Litteratur; böcker, tidningar och serietidningar

Dom klassiska sagorna

2018-09-05 17:28 #0 av: GIKmio

Sagorna som vi själva läste eller våra föräldrar läste för oss. Bröderna Grimm, H.C Andersen, Elsa Beskow med flera.. Bockarna Bruse, Rödluvan, Hans och Greta, Den fula ankungen, Prinsessan på ärten, Tomtebobarnen, Tant Grön, tant Brun och tant Gredelin. Ja, listan kan göras hur lång som helst..Jag läste minst en bok i veckan eller så läste mamma för mig..

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2018-09-05 17:34 #1 av: eskils

Och efter sagorna kom Astrid Lindgrens böcker... Glad

Anmäl
2018-09-05 17:54 #2 av: GIKmio

Jag var inte så mycket för Beppe Wolgers stuket med dockor och nallar att somna till.. Det var en aning soft. Jag ville höra berättelserna om Gullivers resor och Skattkammarön. Men jag tyckte även om Elsa Beskows gröna, bruna, och gredelina tanter och farbror blå som omväxling Glad

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2018-09-05 17:55 #3 av: Emo

Pelle Svanslös-böckerna och Jeppe reser jorden runt och andra med Jeppe.

Alla Saga-böckerna som man kunde låna på biblioteket. I Helsingborg hade vi ett barnbibliotek vid sidan om det för vuxna, så det var ett paradis för en läshungrig unge.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel  och Psykologi
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Anmäl
2018-09-05 18:02 #4 av: Carmarino

Läste också väldigt mycket som barn. Lånade på biblioteket, och eftersom det var en liten by så var utbudet av barnböcker inte jättestort. Därför läste jag om böckerna både en och två, ibland fler, gånger. Anser fortfarande att om en bok är bra så är den värd att läsas mer än en gång. Man upptäcker alltid något nytt.

Har fortfarande kvar en låda barnböcker i källaren. Både min bror och jag tyckte om att läsa så vi fick alltid böcker i både julklapp och födelsedagspresent. Hos oss var juldagen "helig". Då gjorde vi inget annat än låg och läste julklappsböcker, käkade överbliven julmat och snaskade julgodis. Tummen upp

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-09-07 18:04 #5 av: GIKmio

När jag gick på mellanstadiet (80-talet) så valde läraren ut oss i grupper och sedan fick varje grupp läsa ett verk var av en stor känd författare som vi sedan redovisade för dom andra. Jag minns att vi fick läsa några av H.C Andersens mest välkända verk. 

Anmäl
2018-09-26 17:08 #6 av: GIKmio

Jag har haft ett jobb en gång i tiden som var i samma lokaler som min gamla förskola. Där det nu var ett kontor fungerade det förr som mysrum där vi fick dom klassiska sagorna upplästa. Och vi satt tysta som möss och tog in handlingen från böckerna. Det var nostalgiskt att vistas i dom lokalerna efter 35 år må jag säga..

Anmäl