Annons:
Etikettmusik
Läst 1827 ggr
Carmarino
2018-09-16 18:45

Creedence Clearwater Revival

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Creedence Clearwater Revival (CCR) var och är ett av mina absoluta favoritband, och jag tycker att låtarna är lika bra fortfarande. Gick igenom mina "samlingar och såg att jag har tre LP-skivor och fyra CD-skivor. En av CD-skivorna är dock samma som en av LP-skivorna.

Eftersom det är en del "Greatest Hits" så återkommer många låtar. Har markerat dem med * då. Alla låtarna är inte mina favoriter, så jag har länkat till de jag tycker allra bäst om.

Willy and the Poorboys

Sida 1
Down On The Corner
It Came Out Of The Sky
Cotton Fields
Poorboy Shuffle
Feelin' Blue

Sida 2
Fortunate Son
Don't Look Now (It Ain't You or Me)
The Midnight Special
Side O' The Road
Effigy


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2018-09-16 18:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-09-16 18:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Chronicle II - 16 More Great Hits

Sida 1
Walk On The Water

Born On The Bayou
Good Golly Miss Molly
*Cotton Fields
Tombstone Shadow
Cross-Tie Walker
*It Came Out Of The Sky
Night Time Is The Right Time

Sida 2
*Don't Look Now
Keep On Chooglin'
*The Midnight Special
My Baby Left Me
Before You Accuse Me
Ooby Dooby
Molina
Hello Mary Lou


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-09-16 18:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Creedence Gold

*Proud Mary
*Down On The Corner
*Bad Moon Rising
*I Heard It Through The Grapevine
*The Midnight Special
*Have You Ever Seen The Rain?
*Born On The Bayou
*Suzie Q


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-09-16 18:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

More Creedence Gold

*Hey Tonight
*Run Through The Jungle
*Fortunate Son
Bootleg
*Lookin' Out My Back Door
*Molina
*Who'll Stop The Rain
*Sweet Hitch-Hiker
*Good Golly Miss Molly
*I Put A Spell On You
*Don't Look Now (It Ain't You Or Me)
*Lodi
Porterville
*Up Around The Bend


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-09-16 18:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Platinum

CD 1
*Green River
*Fortunate Son
*Up Around The Bend
*Bad Moon Rising
*Porterville
Penthouse Pauper
*Someday Never Comes
*Long As I Can See The Light
*Hey Tonight
Ramble Tamble
*I Put A Spell On You
*It Came Out Of The Sky
*Who'll Stop The Rain
Wrote A Song For Everyone
*I Heard It Through The Grapevine
*Feelin' Blue
*Don't Look Now
*Molina
*Sweet Hitch-Hiker
*Proud Mary

CD 2
*Run Through The Jungle
*Commotion
*Travelin' Band
*Walk On The Water
Pagan Baby
*Good Golly Miss Molly
*Have You Ever Seen The Rain?
*Susie Q
*Lodi
*Down On The Corner
(Wish I Could) Hideaway
*Born On The Bayou
*Before You Accuse Me
*Cross-Tie Walker
*Cotton Fields
Lookin' For A Reason
The Working Man
*Lookin' Out My Back Door
*The Midnight Special
The Night Time Is The Right Time


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
2018-09-17 00:00
#6

Många bra låtar där!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Carmarino
2018-09-17 10:15
#7

Ja, de har gjort många bra låtar. Eller kanske jag skulle säga John Fogerty har gjort många bra låtar, för det är han som skrivit de flesta. Eftersom det är han som sjunger på alla låtarna så märker man ingen större skillnad när han sjunger solo eller med CCR.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kamera0710
2018-09-17 16:07
#8

Är också Creedence-fantast. Såg John Fogerty på gaufesten i Sundsvall för ett 10-tal år sedan.

#7 På sista skivan (Mardi Gras) har även Stu Cook Och Doug Clifford egna (vidriga) låtar. Har en dokumentär på DVD, enligt den tröttnade Fogerty på snacket om att han var den som styrde och ställde och då sa han till de övriga att "på nästa skiva gör vi lika många låtar var och jag är bara med och spelar på era."

Här en av Stu Cooks låtar…

Carmarino
2018-09-17 16:43
#9

#8 Det är tydligt varför Creedence inte funkade utan John Fogerty. Har inte hört övriga låtar på Mardi Gras, men den här var ingen höjdare. 😮


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2018-09-17 20:36
#10

Dom brukar ha en Creedence-tribute varje höst i Karlstad. Dom hade en ifjol då dom visade konserten på lokal-TV varje kväll i flera månader.. Jag såg det skulle bli en ny konsert igen nu.

Carmarino
2018-09-18 11:55
#11

Trevligt. Brukar du vara där och kolla?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kamera0710
2018-09-18 12:00
#12

#9 Fogerty själv sjunger i alla fall två bra egna låtar, Sweet Hitch-Hiker och Someday Never Comes. Båda är också med på skivan i #5.

Carmarino
2018-09-18 12:06
#13

#12 Ja, de är också rätt bra. De är även med i #1, så jag har lagt till länkarna nu.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
kamera0710
2018-09-18 12:10
#14

En av mina favoriter, som inte har länkats här.

Carmarino
2018-09-18 12:12
#15

#14 Den är länkad i #0. Lade till den nyss. 🙂

Tyckte det var så många att leta upp att jag bara tog med dem jag själv tycker är bäst, men den missade jag. Eventuellt lägger jag till även övriga, om jag hinner. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2018-09-18 18:41
#16

#11 Nej, men den lokala TV-kanalen brukar vara på plats vid olika nöjestillställningar och filma som dom brukar sända i efterhand.

Carmarino
2018-09-18 18:43
#17

#16 Synd att det bara är den lokala TV-kanalen. Det hade varit kul att se.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Ghosthunter
2018-09-21 21:12
#18

Åh… Clearwater…otroligt bra grupp! Har dom någonsin lyckats göra en dålig låt?🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
2018-09-21 21:28
#19

#17 Även originalet har spelat i solstaden.. Löfbergs Arena i Karlstad för 10 år sedan..

Carmarino
2018-09-22 09:23
#20

#18 Jo, någon lite sämre låt har det nog blivit. Fast inte är de många.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2018-09-22 09:25
#21

#19 Fast det var väl bara John Fogerty, för CCR finns ju inte längre? Å andra sidan så är CCR så förknippade med Fogertys röst att det låter som "originalet" ändå. 👍🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2018-09-22 12:03
#22

#21 Nej det var bara Fogerty, men det står i texten till klippet. Annars hade det stått Creedence Clearwater Revival Live in Karlstad 🙂Även om det är en annan stavning.

Carmarino
2018-09-22 17:24
#23

#22 Jo, jag såg det. 🙂

De gånger jag har hört John Fogerty spela efter CCR splittrades har jag alltid tyckt att det lät som CCR, och det gjorde det ju eftersom det är hans karaktäristiska röst man förknippar med bandet.

Har för mig att det var lite bråk i samband med att de splittrades, där de andra sa att John inte fick sjunga deras sånger. Minns inte riktigt turerna, men eftersom det var han som skrivit de flesta så kunde de väl knappast hindra honom i längden.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Ghosthunter
2018-09-22 19:55
#24

#20 möjligen några som är lite sämre…men ingen direkt dålig. Men å andra sidan har jag inte hört riktigt allt vad dom har gjort.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Carmarino
2018-09-22 20:13
#25

#24 Har inte heller hört allt de gjort, men jag har för mig att när jag lyssnade igenom låtarna i listorna ovan så var det en del jag inte tyckte lät så bra. Fast de kanske inte var direkt usla, men inget jag kände att jag ville lyssna mer på. Men det finns säkert andra som tycker de låtarna är jättebra. Smaken är ju olika.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
2018-09-23 09:48
#26

I en av mina absoluta favoritfilmer "The Big Lebowski" är huvudkaraktären The Dude ett stort fan av Creedence🙂

https://www.youtube.com/watch?v=SjBBDJ5OiT0

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kamera0710
2018-09-24 06:41
#27

På tal om sämre låtar, den här tycker jag är ganska seg. Från näst sista skivan Creedence gav ut, Pendulum.

Titeln är Rude awakening #2

Annons:
Carmarino
2018-09-24 10:41
#28

Tycker inte heller att den är särskilt bra. Den är väldigt olik CCR:s "vanliga" låtar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2020-03-30 20:59
#29

John, snart 75, bjuder på lite musik för karantänsittare och andra.

Carmarino
2020-03-31 12:09
#30

👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2023-06-30 10:16
#31

#14 Fogertys "cover på sig själv" 2023 av låten tycker jag svänger rätt bra i denna privatupptagning på YT.


Re:tired.

Carmarino
2023-06-30 11:08
#32

#31: Synd att ljudet är lite dåligt, men hans röst har inte förändrats särskilt mycket under årens lopp. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2023-06-30 11:34
#33

#32 Ja, det är tyvärr lite burkigt ljud, men alternativet (en inspelning från Uppsalakonserten) var ännu värre och dessutom med darrig kameraföring. 😏


Re:tired.

Carmarino
2023-06-30 11:36
#34

#33: Svårt att få bra ljud med en mobilkamera och filmat på långt håll. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Fornöga
2023-06-30 11:50
#35

Ja, det vimlar ju av privatupptagningar från konserter på YT, men få håller professionell klass. 😏


Re:tired.

Upp till toppen
Annons: