och han puttade i mig från bryggan. Jag var väl för efterhängsen😃 Jag bara väntade att det skulle bli måndag så jag kunde berätta i skolan att Lars Green puttat mig i vattnet…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
MonicaLagerquist
2018-09-05 17:58
#14

Den minns jag med glädje.

Stolt ägare till fem La permer

[Göstage]
2021-10-29 10:20
#15

Teaterchefen Gun Jönsson, som spelade Lisa i serien, har gått bort i en ålder av 91 år.

Skådespelaren och teaterchefen Gun Jönsson har gått bort, skriver Hallands Nyheter. För svenska folket är hon mest känd för sin roll som Lisa i ”Hem till byn”,
  • Redigerat 2021-10-29 10:21 av [Göstage]
[GIKmio]
2021-10-30 13:50
#16

#15 Hon gjorde en bra roll. Familjen Persson som lämnade huset i byn för en hyreslägenhet i en Göteborgsförort. Lisa kunde aldrig släppa huset där "hemma" tror jag för det nya livet i stan.

Fornöga
2023-02-22 17:51
#17

Kerstin Tidelius som spelade hemmadottern Ingrid har avlidit i en ålder av 88 år.


Re:tired.

Hon var en del av ensemblen på Göteborgs stadsteater nästan fyra decennier och blev nationellt känd som Ingrid Löfgren i SVT:s långkörare ”Hem till byn”.
  • Redigerat 2023-02-22 17:52 av Fornöga
GikMio
2023-02-24 16:02
#18

#17 Hon (Ingrid) hade ju en vuxen dotter redan när serien startade 1971. Så jag tippade nog på att skådespelaren Kerstin och rollkaraktären Ingrid skulle varit bortåt 85 då jag skapade tråden för 4-5 år sedan.

Andra man minns från Hem till byn var ju originalet Jonas som kunde alla namnsdagar utantill och farbrorn som satt hemma hos familjen Dahl i köket och aldrig sa något. Det var väl Ragnar Dahls bror tror jag. Led av demens eller någon annan sjukdom..

GikMio
2023-02-25 23:54
#19

En av dom mest ihågkomna scenerna i värmlänningen Bengt Bratts mästerverk där han tolkade dom svaga i samhället där Jonas fick höra av en liten gosse att han var en byfåne. Han blev inte upprörd på gossen utan snarare på föräldrarna skitprat där gossen snappat upp det hela. Han var en udda person, men inte dum i huvudet..

GikMio
2023-02-26 12:12
#20

#19 Jonas spelades av skådespelaren Bengt Lindström. Den rollen gjorde honom till rikskändis. En för mig okänd skådespelare även om han samarbetat med riktiga legender inom svensk film och revy som Sture Lagerwall och Karl Gerhard.

Annons:
Fornöga
2023-10-24 12:19
#21

Anders Janson, som spelade storbonden Bernt i serien, har avlidit i en ålder av 83 år.


Re:tired.

Anders Janson, skådespelare känd från tv-klassikern ”Hem till byn” och mångårig medarbetare på Göteborg stadsteater, är död. Det bekräftar familjen för GP. Han
Carmarino
2023-10-24 12:32
#22

#21: Har inte sett några av de serier/program som är nämnda i artikeln, men förstår att han är känd bland dem som tittade.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2023-10-24 12:34
#23

#22 Han var nog inte så känd som TV-skådespelare, med undantag av rollen i Hem till byn. De gånger jag såg honom i andra roller kände jag igen honom enbart genom den serien.


Re:tired.

kamera0710
2023-10-24 15:10
#24

Minns att denne Anders Janson spelade kriminaltekniker, "Teknik-Johan", i serien om Strömstadpoliserna. I övrigt kan jag inte påminna mig om att jag sett honom i någon annan serie än Hem till byn.

GikMio
2023-10-25 08:36
#25

Han gjorde en komisk roll i ett avsnitt av Rena Rama Rolf mot Lasse Brandeby en gång. Mest ihågkommen i roller som arg och lite bitter.

GikMio
2023-10-25 18:57
#26

Minns ett avsnitt där Anders Jansson i rollen som Berndt Andersson plockade bär och blev påkommen av Lars Green i rollen som Per Löfgren som sa att plockar du bär som en j-vla pollack. Deras skådespelargestalter gillade inte varandra.

Upp till toppen
Annons: