Annons:
Etikettertvradio
Läst 1532 ggr
[GIKmio]
9/7/18, 5:34 PM

Westernserier

Bröderna Cartwright, Doktor Quinn, Familjen Macahan, High Chaparral. Krutrök, Lilla huset på prärien är några nostalgiska westernserier från TV. Visst var det något visst med dessa serier från den amerikanska västern?

Annons:
[Göstage]
9/7/18, 5:41 PM
#1

En del av oss gamlingar minns nog även Rawhide (hette visst "Prärie" här) med en ung Clint Eastwood i rollbesättningen. Dessutom var signaturen rätt populär.

sjukkatt
9/7/18, 5:42 PM
#2

Bland det bästa som gick på tv när man var yngre!!

[GIKmio]
9/7/18, 5:48 PM
#3

Jag såg Macahan och vissa avsnitt av lilla huset på prärien.

Lillyrod
9/7/18, 6:44 PM
#4

Alias Smith and Jones! Så gammal är jag 😃 Missade inte ett avsnitt. Jag tror jag har alla avsnitt av Dr Quinn på vhs nånstans.

Maria
9/7/18, 7:00 PM
#5

Alias Smith and Jones älskade jag😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
9/7/18, 7:18 PM
#6

Kan inte minnas att jag såg Krutrök, men de andra såg jag. Dessutom såg jag Kampen om Colorado. Den är baserad på James Micheners bok Centennial. Har inte  läst just den boken, men flera av de andra böckerna han har skrivit, och de är också väldigt bra. (Fast de är inga Western-berättelser).


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[GIKmio]
9/7/18, 7:50 PM
#7

Premiäravsnittet av lilla huset på prärien sändes i USA 1974, men det dröjde till 1979 innan avsnittet sändes i Sverige. Mina föräldrar följde serien och vinjettmusiken är svår att inte minnas.

sjukkatt
9/8/18, 3:07 PM
#8

Jag fullkomligt älskade dr Quinn!

Kom ihåg när den plötsligt försvann från fyran :( men fick senare veta att den fortsatt? sändas på trean eller om det var på femman.

[GIKmio]
9/10/18, 6:32 PM
#9

Den långa färden, en relativt ung Westernserie (mini-serie 1989) Någon som såg den?

Carmarino
9/10/18, 6:47 PM
#10

Nej, den minns jag inte. Vad handlade den om?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
9/11/18, 11:58 AM
#12

#11 Aha, nej den har jag inte sett. Förväxlar den dessutom med Den långa flykten - som är en helt annan sak, och som jag inte heller har sett. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
9/11/18, 6:52 PM
#13

Familjen Macahan minns jag.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
[GIKmio]
9/21/18, 11:33 PM
#14

#7 Lite kuriosa: Den lilla flickan som snubblar i vinjetten heter inte Lindsay Sidney Greenbush. För hon var nämligen två personer. Tvillingsystrarna Lindsay och Sidney Greenbush delade på rollen som Carrie Ingalls..

Carmarino
3/17/21, 2:38 PM
#15

Henry Darrow som spelade Manolito i serien High Chaparall har avlidit 87 år gammal. Han turnerade i de svenska folkparkerna när han var som mest i ropet, och Lill-Babs sjöng en sång om honom, skriven av Thore Skogman.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Henry_Darrow

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/kRmlvj/high-chaparral-henry-darrow-dod--blev-87-ar-gammal


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
3/17/21, 5:00 PM
#16

#15 High Chaparall har jag ingen erfarenhet av. Varken tv-serien eller westernparken i Småland 😊 Jag tror den gick på TV4 förr. Det var ju några serier som är lätta att blanda ihop.

Carmarino
3/17/21, 5:26 PM
#17

#16: Vet inte om TV4 har visat High Chaparral. Den gick på SVT på 1960-talet, men den kan ju ha visats i repris senare. Minns inte så mycket av den själv, men jag såg nog de flesta avsnitt tror jag. Var inte så gammal när den sändes. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: