Annons:
Etikettertvradio
Läst 1670 ggr
[GIKmio]
9/8/18, 8:12 AM

TV-nostalgi: Skärgårdsdoktorn

Författarna Gunilla Linn Persson och Lars Bill Lundholms  TV-serie sändes i SVT 1997-2000. Serien utspelades på den fiktiva ön Saltö och närliggande öar  i Stockholms skärgård dit läkaren Johan Steen ( Samuel Fröler )  kommer för att ta över läkarkliniken efter sin svärfar Axel Holtman ( Sten Ljunggren ). Skärgårdsdoktorn är en av SVT:s största publikframgångar på senare tid.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%A4rg%C3%A5rdsdoktorn

Annons:
[Jimmy.L]
9/8/18, 8:38 AM
#1

En kul serie även om det är lite roligt att dom spelade in på flera öar.

I ett avsnitt kan man se dom vid hamnen på Landsort och i nästa scen vid Ålö vid den gamla laxodlingen.

[GIKmio]
9/8/18, 8:43 AM
#2

#1 Vet du vad "Saltö" heter i verkligheten? 🙂 Ön där läkarkliniken låg…

[Jimmy.L]
9/8/18, 8:53 AM
#3

#2 På Djurö ska läkarstationen finnas, men dom spelad även in främst vid Dalarö, Ornö och Huvudskär. 

Säsong 3 avsnitt 14 är filmad dels i hamnen på Landsort och vid Ålös gamla laxodling men även på dom andra platserna.

[GIKmio]
9/8/18, 8:58 AM
#4

Jag känner inte till Stockholms skärgård så väl ( bara kryssat genom på väg upp till Mariehamn på Åland ) men känslan var att det inte var i yttre skärgården.. Serien finns nog på Öppet Arkiv och Youtube.

[Jimmy.L]
9/8/18, 9:05 AM
#5

Vissa scener är filmad kring Huvudskär, som t.ex säsong 1 avsnitt 4 då är dom på Huvudskär. Sen finns det lite olika klipp i olika avsnitt när dom har befunnit sig där ute.

Allt är ju filmat i den södra skärgården främst på Dalarö, Djurö och Ornö.

Jag gissar det är Ornö som dom döpt till "Saltö".

Taggeman är nog experten här på exakta öar. Men jag känner igen vissa delar.

[GIKmio]
9/8/18, 9:12 AM
#6

Hur som helst så stöter Johan på problem då hans svärfar Axel varit en omtyckt läkare. Många har svårt att acceptera den nya läkaren. Samtidigt har Johan fullt upp med att hålla reda på sin tonårsdotter Wilma ( Ebba Hultkvist ). Hustrun Eva ( Marie Richardsson ) har valt att stanna kvar i Afrika för att jobba för Läkare utan Gränser..

Annons:
Carmarino
9/8/18, 11:48 AM
#7

Det är nog samma i de flesta serier. Minns att jag tyckte det var lite kul att se Kullamannen, där de promenerade från gården till fyren på kanske fem minuter. I verkligheten är det en promenad på någon timme ungefär - i oländig terräng dessutom. 😃

Tyckte att Skärgårdsdoktorn var bra. Vet inte om jag såg hela, men de första säsongerna såg jag åtminstone.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
9/15/18, 2:24 AM
#8

Den serien tittade jag aldrig på, kanske att jag såg ett halvt avsnitt en gång.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[[eskils_]]
9/16/18, 7:06 PM
#9

Jättebra serie, missade inte ett avsnitt. 🙂

[GIKmio]
9/18/18, 6:56 PM
#10

Ebba Hultkvist och Samuel Fröler gör comeback i TV-rutan. Dock inte som far och dotter utan som medtävlare i höstens och vinterns omgång av På spåret..

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/oRbVX0/ebba-hultkvist-och-samuel-froler-tar-plats-i-svt-succen

Upp till toppen
Annons: