Annons:
Etiketterlitteraturböckertidningarserietidningar
Läst 738 ggr
[GIKmio]
9/5/18, 5:28 PM

Dom klassiska sagorna

Sagorna som vi själva läste eller våra föräldrar läste för oss. Bröderna Grimm, H.C Andersen, Elsa Beskow med flera.. Bockarna Bruse, Rödluvan, Hans och Greta, Den fula ankungen, Prinsessan på ärten, Tomtebobarnen, Tant Grön, tant Brun och tant Gredelin. Ja, listan kan göras hur lång som helst..Jag läste minst en bok i veckan eller så läste mamma för mig..

Annons:
[[eskils_]]
9/5/18, 5:34 PM
#1

Och efter sagorna kom Astrid Lindgrens böcker… 🙂

[GIKmio]
9/5/18, 5:54 PM
#2

Jag var inte så mycket för Beppe Wolgers stuket med dockor och nallar att somna till.. Det var en aning soft. Jag ville höra berättelserna om Gullivers resor och Skattkammarön. Men jag tyckte även om Elsa Beskows gröna, bruna, och gredelina tanter och farbror blå som omväxling 🙂

Emo
9/5/18, 5:55 PM
#3

Pelle Svanslös-böckerna och Jeppe reser jorden runt och andra med Jeppe.

Alla Saga-böckerna som man kunde låna på biblioteket. I Helsingborg hade vi ett barnbibliotek vid sidan om det för vuxna, så det var ett paradis för en läshungrig unge.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Carmarino
9/5/18, 6:02 PM
#4

Läste också väldigt mycket som barn. Lånade på biblioteket, och eftersom det var en liten by så var utbudet av barnböcker inte jättestort. Därför läste jag om böckerna både en och två, ibland fler, gånger. Anser fortfarande att om en bok är bra så är den värd att läsas mer än en gång. Man upptäcker alltid något nytt.

Har fortfarande kvar en låda barnböcker i källaren. Både min bror och jag tyckte om att läsa så vi fick alltid böcker i både julklapp och födelsedagspresent. Hos oss var juldagen "helig". Då gjorde vi inget annat än låg och läste julklappsböcker, käkade överbliven julmat och snaskade julgodis. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
9/7/18, 6:04 PM
#5

När jag gick på mellanstadiet (80-talet) så valde läraren ut oss i grupper och sedan fick varje grupp läsa ett verk var av en stor känd författare som vi sedan redovisade för dom andra. Jag minns att vi fick läsa några av H.C Andersens mest välkända verk.

[GIKmio]
9/26/18, 5:08 PM
#6

Jag har haft ett jobb en gång i tiden som var i samma lokaler som min gamla förskola. Där det nu var ett kontor fungerade det förr som mysrum där vi fick dom klassiska sagorna upplästa. Och vi satt tysta som möss och tog in handlingen från böckerna. Det var nostalgiskt att vistas i dom lokalerna efter 35 år må jag säga..

Annons:
[GIKmio]
8/25/21, 3:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Hittade några böcker från ungdomen som inte direkt är sagor, men väl klassiska romaner. Jules Vernes En världsomsegling under havet, Från Jorden till månen del 1 och 2, Fernimore Coopers Den siste mohikanen, och Daniel Defoes Robinson Crusoe

[GIKmio]
9/10/21, 5:18 PM
#8

Tant grön, tant brun och tant gredelin av Elsa Beskow från 1968. Och en av dom största charmörerna i svensk film Håkan Westergren i rollen som farbror blå. Han har en dotter som är skapligt bra skådespelare också. Dom där böckerna var riktigt populära när jag var barn

[Göstage]
9/15/21, 11:09 AM
#9

Bockarna Bruse framförde min far med stor inlevelse, inte bara för mig och mina syskon, utan även för nästa generation. Med tiden kunde han förstås sagan utantill, men boken skulle med ändå, för de fina illustrationerna.

Inte visste väl vi i lyssnarskaran att det är en gammal norsk folksaga, nedtecknad på 1840-talet. Tänk så många generationer som somnat till den berättelsen!

"Og snipp snapp snute, her er det eventyret ute." 😴

[GIKmio]
9/15/21, 11:17 AM
#10

#9 Sagostunderna i skolan och på biblioteket är fina minnen.

Denna kommentar har tagits bort.
Carmarino
9/15/21, 11:38 AM
#12

#9: Mina föräldrar läste för min bror och mig när vi var små, men när jag hade lärt mig läsa (när jag var ca 4 år) så läste jag själv istället. De enda gångerna det var högläsning var när vi hade fått sagoböcker från danska vänner, för då fick mina föräldrar översätta under tiden de läste. Min bror och jag hade inte lärt oss tillräckligt mycket danska för att läsa dem själv.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
9/15/21, 6:20 PM
#13

Kommer inte ihåg att vi läste några sagor i skolan. Däremot minns jag att en av våra fröknar läste Kulla-Gulla för oss sista lektions timman på fredagar i någon klass. Tror att det var 3-4 årskurs men inte säker.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

  • Redigerat 9/15/21, 6:21 PM av Tarotstollan
Annons:
Carmarino
9/15/21, 6:27 PM
#14

#13: Minns inte heller att vi läste sagor i skolan. Fast vi hade ju kristendomskunskap och de berättelserna fröken läste högt för oss, tyckte vi var som sagor. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
9/24/21, 3:11 PM
#15

#14 På biblioteket här har vi en tjej som är ansvarig för barnboksavdelningen. Hon bjuder in barnen till högläsning och åker nog ut till skolorna också. Sedan är det en tjej som även åker runt till äldreboenden och högläser. Men om bröderna Grimm och H.C Andersen med flera är lika populära som förr vet jag inte.

Carmarino
9/24/21, 3:16 PM
#16

#15: Det fanns sagostunder på biblioteket när jag var barn också, men jag var inte med på så många av dem för jag föredrog oftast att läsa själv. 😊

När jag sommarjobbade på ett bokförlag så såldes en bok med bröderna Grimms sagor. Kommer fortfarande ihåg en man som ringde och skulle beställa den, och han kallade den för bröderna Gryms sagor för de är egentligen otroligt grymma - i originalversionen alltså.

Den mannen var otroligt rolig, och jag hade all möda i världen att hålla mig från att gapskratta under samtalet. Det gick ju inte för sig när man satt i kundtjänst, men när vi äntligen avslutade samtalet bröt jag ihop och skrattade så jag grät. Det tog rätt lång tid innan jag var redo för nästa samtal, för jag satt och småfnissade hela tiden.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: