Annons:
Etiketterfilmteater
Läst 1620 ggr
[GIKmio]
9/4/18, 5:24 PM

Actionfilmer vi minns

Terminator, First Blood, Robocop, Die Hard, Dödligt vapen, Demolition man, Cliffhanger och Speed är bara några  filmer som har en del år på nacken. Jag har sett samtliga.

Annons:
Maria
9/4/18, 5:26 PM
#1

Jag har också sett alla och visst håller de idag också😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
9/4/18, 6:50 PM
#2

Har inte sett någon av dem, åtminstone inte hela. Är First Blood samma som Rambo? Har läst boken, men inte sett filmen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
9/4/18, 6:55 PM
#3

#2 Ja det stämmer. Notera också att flera av filmerna har uppföljare, tex. First Blood, Terminator och Die Hard.

Carmarino
9/4/18, 6:57 PM
#4

#3 Har inte sett uppföljarna heller. ☺️ Men boken (First Blood) var bra. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
9/5/18, 5:34 AM
#5

Något som var populärt på 70- och 80-talen var dom sk. Hong Kong-filmerna ( tex. Big boss, The 36 crazy fist, Way of the dragon ) med skådespelare som Bruce Lee, Jackie Chan och Chuck Norris. Filmerna innehöll oftast våldsamma Kung fu-scener.

[GIKmio]
9/5/18, 4:47 PM
#6

#1 Dom håller garanterat. Och förmodligen visas dom om och om igen på diverse filmkanaler.

Annons:
[GIKmio]
9/7/18, 6:35 PM
#7

Min favorit actionfilm och en av mina filmfavoriter i övrigt. Jag väntade på att någon skulle nämna den, men det dök aldrig upp 😃 Snuten i Hollywood ( Beverly Hills Cop ) från 1984. Polisen Axel Foley ( Eddie Murphy ) får en utskällning av sin chef. Ytterligare en film som fick några uppföljare.

[GIKmio]
9/7/18, 6:41 PM
#8

#7 Ledmotivet är grymt bra och var en populär ringsignal på mobiltelefonerna förr i tiden 🙂 Skapad av den tyska filmkompositören Harold Faltermeyer.

Carmarino
9/7/18, 7:23 PM
#9

Har aldrig sett Snuten i Hollywood, men ledmotivet har jag hört. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
9/11/18, 6:23 PM
#10

En blandning mellan action och komedi.. Crocodile Dundee.. 

Flykten från New York och Flykten från L.A med Kurt Russell.

Carmarino
9/11/18, 6:28 PM
#11

Crocodile Dundee gillade jag. Den var väl mer komedi än action egentligen, även om den var rätt händelserik.

Nu kom jag på ytterligare en komedi, men den skriver jag in i den tråden. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Ess1
9/11/18, 6:47 PM
#12

Face/Off

Maria
9/11/18, 6:57 PM
#13

Crocodile Dundee är nog en av mina "hatfilmer" Jag tycker den är så dålig att jag får rysningar 😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[GIKmio]
9/11/18, 7:13 PM
#14

Tyvärr har jag dom flesta av mina nostalgiska actionfilmer på VHS i mitt källarförråd. 

Sudden Death ( 1995 ) med Jean-Claude van Damme är en actionrulle om vad som kan hända när en hockeyarena blir måltavla för ett terrorattentat. Brandmannen Darren McCord besöker Mellon Arena i Pittsburgh med sina två barn där Pittsburgh Penguins möter Chicago Blackhawks. Det är den sjunde avgörande finalen i Stanley Cup. När McCord upptäcker att USA:s vicepresident fångats av terrorister i en av arenans VIP-loger, och att arenan kommer att sprängas när slutsignalen går så inser McCord att han måste förlänga matchen till varje pris….Bland annat som Pittsburghs målvakt.

Tarotstollan
9/13/18, 11:51 PM
#15

Det mesta av vad som räknats upp har jag sett åtskilliga gånger på tv. Jag gillar action!👍
#14. Det var svenskar med i ishockeylagen och spelade och jag kommer ihåg att en av dem såg man i alla fall ryggen på i filmen. Kan minnas fel men jag undrar om det inte var Sandberg/Sundberg eller något liknande namn han hade.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[GIKmio]
9/14/18, 5:28 AM
#16

#15 Tomas Sandström 🙂

Tarotstollan
9/15/18, 1:59 AM
#17

#16. Så var det ja!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[GIKmio]
9/21/18, 6:41 PM
#18

Svensk action i form av Beckfilmen Mannen på taket i regi av Bo Widerberg från 1976. Baserad på Sjöwall/Wahlöös roman "Den vedervärdige mannen från Säffle". Det sägs att Widerberg krävde en hel del. Bland annat att folk i hans filmteam tvingades torrtapetsera en hel våning, och inhandla flera liter grisblod till dom mest våldsamma scenerna. Bland annat scenen i början av filmen som än idag förmodligen är en av svensk films vidrigaste genom tiderna..

Lite kuriosa igen 🙂 Mannen på taket spelades av Ingvar Hirdwall som är känd i den  modernare Beck-serien av filmer som Martin Becks granne 🙂

Tarotstollan
9/21/18, 10:48 PM
#19

#18. Den är bra!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
9/22/18, 9:10 AM
#20

Det enda jag minns från den filmen är helikoptern som störtar i tunnelbanenedgången. Vet inte om jag sett hela filmen, men jag tror det.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[GIKmio]
9/22/18, 1:23 PM
#21

En annan svensk actionfilm jag minns är Mannen från Mallorca från 1984. Baserad på Leif GW Perssons roman Grisfesten. Sedan har vi ju alla filmerna om snuten Roland Hassel med Lars-Erik Berenett i huvudrollen. 80-talets Johan Falk.

[GIKmio]
10/16/18, 9:40 PM
#22

Jag såg vår största actionhjälte på TV härom kvällen,, Dolph Lundgren är hyfsat i trim för att vara 61 år (född 1957).

Carmarino
10/17/18, 12:20 PM
#23

Var det reklamen eller var det en film?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
10/17/18, 9:29 PM
#24

#23 Hellenius hörna på TV4..

Carmarino
10/18/18, 1:30 PM
#25

#24 Aha. Den såg jag inte.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[ludgopelle]
10/26/18, 7:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Den gamla 60-tals western klassikern Den Gode den Onde den fule, med Clint Estwood hadde jag inspelad på vhs när jag var i 12- 13 års åldern. Jag och mina kompisar såg den åtskilliga gånger. Ofta spolade vi fram till dom häftigaste actionscenerna.😊 Jag tycker filmmusiken i filmen är grymt bra. Musiken är gjord av Ennio Morricone.

[GIKmio]
10/26/18, 8:57 PM
#27

#26 "Clintan" har gjort en del actionfilmer. Jag har  Dirty Harry på DVD..

Annons:
[ludgopelle]
10/26/18, 9:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

#27 Det här födelsedags kortet, med Dirty Harrys röst fick jag för snart 12 år sedan. Kortet kan fortfarande prata, när man öppnar det.😁 Några Dirty Harry DVD filmer har jag inte, men jag har Where eagles dare, Kellys hjältar och några spagetti western filmer med Clint Estwood.

[GIKmio]
4/18/19, 6:59 PM
#29

48 timmar är en amerikansk actionkomedi från 1982.

En mördare vid namn Albert Ganz ( James Remar ) har rymt med en kumpan sedan han skjutit ned två vakter. Ganz är nu på jakt efter bytet från deras senaste bankrån. San Franciscos mest hårdkokta snut Jack Cates ( Nick Nolte ) får uppdraget att finna Ganz, och till sin hjälp får han under 48 timmar stans fräckaste skojare Reggie Hammond ( Eddie Murphy ). Ett udda par som nu tvingas samarbeta..

[ludgopelle]
4/19/19, 9:33 PM
#30

#7 Snuten i Hollywood var riktigt bra, minns jag. #18 Det var många år sedan jag såg mannen på taket. Jag minns att jag tyckte det var fruktansvärt spännande när Martin Beck klättrade på taket.😨 Det är vad jag kallar action på hög nivå.😅

[ludgopelle]
4/19/19, 10:20 PM
#31

Jag minns att det fanns en thriller serie som hette kuriren, som jag tyckte var kuslig. Jag har inte sett den sedan slutet av 1980- talet, då den gick på tv. Kanske någon mer som minns TV-serien Kuriren? Detta hör egentligen inte hemma i den här tråden, då det inte är en film. Men lite action var det nog med i TV-serien iallafall, om jag inte minns fel.😊

[GIKmio]
4/19/19, 10:25 PM
#32

#31 Kör på..En och annan serie kan väl väcka nostalgi. Åtminstone skapa så det blir mer action här 😃

Tarotstollan
4/20/19, 7:32 AM
#33

Alla de där katastroffilmerna som var så poppis på 70-80-talet!
Köpte på VHS "Skyskrapan brinner" och den var ju hur häftig som helst.
Min kompis hade sett den på bio men jag missade den och jag kan inte minnas att den någon gång sändes på tv, tyvärr.
Kommer ihåg många av alla dessa gamla kända filmskådespelare som passerat revy i alla gamla Hollywood filmer jag sett sen barnsben i denna filmen, för inte tala om Steve McQueen och Paul Newman som hade huvudrollerna!🙂
Fred Astaire var också med kommer jag ihåg och sen var ju O J Simpson med som säkerhetsvakt.
Brukar säga att det enda bra han gjort, var att rädda katten i filmen från att bli innebränd!😉

En annan film var ju "Poseidon", fartyget som slog runt och blev liggandes upp och ner med överlevande. Den har ju visats på tv hur många gånger som helst.

Sen var det en annan som handlade om en lavin och någon om en översvämning….
Det fanns ju några katastroffilmer som gjordes då, tyvärr är det endast de ovan jag kommer ihåg vagt.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[ludgopelle]
4/20/19, 10:04 AM
#34

#33 Jag minns alla de filmer du räknade upp, förutom "Lavinen". Det fanns även en film som hette "Jordbävningen". Dessa katastroffilmer visades ofta på tv på nyårsafton, sent på kvällen, eller natten. När jag var barn tyckte jag dessa filmer var otroligt häftiga.😊

Annons:
Maria
4/20/19, 10:20 AM
#35

Både Jordbävningen och Skyskrapan brinner såg jag på bio.

Jordbävningen var häftig för det var den första biografen i Göteborg med något slags "surroundsystem" och det mullrade och skakade i hela biografen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[ludgopelle]
4/20/19, 10:33 AM
#36

#33 Ja, jag minns också katten i katastroffilmen "Skyskrapan brinner"😆🐈

Carmarino
4/20/19, 12:08 PM
#37

#31 och #32 Vi har ju kategorin TV och radio. En tråd om TV-serier där är ju inte helt fel. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
4/20/19, 11:12 PM
#38

#34. Ja, Jordbävningen hette en av dem. Kanske har jag glömt någon mer av dem.
Fast i dagens läge så har det ju gjorts många nya versioner av andra jordbävningar och katastroffilmer, så dessa gamla kanske inte är lika häftiga längre.
Fast "Skyskrapan brinner" har jag inte varken hört eller sett  någon ny version av.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Ford -57
4/21/19, 11:51 AM
#39

Inget slår Dirty Harry, en man me rätt inställning.👍

[ludgopelle]
4/24/19, 9:41 PM
#40

#0 Huvudpersonen Rambo, fick sitt namn efter en äppelsort.🍏😊

Dioramabyggare
5/2/19, 11:17 PM
#41

"Hetsjakten", och "Nu blåser vi snuten".

Annons:
[GIKmio]
5/2/19, 11:24 PM
#42

#41 Ja Clintans snutfilmer och Burt Reynolds biljakts- och slagsmålsfilmer är nostalgisk action 😃

[GIKmio]
5/3/19, 1:44 PM
#43

Bill Bixby spelade dr. Banner som i trängda situationer och då han blev arg förvandlades till Hulken ( som spelades av den amerikanska kroppsbyggaren Lou Ferrigno ) 

Klassisk  Tv-serie med kultstatus från 1978. TV-serie eller film.. Nostalgisk action.

Tarotstollan
5/6/19, 10:59 PM
#44

Jag gillade Hulken och missade aldrig ett enda avsnitt! Gillade däremot inte filmen de gjorde.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: