Musik

Alla har vi varit barn

2018-09-08 19:28 #0 av: GIKmio

Alla har vi varit barn. Och även barn tycker om sång och musik. Vilka barnvisor tyckte du om?

Sajtvärd för Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2018-09-08 20:27 #1 av: Lonaa

Förvisso ingen barnvisa, men jag brukade sjunga om Rönnerdahl i Sjösala vals. Drömmarmas skepp var också en favorit. Ingen aning om varför jag gillade dem men tror att de kan ha varit med i Allsång på Skansen på den tiden de gav ut särskilda sånghäften?

"Glass löser allt!" /Källa Glassgård, Öland
Toktantens dagbok - Om hästar, hundar och livet i största allmänhetBlomma

Anmäl
2018-09-08 20:34 #2 av: Carmarino

Gullan Bornemarks barnvisor sjöng vi ofta när jag var barn. Kunde de flesta utantill.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-09-08 20:35 #3 av: GIKmio

#0 Jag minns den var så gripande när jag var barn. En av Lasse Berghagens låtar som jag minns tidigast..

#2 Gullan Bornemark- Sudda sudda bort din sura min

Sajtvärd för Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2018-09-08 20:38 #4 av: Carmarino

#3 Ja den sjöng vi ofta. 🙂

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-09-08 20:53 #5 av: GIKmio

Georg Riedel gjorde musiken och Astrid Lindgren stod för manuset till filmen ( om någon missat det Skrattar )

Hujedamej, sånt barn från Emil i Lönneberga 

Anmäl
2018-09-18 19:34 #6 av: GIKmio

Per Olsson hade en bonnagård, lian lian lej.. Den sjöng vi mycket i småskolan. På engelska heter melodin Old MacDonald och sägs vara 100 år gammal

Anmäl
2018-09-18 19:39 #7 av: Carmarino

Den sjöng vi också. Glad

Anmäl
2018-09-21 20:17 #8 av: GIKmio

Lite andligt. Jag var inte med i kyrkans barntimme, men däremot i kyrkans ungdom. Något som hette miniorerna och juniorerna. Vi bakade, lagade mat, spelade spel, lekte lekar, åkte på läger, och avslutade med en andakt där vi sjöng bland annat psalmen Tryggare kan ingen vara, än Guds lilla barnaskara Glad

Kan vara en aning främmande för dom som känner mig idag Skrattar

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.