Film och teater

Actionfilmer vi minns

2018-09-04 17:24 #0 av: GIKmio

Terminator, First Blood, Robocop, Die Hard, Dödligt vapen, Demolition man, Cliffhanger och Speed är bara några  filmer som har en del år på nacken. Jag har sett samtliga.

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2018-09-04 17:26 #1 av: Maria

Jag har också sett alla och visst håller de idag ocksåSkämtar

/Maria

Anmäl
2018-09-04 18:50 #2 av: Carmarino

Har inte sett någon av dem, åtminstone inte hela. Är First Blood samma som Rambo? Har läst boken, men inte sett filmen.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-09-04 18:55 #3 av: GIKmio

#2 Ja det stämmer. Notera också att flera av filmerna har uppföljare, tex. First Blood, Terminator och Die Hard.

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2018-09-04 18:57 #4 av: Carmarino

#3 Har inte sett uppföljarna heller. Generad Men boken (First Blood) var bra. Tummen upp

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-09-05 05:34 #5 av: GIKmio

Något som var populärt på 70- och 80-talen var dom sk. Hong Kong-filmerna ( tex. Big boss, The 36 crazy fist, Way of the dragon ) med skådespelare som Bruce Lee, Jackie Chan och Chuck Norris. Filmerna innehöll oftast våldsamma Kung fu-scener.

Anmäl
2018-09-05 16:47 #6 av: GIKmio

#1 Dom håller garanterat. Och förmodligen visas dom om och om igen på diverse filmkanaler.

Anmäl
2018-09-07 18:35 #7 av: GIKmio

Min favorit actionfilm och en av mina filmfavoriter i övrigt. Jag väntade på att någon skulle nämna den, men det dök aldrig upp Skrattar Snuten i Hollywood ( Beverly Hills Cop ) från 1984. Polisen Axel Foley ( Eddie Murphy ) får en utskällning av sin chef. Ytterligare en film som fick några uppföljare.

Anmäl
2018-09-07 18:41 #8 av: GIKmio

#7 Ledmotivet är grymt bra och var en populär ringsignal på mobiltelefonerna förr i tiden Glad Skapad av den tyska filmkompositören Harold Faltermeyer.

Anmäl
2018-09-07 19:23 #9 av: Carmarino

Har aldrig sett Snuten i Hollywood, men ledmotivet har jag hört. Tummen upp

Anmäl
2018-09-11 18:23 #10 av: GIKmio

En blandning mellan action och komedi.. Crocodile Dundee.. 

Flykten från New York och Flykten från L.A med Kurt Russell.

Anmäl
2018-09-11 18:28 #11 av: Carmarino

Crocodile Dundee gillade jag. Den var väl mer komedi än action egentligen, även om den var rätt händelserik.

Nu kom jag på ytterligare en komedi, men den skriver jag in i den tråden. Skämtar

Anmäl
2018-09-11 18:47 #12 av: Ess1

Face/Off

Anmäl
2018-09-11 18:57 #13 av: Maria

Crocodile Dundee är nog en av mina "hatfilmer" Jag tycker den är så dålig att jag får rysningar 😉

/Maria

Anmäl
2018-09-11 19:13 #14 av: GIKmio

Tyvärr har jag dom flesta av mina nostalgiska actionfilmer på VHS i mitt källarförråd. 

Sudden Death ( 1995 ) med Jean-Claude van Damme är en actionrulle om vad som kan hända när en hockeyarena blir måltavla för ett terrorattentat. Brandmannen Darren McCord besöker Mellon Arena i Pittsburgh med sina två barn där Pittsburgh Penguins möter Chicago Blackhawks. Det är den sjunde avgörande finalen i Stanley Cup. När McCord upptäcker att USA:s vicepresident fångats av terrorister i en av arenans VIP-loger, och att arenan kommer att sprängas när slutsignalen går så inser McCord att han måste förlänga matchen till varje pris....Bland annat som Pittsburghs målvakt.

Anmäl
2018-09-13 23:51 #15 av: Tarotstollan

Det mesta av vad som räknats upp har jag sett åtskilliga gånger på tv. Jag gillar action!Tummen upp
#14. Det var svenskar med i ishockeylagen och spelade och jag kommer ihåg att en av dem såg man i alla fall ryggen på i filmen. Kan minnas fel men jag undrar om det inte var Sandberg/Sundberg eller något liknande namn han hade.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anmäl
2018-09-14 05:28 #16 av: GIKmio

#15 Tomas Sandström Glad

Anmäl
2018-09-15 01:59 #17 av: Tarotstollan

#16. Så var det ja!Tummen upp

Anmäl
2018-09-21 18:41 #18 av: GIKmio

Svensk action i form av Beckfilmen Mannen på taket i regi av Bo Widerberg från 1976. Baserad på Sjöwall/Wahlöös roman "Den vedervärdige mannen från Säffle". Det sägs att Widerberg krävde en hel del. Bland annat att folk i hans filmteam tvingades torrtapetsera en hel våning, och inhandla flera liter grisblod till dom mest våldsamma scenerna. Bland annat scenen i början av filmen som än idag förmodligen är en av svensk films vidrigaste genom tiderna..

Lite kuriosa igen Glad Mannen på taket spelades av Ingvar Hirdwall som är känd i den lite modernare Beck-serien av filmer som Martin Becks granne Glad

Anmäl
2018-09-21 22:48 #19 av: Tarotstollan

#18. Den är bra!Tummen upp

Anmäl
2018-09-22 09:10 #20 av: Carmarino

Det enda jag minns från den filmen är helikoptern som störtar i tunnelbanenedgången. Vet inte om jag sett hela filmen, men jag tror det.

Anmäl
2018-09-22 13:23 #21 av: GIKmio

En annan svensk actionfilm jag minns är Mannen från Mallorca från 1984. Baserad på Leif GW Perssons roman Grisfesten. Sedan har vi ju alla filmerna om Roland Hassel med Lars-Erik Berenett i huvudrollen. 80-talets Johan Falk.

Anmäl
2018-10-16 21:40 #22 av: GIKmio

Jag såg vår största actionhjälte på TV härom kvällen,, Dolph Lundgren är hyfsat i trim för att vara 61 år (född 1957). 

Anmäl
2018-10-17 12:20 #23 av: Carmarino

Var det reklamen eller var det en film?

Anmäl
2018-10-17 21:29 #24 av: GIKmio

#23 Hellenius hörna på TV4..

Anmäl
2018-10-18 13:30 #25 av: Carmarino

#24 Aha. Den såg jag inte.

Anmäl
2018-10-26 19:41 #26 av: ludgopelle

Den gamla 60-tals western klassikern Den Gode den Onde den fule, med Clint Estwood hadde jag inspelad på vhs när jag var i 12- 13 års åldern.
Jag och mina kompisar såg den åtskilliga gånger.
Ofta spolade vi fram till dom häftigaste actionscenerna.😊
Jag tycker filmmusiken i filmen är grymt bra.
Musiken är gjord av Ennio Morricone.

Anmäl
2018-10-26 20:57 #27 av: GIKmio

#26 "Clintan" har gjort en del actionfilmer. Jag har  Dirty Harry på DVD..

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.